Sløve ledere får teknologigæld
Er din virksomhed dårligere teknologisk funderet end dine medarbejdere er hjemme i privaten? I givet fald er du ikke alene, men bør nok læse med her...
Hver tredje arbejdstager træder 10-15 år tilbage i tiden i det øjeblik, de træder ind over dørtærsklen til deres arbejde. Hvis vi isolerer dette til personer under 30 år, siger over halvdelen, at de har bedre teknologiske løsninger derhjemme, end de har på arbejdet. Tallene er hentet fra en undersøgelse, vi gennemførte via Norstat sidste år.
Det gælder ikke for mig, siger du. Vi skal ikke have så unge medarbejdere. Jeg har så meget andet, jeg er nødt til at prioritere. Det er ikke min opgave at klikke mig rundt i de sociale medier. Det forholder sig muligvis sådan, men det er ikke særlig strategisk.
Myte 1. Det gælder ikke for mig, vi skal ikke have så unge medarbejdere. Er du helt sikker på det? Det er smart at inkludere "de unge" på listen over drømmemedarbejdere. Vores erfaring er, at netop de unge er kloge, innovative og 100 % digitale medarbejdere, der tilfører virksomheden frisk løsningsorientering.
Myte 2: Jeg har så meget andet, jeg nødt til at prioritere. Du bestemmer naturligvis over din tid, men du skal vide, at du for hver time, du udsætter denne diskussion, sakker længere og længere bagud. Din teknologigæld bliver større og større, og dine medarbejdere falder mere og mere sammen for hver rejseafregning, de skal udskrive, kopiere og vedhæfte på papir.
Myte 3: Det er ikke min opgave at klikke rundt på de sociale medier. Det er du i din fulde ret til at mene, men jeg vil bare lige nævne, at Facebook faktisk kan være med til at afgøre, hvem der bliver præsident i USA. Man kan enten lide eller ikke lide Donald Trump, men målrettet brug af de sociale medier var stærkt medvirkende til at sikre ham pladsen i Det Hvide Hus. Det er heller ikke sikkert, at det, Lars Løkke Rasmussen har mest lyst til, er at være aktivt til stede på Facebook i valgkampen, men han gør det, fordi han ved, at det er, hvad der kræves af en partileder, der vil vinde valget. Som leder træffer du kloge valg og bruger tid på det, der sælger.
Jeg har tidligere sagt, at det ikke er afgørende, at du har en køleskabs-app på arbejdspladsen. Jeg står for det, men som leder skal du være nysgerrig. Du skal orientere dig om, hvilke teknologiske muligheder der findes i den private sfære. For om kort tid vil det også påvirke arbejdssfæren. En leder skal ikke være et geni til Snapchat, Messenger, WhatsApp, Facebook, Appear.in, Slack, Vivino, Google Apps, SPOND eller Kahoot, men det vil hjælpe dig strategisk som leder, hvis du ikke er helt blank på dette område. Hjælp dig selv ved at åbne op for de unge, som naturligt har noget at bidrage med på dette område. Det vil helt sikkert øge anerkendelsen af dit lederskab og åbne for et enormt potentiale. Det handler om at udnytte de digitale flader og være klar over det potentiale, der ligger i den kommercielle udnyttelse af disse. Måske er det netop Kahoot, der får medarbejdere hurtigere i produktion, eller måske er det Facebook, der sikrer dig den største kontrakt.
Vær nysgerrig
Der skrives og tales meget om teknologi og disruption hver dag, og jeg må sige, at jeg smiler lidt af digitaliseringspanikken blandt ledere. For vi skal præstere på så vanvittigt mange platforme hver dag. Jeg har valgt følgende strategi:
-
Jeg skal altid være nysgerrig.
-
Jeg skal omgive mig med en blanding af de helt unge og de meget erfarne. (Ja, begge yderpunkter har meget at tilbyde mig).
-
Jeg skal ikke kunne det hele selv eller forsøge at deltage på alle platforme. Især ikke på samme tid. Men jeg skal sørge for, at personerne omkring mig, kan deres ting, og jeg skal bede dem dele det vigtigste med mig for at sikre, at jeg ser det fulde billede.
-
Jeg skal være en nærværende leder. Målet er at have de mest tilfredse medarbejdere i branchen. Det skaber som bekendt også den bedste kundeoplevelse.
-
Jeg skal være en synlig leder.
Når punkt 1, 2 og 3 virker, kan man tillade sig at slippe taget og lade dem, der kan gøre det bedst, udføre deres arbejde. De, der kender mig, ved, at det kan være en udfordring, men det er vigtigt at blive god til netop dette. Det frigør også tid, så jeg kan arbejde med punkt 4 og 5. Det føles godt at have tid til at være en synlig leder. Til og med i nogle (for mig) nye formater. Eksempelvis blog. Jeg får tid til at afprøve nye apps eller tale med flere intraprenører, der kan tilføre virksomheden værdifulde teknologiske løsninger eller idéer, og jeg får tid til at reflektere over, hvilken slags virksomhed vi skal være i fremtiden. Hvilken kultur jeg ønsker at være en del af. Hvem vi er, hvad vi skal være for hvem og dermed, hvor vi skal satse fremover.
Ifølge en undersøgelse fra MIT Sloan Management Review og Deloitte, hvor de havde interviewet 4800 ledere i 129 lande, svarede næsten 80% af respondenterne, at de helst ville arbejde for en digitalt kompetent virksomhed og leder. For mig er det helt nødvendigt at opfylde denne forventning. Ellers får jeg ikke fat i de bedste hoveder, og så vinder vi ikke kapløbet.
Tilbage til prioritering. Jeg har ikke råd til, at mine medarbejdere træder 10-15 år tilbage i tiden, når de kommer på arbejde. Det har du heller ikke
Jan Erik Kaasa, CEO, Amesto Solutions