Stadig småt med online handel af dagligvarer i Danmark

Andelen af danskere, der køber dagligvarer på nettet, er forholdsvis beskeden, og har stort set ikke ændret sig de sidste fire år, viser ny undersøgelse.

Danskerne har stadig ikke rigtig taget dagligvarehandel på nettet til sig, viser frisk undersøgelse..

03.11.2015

SCM.dk

En tur i et fysisk supermarked for at klare de daglige indkøb er stadig den langt foretrukne handleform, når danskerne skal have fyldt køle- og køkkenskabene. Selvom onlinehandel generelt er en industri i stor vækst, så halter dagligvarehandlen nemlig noget efter, viser en undersøgelse fra Epinion på vegne af søgevirksomheden Eniro.

Læs også: E-handel sætter rekord i første halvår

I en frisk rundspørge blandt godt 2000 danskere svarer kun otte procent af de foretrækker en dansk hjemmeside frem for et supermarked, når indkøbene skal klares. Det er yderst beskeden udvikling i forhold til årene 2012 til ’14, hvor andelen hed syv procent.

Omsætningen er godt nok steget i nogle af netbutikkerne, men mængden af handlende er altså stort set uændret. Andelen af danskere, der blot har prøvet dagligvarehandel online landede i undersøgelsen på 16 procent, sammenlignet med 13 procent sidste år, og af disse svarer halvdelen, at det kun er en sjælden foreteelse.

Tallene stemmer som nævnt dårligt overens med det generelle billede af onlinehandel, og de kommer da også bag på en af undersøgelsens bagmænd.

”Det er overraskende, at udviklingen ikke går hurtigere. Jeg tror, at mange havde regnet med, at der på nu­værende tidspunkt ville være en større gruppe danskere, som købte deres dagligvarer på nettet, og at flere og flere ville komme til hvert år. Men vi kan se i vores undersøgelse, at et flertal fortsat helst vil se varerne, inden de køber dem, og at de fleste stadigvæk bedst kan lide at handle i en fysisk butik,” siger adm. direktør i Eniro Danmark, Allan Jakobsen, i en pressemeddelelse.

Mere i hovedstaden – lidt flere kvinder
Der er dog forholdsvis store regionale forskelle blandt deltagerne i rundspørgen. Således har næsten hver fjerde beboer (24 procent) i hovedstadsområdet prøvet at handle dagligvarer online mindst én gang, mens det tilsvarende tal i Vestjylland kun er på otte procent.

”Det er lidt af et paradoks. Tætheden af supermarkeder i og omkring København er jo enorm, og alligevel er det her, flest køber dagligvarer på nettet. Der er selvfølgelig flest netbutikker, der leverer i hovedstads­området, men i resten af landet er der altså også flere muligheder for at handle online. Så der kunne man forvente, at det ville være mere attraktivt for folk at få deres varer leveret til døren, fordi de på den måde ville kunne spare både en længere køretur og mere tid,” siger Allan Jakobsen.

Derudover er der en lille tendens i retning af, at kvinder er lidt mere positive over dagligvarehandel på nettet. Ni procent foretrækker dette frem for en fysisk butik sammenlignet med syv procent hos mændene, og 17 procent danske kvinder har prøvet kræfter med et online supermarked mod 14 procent mænd.

Læs også: Nyt onlinesupermarked til mindre virksomheder

Blandt de danskere, som ikke foretrækker at købe dagligvarer på nettet, siger 64 procent, at årsagen til det er, at de helst vil kunne se varerne, inden de køber dem, og 62 procent siger, at de godt kan lide at handle i en fysisk butik.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby