Sygehus indfører 20 meter høje lagerautomater

Vejle Sygehus har samlet alle sterilcentralens depoter i to lagerautomater, som opfylder alle krav til temperatur, renlighed, ergonomi og effektive arbejdsgange.

Vejle Sygehus opnår med de to nye lagerautomater både bedre lagring, arbejdsmiljø og produktivitet. Foto: Thanex..

14.03.2014

SCM.dk

Her ses facaden til de to lagerautomater, der strækker sig fra kælder til 3. etage. Foto: Thanex..

Tidligere var sterilvarer spredt ud på et utal af små depoter med meget begrænset plads og dårlige arbejdsmiljøforhold. I dag er alle sterilvarer samlet i to lagerautomater, der tilbyder professionel lagring af de temperatur- og hygiejnekrævende varer og samtidig tilbyder en hurtigere og mere effektiv arbejdsgang samt bedre pladsudnyttelse.

Lagrene er leveret og opstillet af Thanex, og de 20 meter høje automater er udstyret med åbninger på tre forskellige etager i bygningen.

Læs også: Millionstøtte til intelligent hospitalslogistik

Èn åbning bruges til indlagring af mange og store varer, én åbning bruges, når sterilcentralen plukker dagens ordrer og den sidste åbning er tilknyttet en af operationsafdelingerne, der hurtigt og let kan instrumenter og andre varer.

Sluser sikrer sterilmiljøet
Alle åbningerne er med slusefunktion. Det betyder, at der er monteret to automatiske låger på begge sider af åbningen, hvor den ene altid skal være lukket. Dette sikrer, at der er forskellige trykforhold i bygningen, som er nødvendigt for lagring af sterile varer.

Åbningerne i automaterne er forsynet med sluser for at sikre det rette tryk i lageret af de sterile varer. Foto: Thanex..

Automaterne er leveret med en række ekstra udstyr, herunder:

  • LED lamper i åbningen.
  • Vejeceller for kontrol af overvægt.
  • Antimikrobiel maling for sterilt hensyn.
  • Speciel tæthed ved ekstra lukninger og fugning.
  • ECO drive for at minimere energibehovet og genbruge strøm.
  • High Power motor for hastigheder op til 2,3 m/s.

Der er installeret et komplet nyt WMS lagerstyringssystem, som blandt andet benyttes, når alle ordrer skal ”batches” til de cirka 50 afdelinger, der får varer hver dag. Der er også ophængt skærme på begge sider af alle åbninger, som grafisk viser hylden, der skal plukkes fra. Dette er med til at sikre, at der ikke plukkes forkert.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

17.04.2024SCM.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Lagerteknologi: Top 5 systemer til at øge effektiviteten

03.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Technicon A/S og Toyota Material Handling Danmark A/S indgår samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle