SAS Cargo-direktør: Flyfragt skal sikre krisetidens livsvigtige forsyninger
Luftfragt er uundværlig til at transportere livsvigtig medicin og udstyr i kampen mod coronavirus, bl.a. i Skandinavien, og derfor bør restriktioner og afgifter midlertidigt fjernes, skriver direktør for SAS Cargo, Leif Rasmussen, i en klumme sammen med svenske Transportföretagen.
Selvom kun én procent af verdens godstransport foregår i luften, så flytter fly 35 procent af værdien, hvilket siger en del om, hvor vigtige og ikke mindst tidskritiske varer, der bliver transporteret i luften.
Et godt eksempel på det er medicin, som bl.a. Worldwide Flight Services håndterer i Københavns Lufthavn, og netop på den baggrund skal luftfragtens vilkår forbedres, så fragtflyene bedre kan levere deres bidrag til kampen mod coronavirussens globale udbredelse.
Det mener i hvert fald Leif Rasmussen, der er adm. direktør for SAS Cargo, i en klumme i Dagens Samhälle, som han har forfattet sammen med den svenske brancheorganisation Transportföretagen, der repræsenterer små 10.000 virksomheder i transportbranchen i Sverige.
Ifølge skribenterne, der også tæller Transportföretagens direktør Marcus Dahlsten og organisationens branchechef for fly, Fredrik Kämpfe, er luftfragten uundværlig til at transportere livsvigtig medicin, vacciner og hospitalsudstyr, ligesom sektoren rummer tusindvis af arbejdspladser.
Lettere vilkår for branchen
Men samtidig har industrien det svært, påpeger skribenterne. Ikke ’bare’ i disse dage, hvor passagertrafikken, og dermed også den vigtige belly cargo, i store træk er indstillet – SAS har fx selv sendt 10.000 mand hjem – men også generelt.
Situationen kræver derfor abrupt handling, understreger klummeforfatterne. Usikkerheden om, hvor længe krisen vil vare, og dermed hvor længe grænserne vil være lukkede, gør at hurtigt transport af visse levnedsmidler og kritiske varer kan blive nødvendig.
”Derfor bør Sverige og EU under krisen lette vilkårene for flyfragt i forbindelse med coronavirusudbruddet. Eventuelle rejserestriktioner skal ophæves for flyvende personel, så flyfragten kan fortsætte uforstyrret. Trafikrettigheder skal sikres for nødvendige transporter og afgifter koblet til flyfragt bør fjernes under krisen”, skriver de.
Læs også: Amazon siger farvel til FedEx og leaser 15 fragtfly
Endelig peger skribenterne også på, at rigtig mange passagerfly i øjeblikket står stille, og at disse med fordel kan bruges til godsfragt i den kommende tid. Den taktik har bl.a. australske Qantas og hollandske KLM taget til sig, mens tyske Lufthansa og IAG, der bl.a. ejer British Airways, måske følger trop.
-AK