Shippingindustrien er slet ikke klar til de kommende svovlkrav

Den 1. januar 2020 træder de nye krav om indholdet af svovl i maritimt brændstof i kraft, men industrien er langt fra klar til skiftet, lyder det fra eksperter. Danmark skal teste drone fra EU i kampen mod svovlforureningen.

Fra d. 1. jaunar 2020 må skibenes udstødning højst indeholde 0,5 procent svovl i internationale farvande, men industrien er ikke klar til kravene, vurderer eksperter..

17.04.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Sådan siger shippingeksperten Daniel Yergin, der er næstformand for analysevirksomheden IHS Markit, til SupplyChainBrain (SCB) om de kommende, strammere IMO-regler for skibes svovludledninger i internationalt farvand, der med effekt fra d. 1. januar 2020 begrænser det tilladte indhold af svovl i skibsbrændstof til 0,5 procent mod 3,5 procent i dag.

Regningen for de nye regler bliver massiv, og selvom fordelene for miljø og folkesundhed er åbenlyse, så er forvirringen omkring betydningen af reglerne omfattende. Eksempelvis er der store spørgsmålstegn omkring, hvorvidt der i det hele taget vil være nok lavsvovlholdigt brændstof tilgængeligt, når reglerne træder i kraft, bl.a. fordi scrubbere næppe kommer til at fylde meget.

Producenterne har ifølge SCB ikke været klare i udmeldingerne omkring deres omstillingskapacitet, og en analyse fra Navigistics Consulting forudser en mangel på en million tønder om dagen i første halvdel af 2020. Og rederierne er usikre på, hvad det nye brændstof vil gøre ved motorerne.

”Det værst tænkelige scenarie er, at brændstoffet ikke er tilstede [d. 1/1]. I så fald vil IMO ikke have andre muligheder end at skubbe startdatoen med tre til seks måneder. Det håber jeg ikke sker”, siger associate director for IHS Markit, Stephen Jew, til SCB.

Stort behov for nye brændsler
Shipping- og fragtvirksomhederne er heller ikke ligefrem trygge ved situationen. En undersøgelse fra konsulentvirksomheden Drewry fra efteråret 2018 viste, at en tredjedel af de adspurgte virksomheder i branchen havde ”dårlig” eller ”meget dårlig” forståelse for de kommende regler, mens over 80 procent er usikre på, hvad skiftet vil betyde for brændstofomkostningerne. At regningen i sidste ende lander hos kunderne, er der dog næppe tvivl om.

Og selv dem, der er godt forberedte på kravene, kan ikke hvile længe på laurbærrene. På længere sigt vil IMO reducere industriens drivhusgasudledninger med 50 procent i 2050, samme år som Maersk, der også gør klar til svovlreglerne, vil være helt CO2-neutrale.

Det kommer til at stille store krav til tilgængeligheden af eksempelvis flydende naturgas (LNG), både når det gælder produktion og infrastrukturen til at levere den, og formentlig også nyudviklede biobrændstoffer, måske i kombination med batterier eller alternative fremdriftsløsninger

Svovlsnifferdronen skal patruljere over Storebælt og tage målinger i røggassen fra skibenes udstødning for at måle svovlindholdet. Foto: Erhvervsministeriet.

Snifferdrone på vej ved Storebælt
Herhjemme er svovlkravene allerede noget lavere end de kommende grænser fra IMO. De danske farvande hører således under de såkaldte SECA-områder (Sulphur Emission Control Area), og her har grænseværdien for svovlindholdet i skibsbrændstof siden d. 1. januar 2015 været på blot 0,1 procent.

For at holde øje med, om de fartøjer, der sejler igennem dansk territorie (Grønland og Færøerne ikke omfattet), bliver der i dag taget målinger fra dels helikoptere og dels fra Storebæltsbroen, hvor der er monteret en ’svovlsniffer’ over sejlrenden under højbroen. Derudover foretager Søfartsstyrelsen på vegne af Miljøstyrelsen årligt ca. 150 olieprøver fra skibe i danske havne.

Inden længe kommer der imidlertid yderlige assistance fra luften. I tre måneder skal en drone udlånt af EU’s sikkerhedsagentur for søfart, EMSA, således patruljere over Storebælt med en tilsvarende svovlsniffer i næsen, og på den måde bidrage til overvågningen af svovludslippet fra skibe.

”Siden 2015, hvor de skærpede svovlregler trådte i kraft, har vi halveret indholdet af svovl i luften over Danmark til gavn for både miljø og sundhed. Nu har vi et nyt redskab til at overvåge om skibe udleder for meget svovl, hvilket er vigtigt for konkurrencesituationen for de mange lovlydige danske rederier”, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).

Den danskudviklede teknologi fungerer ved, at dronen flyver ind i røggassen fra skibets udstødning, hvor den hurtigt kan sniffe sig frem til mængden af svovl i brændstoffet. Disse data bliver med det samme tilgængelige på land, så myndighederne kan følge op, hvis et skib ikke overholder kravene til svovlindholdet i brændstoffet.

Læs også: Maersk klar til biobrændstoftest

Ifølge Erhvervsministeriet overholder langt de fleste skibe og rederier svovlgrænserne, men enkelte vælger et billigt brændstof med højt svovlindhold, som belaster miljøet langt mere end brændstof med lavt svovlindhold. Bøder for at overtræde svovlreglerne spænder fra 30.000 til 300.000 kr.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

08.12.2025SCM.dk

Ny diplomuddannelse skal styrke ledelsen af danske forsyningskæder

08.12.2025SCM.dk

Fellowship-program styrker bæredygtig fødevareinnovation

05.12.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Hvorfor en AGV ofte er den mest effektive løsning – selv i en tid domineret af AMR-hype

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn