Stort potentiale for selvkørende køretøjer i logistikbranchen

Fremtiden for ubemandede teknologier inden for logistik ser lys ud, viser en trendrapport fra kurer- og logistikfirmaet DHL.

Der er stadig en bid vej at gå før de ubemandede teknologier er fuldt modne. Foto: DHL. .

08.01.2015

SCM.dk

Tendenserne inden for selvkørende køretøjer ser lovende ud, viser en ny rapport fra kurer- og logistikfirmaet DHL. Der er nemlig et betydeligt potentiale i de ubemandede teknologier i logistikbranchen.

Den nye rapport indeholder en række best-practice eksempler fra brancher over en bred kam og ser blandt andet på forskellige tilfælde af selvkørende køretøjer på tværs af hele logistikkæden. Det inkluderer selvstyrende transportkøretøjer og assisteret plukning på lagre samt selvkørende køretøjer på værfter, i havne og i lufthavne. Derudover vil køretøjerne også finde anvendelse i forbindelse med assisterede motorvejstransporter og træktransporter samt ’last mile delivery’.

Læs også: Danmark klarer sig godt i globaliseringen

"Nogle lageroperationer har i en vis grad brugt selvkørende køretøjer i flere år. Men at indføre denne form for køretøjer i logistikbranchen vil markant ændre den. Det næste step i udviklingen bliver at flytte udviklingen over på offentlige veje. Ved at trække på sin erfaring fra lukkede miljøer, står logistikbranchen særdeles godt til at påvirke udviklingen af ubemandede køretøjer”, siger dr. Markus Kückelhaus, direktør i DHL Trend Research.

Stadig et stykke vej til moden teknologi
Selvkørende køretøjer vil ifølge DHL-rapporten tilbyde en bred vifte af vigtige fordele herunder forbedret trafiksikkerhed, større brændstofeffektivitet og mindre belastning af miljøet. Men som rapporten påpeger, er der stadig en bid vej at gå før de ubemandede teknologier er fuldt modne.

Der er også behov for, at regulativer bliver opdateret, at offentligheden accepterer sådanne køretøjer og at hele området omkring ansvar bliver afdækket. På trods af disse barrierer, er der imidlertid kommet flere overbevisende eksempler, der klart viser, at mange organisationer er villige til at udvikle og implementere ubemandede teknologier.

For offentlige gader og stræder kan man ifølge trendrapporten ’Self-Driving Vehicles in Logistics’ i nær fremtid forvente forbedrede hjælpefunktioner, der supporterer chaufførerne. Næste skridt bliver at indføre selvkørende køretøjer i særlige situationer for eksempel på særligt trafikerede motorveje. Og i fremtiden venter så fuldt ud selvkørende lastbil-konvojer døgnet rundt på motorveje.

Læs også: DHL i Danmark vinder sølv i CSR

”I DHL anvender vi allerede mange former for selvstyrende logistikløsninger i vores lageroperationer, og vi ser os selv i en førerposition til yderligere at drive udviklingen af ubemandede køretøjer i vores branche”, siger Matthias Heutger, senior vice president strategy i DHL Customer Solutions & Innovation.

Rapporten ’Self-driving Vehicles in Logistics’ kan hentes her

- JKK 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Noget klogt om logistik?

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle