Søstrene Grene automatiserer lagre for at løfte vækst og fremtid
Detailkæden er i fuld gang med en større automatisering af kædens logistikcentre. Det sker for at følge med væksten, og virksomheden har valgt at indføre en meget høj grad af automatisering.
”Vi automatiserer fordi, vi ellers ikke ville kunne følge med den kraftige vækst, vi oplever og forventer at opleve de kommende år. Når en virksomhed oplever markant vækst, skaber det masser af kompleksitet i det logistiske set-up, hvor kravene til overblik og styring øges markant”, fortæller Claus Tjærby. Foto: Søstrene Grene
Den største udfordring er det uensartede vareflow med alt fra viskelædere til bænke. Men det er lykkedes, og gevinsten er evne til at håndtere store sæsonudsving, CO2-besparelser, bedre arbejdsmiljø og ikke mindst en platform for endnu mere vækst de kommende år.
Første omgang har været automatisering af kædens nybyggede DC i Venlo i Holland, og næste skridt bliver at samle både e-handels- og butikslageret i Aarslev vest for Aarhus, hvor der frem til sommeren 2026 vil ske en betydelig automatisering.
”Vi automatiserer fordi, vi ellers ikke ville kunne følge med den kraftige vækst, vi oplever og forventer at opleve de kommende år. Når en virksomhed oplever markant vækst, skaber det masser af kompleksitet i det logistiske set-up, hvor kravene til overblik og styring øges markant”, fortæller Claus Tjærby, der er Chief Supply Chain Officer og ansvarlig for automatiseringsprojektet.
Han supplerer: ”Automatiseringen medfører derudover en række gode følgevirkninger som for eksempel et bedre arbejdsmiljø, fordi det minimerer manuelle processer og indebærer færre løft fra forskellige uhensigtsmæssige niveauer”.
Claus Tjærby fremhæver også CO2-besparelser som en positiv effekt. Det sker først og fremmest ved, at pakkemaskinen udfører såkaldt ’right size packaging’, hvilket vil sige, at maskinen bruger pap i løbende meter og tilpasser papkasserne til varens størrelse. Det betyder, at varen indeholder mindre luft, og at lastbilernes kapacitet derfor bliver bedre udnyttet. Det medfører færre kørte transportkilometre og dermed lavere CO2-udledning.
Pluk, pak og flyt
Søstrene Grenes lagerautomatisering kan deles ind i tre hovedområder:
- Plukkeprocessen bliver håndteret af Geek+-robotter fra ST Logistics. De er selvkørende gulvrobotter med en reol på toppen. De bliver også kaldt AMR eller autonome mobile robotter.
- Pakkeprocessen bliver håndteret af en pakkemaskine fra italienske CMC Packaging Automation, der leverer såkaldt ’right-size-packaging’.
- Interne vareflyt bliver håndteret af et netværk af transportbånd fra forskellige leverandører.
”Transportbåndene er ikke avanceret automation, men det er faktisk meget væsentligt for vores samlede flow. Fordi det giver et mere rent og sikkert flow, hvor vi undgår, at 50 medarbejdere skal krydse hinandens ruter”, fortæller Claus Tjærby.
Billede fra etableringen af logistikcenteret i Venlo, Holland, som i dag er i fuld drift. Foto: Søstrene Grene
Kend dine data og processer
Han konstaterer, at automatiseringen i Holland er lykkedes og i dag er i drift med succes. Han fremhæver særligt tre forudsætninger for at komme succesfuldt i hus med et større lagerautomationsprojekt:
- Detaljerede planer.
- Midlertidige løsninger der fastholder driften under implementeringerne.
- God oplæring og kompetenceløft til medarbejdere.
”Jeg tror ikke, man kan undervurdere punkt 1 med detaljerede planer. Det forudsætter så igen, at man har dyb og nuanceret indsigt i sine data og processer. Det er uhyre vigtigt at have forståelse for eksempelvis ordremønsteret, fordi de fleste virksomheder vil have meget forskellige ordremønstre, og det er nødvendigt at tage højde for alle variationer i mønsteret. Det er ikke muligt at dimensionere et anlæg eller system efter et gennemsnit, det er nødvendigt at kende ekstremerne og tage højde for dem i løsningen”, fortæller han.
Medarbejderne er med på vognen
Claus Tjærby peger også på, at lagermedarbejderne i Aarhus har taget godt imod de store forandringer. Medarbejderne ser muligheder i dette, de er nysgerrige og de ser gevinster i at blive opkvalificeret.
”Vi har ansat nogle få teknikere, der skal varetage den daglige vedligeholdelse af anlæggene. Derudover har vi ikke behov for nye medarbejdertyper, da vi i stedet kommer til at oplære vores eksisterende stab på cirka 200 medarbejdere i de nye processer og maskiner”, fortæller han.
Træningen foregår ved sidemandsoplæring, og virksomheden lægger stor vægt på at være så transparent om forandringer som muligt, og at informere om dem så tidligt som muligt. Informationen sker både som morgenmøder, 1:1 møder, nyhedsbreve og intranet. Automatiseringen har ikke og forventes ikke at indebære afskedigelser i organisationen.
Lageroperationer bliver spejlet
Når Søstrene Grene tager fat på automatiseringen af logistikcenteret ved Aarhus sker det som et 1:1 spejl af operationen i Holland. ”Det bliver en stor fordel for implementeringen i Aarhus, og det er generelt en stor fordel, fordi vi kan operere med de samme processer alle steder. Vi har haft en lille stab af danske medarbejdere i Holland og hjælpe med implementeringen i Venlo, og de vil selvfølgelig være en stor hjælp, når vi automatiserer i Aarslev ved Aarhus”, fortæller han.
Om Søstrene Grene
Søstrene Grene er en dansk detailkæde, der blev grundlagt i Aarhus i 1973, og som er kendt for at skabe et hyggeligt og inspirerende univers med et bredt udvalg af produkter til hjemmet, hobby og livsstil. Virksomheden er en familieejet virksomhed, der nu drives af grundlæggerparrets sønner, Mikkel og Cresten Grene, og de har et stærkt fokus på æstetik, nordisk design og bæredygtighed i deres produkter.