Selv højere løn lokker ikke logistikarbejdere: Siger op i frygt for corona

Omikron spreder sig, og det samme gør frygten blandt logistikarbejdere. Chauffører såvel som skibsmandskab siger deres job op for at undgå smitte og karantæne. Derfor tyder det på endnu et turbulent år for globale forsyningskæder.

Alex International Transport 94 SRL har hævet lønningerne for sine lastbilchauffører med 30 procent de seneste tre år for at holde på sine ansatte. Foto: Bernard Bodo / 123RF.

17.01.2022

SCM.dk

Det er et voksende problem for vognmænd og rederier at skaffe veluddannet arbejdskraft – og bare arbejdskraft i det hele taget. For coronapandemien har fået et voksende antal chauffører og søfolk til at holde igen med at tegne nye kontrakter.

Det skriver Supply Chain Brain.

”Lange timer på vejene, at sove i førerhuset og ikke at vide om de mennesker, du interagerer med, har virussen. Lastbilkørsel er ikke særlig attraktivt længere. Jeg ser bag mig, men ser ikke den kommende generation af lastbilchauffører. Pandemien har gjort arbejdet meget utiltrækkende”, siger Alex Constantinescu, der er adm. direktør i Alex International Transport 94 SRL, der leverer fødevareprodukter på tværs af Europa.

Virksomheden har været nødt til at hæve lønningerne over de sidste par år for at holde på medarbejderne. Faktisk er lønnen steget med hele 30 procent over blot tre år. Men det er stadig ikke nok at løse alle Constantinescus problemer. Chaufførmanglen fortsætter med at være et problem.

Hos International Road Transport Union vurderer man, at det er hver femte chaufførstilling, der ikke bliver besat, mens man i Storbritannien har mistet hver fjerde chauffør siden 2019 – også hjulpet på vej af Brexit.

Søfolk mangler vacciner

Blandt søfolk er forholdene ikke meget bedre. Pandemien betød tidligere, at besætningerne ikke kunne komme i land, blive skiftet ud og komme hjem til deres familier, når deres kontrakt udløb, fordi restriktionerne gjorde det umuligt.

Mindet om de umulige forhold holder mange søfolk fra at tage til søs igen. Hos Western Shipping Pte Ltd er det 20 procent af 1.000 søfolk, der ikke vil tilbage til søs, mens det hos Anglo-Eastern Univan Group er 5 procent af 30.000, der ikke vil gentegne deres kontrakt.

Læs også: Coronaudbrud presser nu også luftfragtspriserne i vejret

Men corona spænder også ben for rederiernes forretning på anden vis. Skibsejere og befragtere sætter krav om vaccination blandt besætningerne, men det er kun under halvdelen af søfolk fra Indien og Filippinerne, hvor en stor del af søfolk kommer fra, der har fået sine to stik.

”Selv før corona var det svært at få den rette person med den rette erfaring og træning ombord på et skib. Så i dag må vi gå på kompromis. Det bekymrer mig, for det gør intet godt for sikkerheden ombord på skibene”, siger Bjorn Hojgaard, der er adm. direktør af Anglo-Eastern Univan.

- KCP

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

06.12.2024SCM.dk

Forskere og praktikere vil accelerere innovation inden for logistik

06.12.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark modtager prestigefyldt EcoVadis Platin certifikat

06.12.2024SCM.dk

De største temaer på SCM.dk i hele 2024

03.12.2024SCM.dk

Verden fastholder globaliseringsniveau på 25 procent

03.12.2024SCM.dk

Frode Laursen køber aarhusiansk transportvirksomhed

03.12.2024SCM.dk

76 procent af alle transformationer af logistikoperationer slår fejl

29.11.2024SCM.dk

Startups forventer, at AI vil sparke til Europas vækst

25.11.2024SCM.dk

Kan I skaffe de kompetencer I har brug for?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Bredana Axcite A/S
Webinar
D365 webinar for topledere

Få hurtigt overblik og indblik på Executive Summary webinar

Dato

10.12.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup