Tæt samarbejde bag bæredygtigt tøj

Tøjproducenten C&A sælger par jeans, som man selv kalder ’verdens mest bæredygtige’. Bagved ligger nogle cirkulære tanker, som kræver et tæt samarbejde med leverandørerne om at lukke kæden. Det er en dyr proces, som dog godt kan give billige produkter.

C&A's bæredygtige jeans kom i handlen i starten af august. Processen bag har været langvarig og kostbar, men besværet værd, lød det fra Jeffrey Hogue i London. Foto: C&A.

06.11.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

Valget af netop jeans var bevidst fra C&A’s side, som kalder det et ’meget komplekst’ produkt, fremstillet af en lang række forskellige komponenter via en lige så lang række leverandører og produktionsprocesser, som alle sammen kræver opmærksomhed for at blive bæredygtige.

C&A's Global Chief Sustainability Officer, Jeffrey Hogue, var med på oktober måneds Responsible Supply Chain Summit Europe i London for at fortælle om den langvarige udviklings- og designproces, der endte med at vare over et år.

”Med det her projekt har vi sigtet efter at undgå de mange negative effekter fra fast fashion, ikke mindst de enorme mængder tøj, der går til spilde, og i stedet gøre produktion til et lukket, cirkulært kredsløb. Det har krævet et tæt samarbejde med Fashion for Good og udvalgte leverandører, hvilket selvfølgelig har givet mange udfordringer, men vi synes det giver mening”, sagde han.

De udvalgte leverandører, som Jeffrey Hogue hentydede til, tæller i høj grad nogle af de samarbejdspartnere, med hvem C&A har en lang historik. Her er det ifølge Hogue nemmere at ændre sin tilgang til tingene, end det er med nyere partnere.

C&A's Jeffrey Hogue fremviste den bæredygtige t-shirt i løbet af sessionen. Foto: Anders Kampmann.

Dyr proces, billigt tøj
Til sessionen i London var Jeffrey Hogue – naturligvis – iklædt et par af de bæredygtige jeans, og med sig havde han også en t-shirt fremstillet på samme vilkår. Dvs. der er brugt 100 procent økologisk bomuld (inkl. i syningerne, som ifølge Hogue er et særligt kompliceret element), 100 procent biologiske farver og blæk, 100 procent genbrugsvand og 100 procent vedvarende energi.

Derudover er trøjen 100 procent dekompostérbar på 11 uger, ligesom der har været fuld fairness for arbejderne, når det kommer til løn- og arbejdsforhold. Alligevel er den faste salgspris for t-shirten kun syv euro (omkring en flad 50’er), hvilket er en vigtig pointe for C&A.

”Det har været en dyr proces at udvikle de her beklædningsgenstande, men ikke desto mindre kan der godt kommer produkter ud, som er til at betale. Det skyldes dels den kapacitet, vi har opbygget undervejs, men også at vi ikke har tænkt så meget på bundlinjen undervejs, som på systemisk forandring”, forklarede han, og pegede i den forbindelse på, at C&A er et familieejet selskab, der bedre kan tillade sig den slags end en børsnoteret virksomhed med ”sultne aktionærer”.

I forlængelse heraf lagde Jeffrey Hogue heller ikke skjul på, at der er en del brandingværdi i projektet for C&A. Selskabet gør således en del for at ”holde historien i gang”, som han sagde, selvom den gennemsnitlige forbruger måske ikke forstår alle elementer. ”Men det er ikke vores job at uddanne folk”, bemærkede han.

Læs også: Flere typer magt kan give en ansvarlig forsyningskæde

Og så er forandring på brancheniveau stadig et vigtigt langsigtet parameter, fastslog Jeffrey Hogue.

”Vi ser helt bestemt konkurrencefordele i bæredygtighed, men grundlæggende bør virksomheder, hverken i tøjindustrien eller andre sektorer, konkurrere på arbejdsforhold, menneskerettigheder, vedvarende energi, miljøhensyn osv., de ting skal bare være på plads”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

10.04.2025SCM.dk

Ny robot palleterer millioner af æg

09.04.2025SCM.dk

JYSK fejrer FSC-Certificering og bæredygtighedsmilepæl

04.04.2025SCM.dk

Ahlsell accelererer den grønne omstilling i hele værdikæden

03.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Trolde og kraner i lange baner

02.04.2025SCM.dk

Generativ AI vokser hurtigt, men det kniber med reel praksis

02.04.2025SCM.dk

Vækst i B2B-gensalg på flere markeder

01.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Unik løsning udviklet til en førende medicinalvirksomhed

01.04.2025SCM.dk

Kina investerer milliarder i robotteknologi og AI

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

29.04.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams

Bredana Axcite A/S
Webinar
Warehouse Management Only Mode

Med Warehouse Management Only Mode får I mulighed for at implementere lagerstyring i verdensklasse – uanset ERP-system. Og/eller starte implementering af D365 med dette modul alene.

Dato

29.04.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

AGR
Webinar
Chain Reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Data: The First Link in the Chain

Dato

29.04.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn