Svært at hitte rede i WMS-junglen

Det kan være vanskeligt at vælge it til sin lagerlogistik. Det erfarede supply chain manager Jørgen Rask fra Furnipart, da han kiggede efter en WMS-løsning.

Furnipart forventer en 20 procents forbedring af lagereffektiviteten med det nye WMS. Foto: Furnipart. .

10.01.2014

SCM.dk

Jørgen Rask, supply chain manager i Furnipart, efterspørger uvildige virksomhedsnetværk om WMS. Foto: Privat. .

I Furnipart, der designer og producerer greb til køkken- og badeværelsesmøbler, har supply chain manager Jørgen Rask haft sit hyr med at finde den rigtige WMS-løsning. Den overordnede problematik var valget mellem en intern eller ekstern løsning; kunne han nøjes med et billigere WMS-modul, en add-on til Furniparts eksisterende ERP-system, Dynamics AX 4.0, eller skulle han i stedet satse på en selvstændig og langt dyrere WMS-løsning.

Læs også: Lageret år nul

For Jørgen Rask handlede det først og fremmest om at vælge et WMS, der kunne lette ordrehåndteringen og give en bedre udnyttelse af proces-flowet på lageret. Derudover skulle der tages stilling til, om der skulle køres med batch- eller pallestyring.

”Vi har været meget funktionalitetsorienterede i vores WMS-valg. Jeg var faktisk fortaler for at vælge et eksternt system, indtil vi fandt den valgte løsning, som jeg har tillid til, kan opfylde vores behov. Det handler jo i sidste ende også om økonomi”, siger Jørgen Rask.

Efter et halvt års overvejelser er Jørgen Rask endt med en intern løsning, en såkaldt handling unit, der er en afart af det eksisterende palle-id i Dynamics AX. Han fortæller, at tilretningen betyder, at Furnipart nu kan køre med og uden palle-id, hvilket ikke er muligt i AX-standardløsningen.

”Dynamics AX er låst med hensyn til palle-id, lokationer med videre. Jeg ville helst have et frit flydende lager, og den funktionalitet kunne de selvstændige WMS-løsninger da også give mig. Men jeg synes, at jeg har fundet et godt kompromis med add-on-løsningen, der godt nok slår en del funktionalitet fra, men til gengæld udbygger den del, vi har brug for”. Han har købt løsningen hos it-konsulentfirmaet Optimate, der næsten er nabo til Furnipart i Hinnerup ved Aarhus.

<p>”… jeg vil helst undgå at brænde 100.000 af på en businesscase, før jeg ved, hvad jeg får”.</p>

Jørgen Rask, supply chain manager, Furnipart

Økonomien gjorde udslaget
Ifølge Jørgen Rask endte den valgte løsning med at koste omkring en halv million kroner, mens en ekstern løsning ville være blevet mindst dobbelt så dyr.

”Selv om nogle it-leverandører lovede en fast pris på den selvstændige WMS-løsning, var der stor usikkerhed om, hvad det ville koste at få det til at virke med Dynamics AX. Nogle leverandører sagde 300.000, andre 100.000. Det medvirkede til, at vi valgte modul-løsningen”. Det var også vigtigt for Jørgen Rask, at den valgte løsning var færdigudviklet og i drift andetsteds.  

”Jeg ville jo helst undgå, at der blev foretaget udviklingsarbejde på min regning”.

Tidsforbruget spillede også ind på valget. Den interne løsning kunne forventeligt være oppe og køre på tre måneder, mens den eksterne løsning ville tage et halvt år.

”Det giver desuden en vis tryghed, at vi med den interne løsning kan implementere trinvist, først indlevering, derefter lagerfunktionerne og til sidst plukkefunktionen. Med en ekstern WMS-løsning skifter du typisk over fra den ene dag til den anden”, fortæller Jørgen Rask.

Svært at finde uvildige referencer
Hvad kunne gøre det lettere at vælge system?

”Næste gang vil jeg nok kontakte et uvildigt rådgivningsfirma, der kan fastslå, hvad du præcis får, hvis du køber et eksternt system. Får du virkelig det, leverandøren lover, eller er det bare en gang salgssnak”.

Jørgen Rask har flere gange oplevet, at it-leverandørerne talte mod hinanden:

”Jeg ville gerne have kunnet trække på nogle, der havde prøvet noget lignende og kunne bekræfte mig i, at det var rigtigt, hvad it-konsulenterne sagde. Sælgerne af ekstern WMS fortalte mig, at Dynamics AX slet ikke kunne håndtere det, vi efterspurgte og at det derfor var nødvendigt at købe lige netop deres system. Mens sælgerne af det interne WMS-modul sagde det modsatte. Jeg er godt klar over, at systemerne ikke kan det samme, men måske kan man sagtens leve med et mindre setup”, siger Jørgen Rask.

Selv om han har besøgt talrige virksomheder med den ene eller anden løsning, lykkedes det ikke at finde nogen, der havde en tilsvarende udfordring.

”På trods af at Furnipart er en handelsvirksomhed med import fra Kina og en masse kvalitetskontrol, kunne jeg ikke finde nogen med et tilsvarende kvalitets-setup”.

Men vil valg af WMS ikke altid bero på en konkret business case?
”Jo, men jeg vil helst undgå at brænde 100.000 af på en businesscase, før jeg ved, hvad jeg får”.

Men en uvildig rådgiver tager sig jo også betalt?
”Ja, derfor søgte jeg også efter en erfa-gruppe, men fandt umiddelbart ikke nogen. Der burde helt klart være nogle uvildige virksomhedsnetværk inden for dette område”.  

Den valgte WMS-løsning koster cirka en halv million kroner, oplyser Jørgen Rask. Foto: Photos.com. .

I drift til februar
Jørgen Rask forventer, at den valgte interne WMS-løsning forbedrer effektiviteten på lageret med mindst 20 procent, fordi der skiftes fra papirlister til håndskannere. Desuden bør fejlplaceringer og –pluk blive minimeret.

Læs også: Nyt WMS har været forårets store udfordring

”Vi har brugt en del tid på at lede efter varer, som vi vidste, vi havde på lager, men ikke hvor. Så det er både en effektivisering og besparelse, vi opnår, når vi kan få flere varer igennem med samme bemanding”. Efter planen skal WMS-modulet være i drift i slutningen af februar.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

28.04.2024SCM.dk

Større sikkerhed for ansvarligt tømmer på vej

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

24.04.2024SCM.dk

Robotter gør en arbejdsplads mere effektiv og attraktiv

24.04.2024TrueCommerce

Sponseret

WEBINAR: E-fakturering i Tyskland

23.04.2024TrueCommerce

Sponseret

Webinar: PEPPOL

19.04.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Honeywell EDA10A entry-level industritablet

12.04.2024SCM.dk

Ny banebrydende automatisering af ordreplukning

12.04.2024SCM.dk

Alt for få virksomheder kan håndtere cyberangreb

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle