Samfundet tjener milliarder på transportbranchen

De danske transportvirksomheder og deres medarbejdere bidrog i 2023 med næsten 50 milliarder kroner til samfundet. Det svarer til, at de finansierer alle udgifter til ungdomsuddannelser og miljøbeskyttelse.

I 2023 svarede transportbranchens bidrag til, at man finansierede ungdomsuddannelserne og miljøbeskyttelsen. Alternativt kunne bidraget finansiere to tredjedel af folkeskolen. Foto: 123rf.com

13.01.2025

SCM.dk

I 2023 bidrog virksomhederne og deres medarbejdere i transportbranchen med 47 milliarder til samfundet. Bidraget kommer fra direkte og indirekte skatter af virksomhederne samt skatter og afgifter fra medarbejdernes løn.

33 milliarder kroner af transportbranchens bidrag til samfundet (svarende til 70 procent) stammer fra skatter og afgifter af lønnen for de cirka 145.000 ansatte i branchen. Derudover udgør selskabsskatten for virksomhederne yderligere fem milliarder kroner. De sidste ni milliarder kroner stammer fra andre skatter og afgifter på virksomhederne.

Hvis man ser over en længere tidsperiode, så har samfundsbidraget fra transportbranchen været relativt stabilt på et niveau mellem 40 milliarder kroner og 50 milliarder kroner – hvor det nuværende niveau på 47 milliarder kroner ligger i den høje ende af skalaen.

Læs også: Salg af elektriske last- og varebiler stiger fortsat

Den største afvigelse var i 2020, hvor vi i meget stor stil døjede med corona. Derfor er det heller ikke underligt, at transportbranchen led, og samfundsbidraget fra branchen faldt til 34 milliarder kroner.

Der hvor forskellen især findes er inden for de ikke-varetilknyttede skatter og subsidier. Dette har i de fleste år været i nærheden af 0 milliarder kroner, men i 2020 var der et samlet subsidie på godt syv milliarder kroner, som må formodes, at være coronastøtte. Det var i 2021 faldet til knap tre milliarder kroner, mens det i 2022 og 2023 var tilbage på et normalt niveau i omegnen af 0 milliarder kroner. For at sætte bidraget fra transportbranchen i perspektiv, så kan man se på, hvad det kan finansiere i den offentlige sektor. I 2023 svarede transportbranchens bidrag til, at man finansierede ungdomsuddannelserne og miljøbeskyttelsen. Alternativt kunne bidraget finansiere to tredjedel af folkeskolen.

Al data stammer fra Danmarks Statistik (primært fra det brancheopdelte nationalregnskab) og alle beregninger er foretaget af DI.

Kilde: Dansk Industri

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025SCM.dk

Skibe ankrer op ud for Kina

30.04.2025SCM.dk

Stærkt kvartal for PostNord – pakkeforretningen trækker læsset

30.04.2025SCM.dk

Cybertruslen mod transportsektoren er meget høj

29.04.2025SCM.dk

Øget containeromsætning i Aarhus Havn

28.04.2025SCM.dk

Told-krigen mellem Kina og USA udløser bølge af aflyste sejladser

25.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Få styr på emballagekravene og styrk både flow og bundlinje

24.04.2025SCM.dk

Esbjerg Havn klar til at modtage større skibe

24.04.2025SCM.dk

Whistleblower-sager fordoblet hos Maersk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle