Selv højere løn lokker ikke logistikarbejdere: Siger op i frygt for corona

Omikron spreder sig, og det samme gør frygten blandt logistikarbejdere. Chauffører såvel som skibsmandskab siger deres job op for at undgå smitte og karantæne. Derfor tyder det på endnu et turbulent år for globale forsyningskæder.

Alex International Transport 94 SRL har hævet lønningerne for sine lastbilchauffører med 30 procent de seneste tre år for at holde på sine ansatte. Foto: Bernard Bodo / 123RF.

17.01.2022

SCM.dk

Det er et voksende problem for vognmænd og rederier at skaffe veluddannet arbejdskraft – og bare arbejdskraft i det hele taget. For coronapandemien har fået et voksende antal chauffører og søfolk til at holde igen med at tegne nye kontrakter.

Det skriver Supply Chain Brain.

”Lange timer på vejene, at sove i førerhuset og ikke at vide om de mennesker, du interagerer med, har virussen. Lastbilkørsel er ikke særlig attraktivt længere. Jeg ser bag mig, men ser ikke den kommende generation af lastbilchauffører. Pandemien har gjort arbejdet meget utiltrækkende”, siger Alex Constantinescu, der er adm. direktør i Alex International Transport 94 SRL, der leverer fødevareprodukter på tværs af Europa.

Virksomheden har været nødt til at hæve lønningerne over de sidste par år for at holde på medarbejderne. Faktisk er lønnen steget med hele 30 procent over blot tre år. Men det er stadig ikke nok at løse alle Constantinescus problemer. Chaufførmanglen fortsætter med at være et problem.

Hos International Road Transport Union vurderer man, at det er hver femte chaufførstilling, der ikke bliver besat, mens man i Storbritannien har mistet hver fjerde chauffør siden 2019 – også hjulpet på vej af Brexit.

Søfolk mangler vacciner

Blandt søfolk er forholdene ikke meget bedre. Pandemien betød tidligere, at besætningerne ikke kunne komme i land, blive skiftet ud og komme hjem til deres familier, når deres kontrakt udløb, fordi restriktionerne gjorde det umuligt.

Mindet om de umulige forhold holder mange søfolk fra at tage til søs igen. Hos Western Shipping Pte Ltd er det 20 procent af 1.000 søfolk, der ikke vil tilbage til søs, mens det hos Anglo-Eastern Univan Group er 5 procent af 30.000, der ikke vil gentegne deres kontrakt.

Læs også: Coronaudbrud presser nu også luftfragtspriserne i vejret

Men corona spænder også ben for rederiernes forretning på anden vis. Skibsejere og befragtere sætter krav om vaccination blandt besætningerne, men det er kun under halvdelen af søfolk fra Indien og Filippinerne, hvor en stor del af søfolk kommer fra, der har fået sine to stik.

”Selv før corona var det svært at få den rette person med den rette erfaring og træning ombord på et skib. Så i dag må vi gå på kompromis. Det bekymrer mig, for det gør intet godt for sikkerheden ombord på skibene”, siger Bjorn Hojgaard, der er adm. direktør af Anglo-Eastern Univan.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

05.09.2025PALOMAT

Sponseret

PRODUKTNYHED fra verdens største leverandør af pallemagasiner

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense