Syntetisk, bæredygtigt brændstof til fly: Nu tager SAS og Vattenfall de første skridt

Mulighederne ved Sustainable Aviation Fuel (SAF) går Vattenfall nu i gang med at undersøge sammen med SAS, Shell og LanzaTech. Det er første skridt med en reel produktion af syntetisk flybrændstof i Sverige.

Hvis en fuld produktion af SAF kommer op og stå, vil det kunne forsyne SAS med op mod 25 procent af selskabets globale forbrug af bæredygtigt flybrændstof i 2030'erne. Foto: SAS.

12.11.2021

SCM.dk

Vattenfall, SAS, Shell og LanzaTech vil i fællesskab undersøge produktion af verdens første syntetiske, bæredygtige brændstof til fly, også kaldet SAF for Sustainable Aviation Fuel, ved hjælp af LanzaJetTM “Alcohol to Jet”-teknologien. Målet er, at et nyt produktionsanlæg skal fremstille op mod 50.000 tons syntetisk SAF om året under forudsætning af, at der træffes en investeringsbeslutning i et senere stadie.

Det syntetiske SAF, også kendt som elektrobrændstof, vil blive produceret af genindvundet CO2 og fossilfri el ved hjælp af LanzaJet "Alcohol to Jet"-teknologi, der er udviklet af LanzaTech og det amerikanske energiministeriums Pacific Northwest National Laboratory (PNNL).

"Bæredygtigt flybrændstof rummer det største potentiale i forhold til at reducere udledningerne fra flyindustrien. Kun ved at samarbejde i dag på tværs af flyindustriens økosystem for at fremme de teknologier og den infrastruktur, der er nødvendig for at kunne producere SAF i stor skala, kan flysektoren opnå nuludledning inden 2050. Det er derfor, jeg i høj grad glæder mig over dette samarbejde om at udforske endnu en vej frem mod produktion af SAF,” siger Anna Mascolo, administrerende direktør for Shell Aviation, i en pressemeddelelse.

Læs også: Danske sværvægtere går sammen om gigantprojekt om bæredygtige brændstoffer

En fælles undersøgelse har vist lovende resultater for projektet, og alle partnervirksomhederne er nu blevet enige om at gennemføre dybdegående analyser. Ambitionen er at idriftsætte det nye produktionsanlæg, der skal ligge nær Forsmark ved den svenske østkyst, på et tidspunkt mellem 2026 og 2027.

Når fuld produktion er oppe at køre, vil det kunne forsyne SAS med op mod 25 % af selskabets globale forbrug af bæredygtigt flybrændstof i 2030'erne.

"SAS og bæredygtighed går hånd i hånd. Derfor er vi utroligt stolte af at være en del af dette enestående projekt, hvor ambitiøse bæredygtighedsmål og -dagsordener kombineres. Vores fælles forpligtelse til at finde metoder til at muliggøre produktion i stor skala af et mere bæredygtigt flybrændstof er en fantastisk mulighed for at sætte fart på kommercialiseringen af SAF og dermed SAS' omstilling frem mod brancheførende luftfart med nuludledning," siger Anko van der Werff, der er administrerende direktør og CEO for SAS.

Læs også: 4-takts skibsmotorer giver håb for CO2-neutral skibsfart

Virksomhederne har underskrevet en samarbejdsaftale og har aftalt, at Vattenfall skal undersøge fossilfri elforsyning, brintproduktion og CO2-genindvinding. Shell skal undersøge brændstofproduktion og logistik samt stå for indkøb af elekrobrændstof. LanzaTech skal bidrage med virksomhedens ekspertise inden for gasfermentering til fremstilling af ethanol fra indkommende gasstrømme, og samarbejdspartnere skal indgå licensaftaler på LanzaJet "Alcohol to Jet"-teknologien til omdannelse af ethanol til elektrobrændstof. SAS skal deltage som potentiel køber af elektrobrændstoffet.

"Flysektoren står overfor ufattelige udfordringer med at få de mængder af SAF, der er nødvendige for at kunne flyve bæredygtigt. Projektet her er starten på at kunne levere disse mængder, og ved at genanvende CO2 og fossilfri el har vi mulighed for at gøre det i hidtil uset skala. Vi er nødt til at nytænke kulstof og i kombination med fossilfri el udnytte det til at skabe en ny, klimasikker fremtid for alle," siger Jennifer Holmgren, CEO for LanzaTech.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

17.06.2025SCM.dk

Klimarådet efterlyser politisk handling på Danmarks globale klimaaftryk

17.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

16.06.2025Implement Consulting Group

Sponseret

From Threat to Action: Navigating Cybersecurity

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Business Central Update

Hold dig opdateret med, hvordan du kan arbejde smartere på tværs af salgs-, service-, projekt- og driftsteams.

Dato

18.06.2025

Tid

11:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Security Update

Hold dig opdateret med hvordan du vedvarende beskytter din virksomhed mod cybertrusler med Microsoft Security.

Dato

18.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

19.06.2025

Sted

Odense

Fellowmind Denmark A/S
Seminar
Fremtidssikret IT-ledelse i en tid med AI og Copilots

Et inspirationsseminar for IT-beslutningstagere med fokus på governance, sikkerhed og strategisk anvendelse af Microsoft 365 og AI. Det er gratis at deltage, men der er begrænset antal billetter, der fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Dato

19.06.2025

Tid

08:30

Sted

INCUBA Next, 18. etage, Åbogade 15, 8200 Aarhus N

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (English)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

23.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense