Starsky Robotics når nye højder inden for autonom kørsel

Ingen folk bag rettet, ingen trafikkontrol eller lukkede veje. Sådan var omstændighederne, da Starsky Robotics testede en af sine selvkørende lastbiler på en motorvej i Florida.

Starsky Robotics gennemfører første test af en af sine autonome lastbiler på en trafikeret motorvej uden sikkerhedspersoner om bord. Foto: Starsky Robotics..

02.07.2019

SCM.dk

Starsky Robotics har testkørt en selvkørende lastbil på en åben vej i Florida i USA den 16. juni 2019. Det er første gang lastbilvirksomheden tester et af deres køretøjer på en trafikeret vej. Der var ingen menneskelige sikkerhedskontrollører med på turen.

Læs også: Volvo og DFDS tester autonom levering fra logistikcenter til havn

”Det var nemt for folk ikke at lægge mærke til det. Det gik så glat. På et tidspunkt blev vi endda overhalet af en anden lastbil”, skriver adm. direktør for Starsky, Stefan Seltz-Axmacher, i et blogindlæg på selskabets hjemmeside.

Helt uden personer om bord
Der er kun få selskaber, der indtil videre har droppet at have sikkerhedspersoner med om bord. Alligevel er der forholdsregler, der skal tages.

Der var følgevogne som bremsede lastbilen, da den rullede ned ad motorvejen. Og en fjernoperatør overvågede lastbilen fra distancen og kunne have grebet ind, hvis noget var gået galt.

Det var også teleoperatørens opgave at overtage styringen, når lastbilen skulle af motorvejen. Her skulle lastbilen dirigeres gennem toldkontrol, hvorefter den blev bragt til standsning, så en chauffør kunne stige ind og overtage resten af turen.

Lige nu forbliver det en éngangstest, men planen er, at der i 2020 skal ske en større overgang til ubemandede kommercielle kørsler, hvor 100 procent autonome lastbiler skal køre på motorveje mellem distributionscentre, hvorefter menneskelige chauffører skal overtage i mere trafikerede, bynære miljøer.

Intet produkt, hvis der er mennesker med
Mens nogle automatiserede lastbilfabrikanter bygger systemer, der understøtter de menneskelige chauffører, ser Starsky en eksistentiel afgrænsning mellem disse systemer og udvikler teknologi, der understøtter fuldt ubemandet kørsel.

”Vi har ikke et produkt, hvis der er en person i lastbilen. Vi løser kun problemet med en fuldt menneske-ført lastbil eller en fuldt ubemandet lastbil. Så vi har opbygget vores sikkerhedsarkitektur, så vores system er virkelig, virkelig godt til at vide, hvornår det ikke virker”, siger Seltz-Axmacher.

Læs også: Det amerikanske postvæsen skal teste selvkørende lastbiler

Starsky Robotics har til hensigt at øge sin testflåde til 25 biler i år og forventer yderligere 100, når kommercielle aktiviteter begynder.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle