Stadig småt med online handel af dagligvarer i Danmark

Andelen af danskere, der køber dagligvarer på nettet, er forholdsvis beskeden, og har stort set ikke ændret sig de sidste fire år, viser ny undersøgelse.

Danskerne har stadig ikke rigtig taget dagligvarehandel på nettet til sig, viser frisk undersøgelse..

03.11.2015

SCM.dk

En tur i et fysisk supermarked for at klare de daglige indkøb er stadig den langt foretrukne handleform, når danskerne skal have fyldt køle- og køkkenskabene. Selvom onlinehandel generelt er en industri i stor vækst, så halter dagligvarehandlen nemlig noget efter, viser en undersøgelse fra Epinion på vegne af søgevirksomheden Eniro.

Læs også: E-handel sætter rekord i første halvår

I en frisk rundspørge blandt godt 2000 danskere svarer kun otte procent af de foretrækker en dansk hjemmeside frem for et supermarked, når indkøbene skal klares. Det er yderst beskeden udvikling i forhold til årene 2012 til ’14, hvor andelen hed syv procent.

Omsætningen er godt nok steget i nogle af netbutikkerne, men mængden af handlende er altså stort set uændret. Andelen af danskere, der blot har prøvet dagligvarehandel online landede i undersøgelsen på 16 procent, sammenlignet med 13 procent sidste år, og af disse svarer halvdelen, at det kun er en sjælden foreteelse.

Tallene stemmer som nævnt dårligt overens med det generelle billede af onlinehandel, og de kommer da også bag på en af undersøgelsens bagmænd.

”Det er overraskende, at udviklingen ikke går hurtigere. Jeg tror, at mange havde regnet med, at der på nu­værende tidspunkt ville være en større gruppe danskere, som købte deres dagligvarer på nettet, og at flere og flere ville komme til hvert år. Men vi kan se i vores undersøgelse, at et flertal fortsat helst vil se varerne, inden de køber dem, og at de fleste stadigvæk bedst kan lide at handle i en fysisk butik,” siger adm. direktør i Eniro Danmark, Allan Jakobsen, i en pressemeddelelse.

Mere i hovedstaden – lidt flere kvinder
Der er dog forholdsvis store regionale forskelle blandt deltagerne i rundspørgen. Således har næsten hver fjerde beboer (24 procent) i hovedstadsområdet prøvet at handle dagligvarer online mindst én gang, mens det tilsvarende tal i Vestjylland kun er på otte procent.

”Det er lidt af et paradoks. Tætheden af supermarkeder i og omkring København er jo enorm, og alligevel er det her, flest køber dagligvarer på nettet. Der er selvfølgelig flest netbutikker, der leverer i hovedstads­området, men i resten af landet er der altså også flere muligheder for at handle online. Så der kunne man forvente, at det ville være mere attraktivt for folk at få deres varer leveret til døren, fordi de på den måde ville kunne spare både en længere køretur og mere tid,” siger Allan Jakobsen.

Derudover er der en lille tendens i retning af, at kvinder er lidt mere positive over dagligvarehandel på nettet. Ni procent foretrækker dette frem for en fysisk butik sammenlignet med syv procent hos mændene, og 17 procent danske kvinder har prøvet kræfter med et online supermarked mod 14 procent mænd.

Læs også: Nyt onlinesupermarked til mindre virksomheder

Blandt de danskere, som ikke foretrækker at købe dagligvarer på nettet, siger 64 procent, at årsagen til det er, at de helst vil kunne se varerne, inden de køber dem, og 62 procent siger, at de godt kan lide at handle i en fysisk butik.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

12.11.2025SCM.dk

Verden halter langt bagefter historiske klimamål

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Global AGV
Messe
Kom til Automationsdag hos BILA A/S

Inspiration, networking og hands-on demoer - Kom med d. 19. november 🚀

Dato

19.11.2025

Tid

09:00

Sted

BILA A/S, Industrivej 8, 7900 Nykøbing Mors

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

20.11.2025

Sted

Banedanmark, Lumbyesvej 34, 7000 Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia