Stadig småt med online handel af dagligvarer i Danmark

Andelen af danskere, der køber dagligvarer på nettet, er forholdsvis beskeden, og har stort set ikke ændret sig de sidste fire år, viser ny undersøgelse.

Danskerne har stadig ikke rigtig taget dagligvarehandel på nettet til sig, viser frisk undersøgelse..

03.11.2015

SCM.dk

En tur i et fysisk supermarked for at klare de daglige indkøb er stadig den langt foretrukne handleform, når danskerne skal have fyldt køle- og køkkenskabene. Selvom onlinehandel generelt er en industri i stor vækst, så halter dagligvarehandlen nemlig noget efter, viser en undersøgelse fra Epinion på vegne af søgevirksomheden Eniro.

Læs også: E-handel sætter rekord i første halvår

I en frisk rundspørge blandt godt 2000 danskere svarer kun otte procent af de foretrækker en dansk hjemmeside frem for et supermarked, når indkøbene skal klares. Det er yderst beskeden udvikling i forhold til årene 2012 til ’14, hvor andelen hed syv procent.

Omsætningen er godt nok steget i nogle af netbutikkerne, men mængden af handlende er altså stort set uændret. Andelen af danskere, der blot har prøvet dagligvarehandel online landede i undersøgelsen på 16 procent, sammenlignet med 13 procent sidste år, og af disse svarer halvdelen, at det kun er en sjælden foreteelse.

Tallene stemmer som nævnt dårligt overens med det generelle billede af onlinehandel, og de kommer da også bag på en af undersøgelsens bagmænd.

”Det er overraskende, at udviklingen ikke går hurtigere. Jeg tror, at mange havde regnet med, at der på nu­værende tidspunkt ville være en større gruppe danskere, som købte deres dagligvarer på nettet, og at flere og flere ville komme til hvert år. Men vi kan se i vores undersøgelse, at et flertal fortsat helst vil se varerne, inden de køber dem, og at de fleste stadigvæk bedst kan lide at handle i en fysisk butik,” siger adm. direktør i Eniro Danmark, Allan Jakobsen, i en pressemeddelelse.

Mere i hovedstaden – lidt flere kvinder
Der er dog forholdsvis store regionale forskelle blandt deltagerne i rundspørgen. Således har næsten hver fjerde beboer (24 procent) i hovedstadsområdet prøvet at handle dagligvarer online mindst én gang, mens det tilsvarende tal i Vestjylland kun er på otte procent.

”Det er lidt af et paradoks. Tætheden af supermarkeder i og omkring København er jo enorm, og alligevel er det her, flest køber dagligvarer på nettet. Der er selvfølgelig flest netbutikker, der leverer i hovedstads­området, men i resten af landet er der altså også flere muligheder for at handle online. Så der kunne man forvente, at det ville være mere attraktivt for folk at få deres varer leveret til døren, fordi de på den måde ville kunne spare både en længere køretur og mere tid,” siger Allan Jakobsen.

Derudover er der en lille tendens i retning af, at kvinder er lidt mere positive over dagligvarehandel på nettet. Ni procent foretrækker dette frem for en fysisk butik sammenlignet med syv procent hos mændene, og 17 procent danske kvinder har prøvet kræfter med et online supermarked mod 14 procent mænd.

Læs også: Nyt onlinesupermarked til mindre virksomheder

Blandt de danskere, som ikke foretrækker at købe dagligvarer på nettet, siger 64 procent, at årsagen til det er, at de helst vil kunne se varerne, inden de køber dem, og 62 procent siger, at de godt kan lide at handle i en fysisk butik.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

23.06.2025SCM.dk

Naturen bliver overset som finansiel risiko i nordiske virksomheder

23.06.2025SCM.dk

IoT: Onics Denmark fastholder vækstkursen efter strategisk transformationsår

23.06.2025SCM.dk

DSV-topchef om kritik: Jeg er meget direkte i min kommunikation

23.06.2025SCM.dk

Ny direktør skal styrke Roima Aalborgs faglige profil inden for lagerstyring

18.06.2025SCM.dk

DSV-topchef angribes for brutal ledelsesstil

18.06.2025SCM.dk

Seneste bøde: Betaler 4 millioner kroner for vildledende klimaudsagn

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

24.06.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

25.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Fabric Update

Unleash the boundless potential of Microsoft Fabric: Your monthly source for cutting-edge news and limitless opportunities.

Dato

25.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Implement Consulting Group
Webinar
Enhancing production planning in SAP

Unlocking the power of PP/DS for future efficiency

Dato

26.06.2025

Tid

09:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

30.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online