Teknologisk tigerspring løfter Carlsberg Sveriges logistik

Carlsberg Sverige centraliserer logistikken på ét lager i Falkenberg, hvor state-of-the-art automatisering sikrer højere produktivitet, lavere omkostninger og bedre arbejdsmiljø - blandt andet i kraft af et af verdens mest avancerede APS, Automated Picking System.

”I sidste ende bliver selv det mest automatiserede lager styret og vedligeholdt af mennesker, og hvis menneskene ikke føler ejerskab for systemet, så bliver det aldrig optimalt”, fortæller Erik Frankki, projektleder, Carlsberg. Foto: Carlsberg Sverige..

29.09.2014

SCM.dk

Lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde er i dag nemmere, hurtigere og først og fremmest mere omkostningseffektiv for Carlsberg Sverige, som har centraliseret logistikken i ét centrallager i Falkenberg. Rejsen fra beslutning til drift har strakt sig over tre år og har krævet:

  • En udvidelse af det eksisterende lager i Falkenberg med en 7.000 m2 og 15 meter høj bygning, så det samlede lagerareal bliver på mere end 30.000 m2,
  • investering i et low bay rack-system pallelager med plads til 12.500 paller,
  • investering i et unikt Automated Picking System, der fuldautomatiserer den krævende og kritiske plukkeproces, og ikke mindst
  •  store organisatoriske ændringer med masser af træning, nye medarbejderprofiler og en massiv forandringsledelsesopgave

Læs også: Carlsberg-samarbejde sætter fokus på upcycling

Carlsberg Sveriges rejse

Udfordring
Carlsberg Sveriges logistik skulle levere mere eller det samme for mindre for at løfte konkurrenceevne.

Løsning
Centralisering af logistik i ét centrallager i Falkenberg, investering i fuldautomatiske lager- og plukkesystemer og udvikling af medarbejderkompetencer.

Resultat
Højere produktivitet, lavere omkostninger og bedre arbejdsmiljø i lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde.

Flasker, dåser, fade og kasser med øl og læskedrikke er ikke den nemmeste vare at håndtere i en logistikkæde. Det er tungt, det kan gå i stykker, emballagetyper ændrer sig hyppigt, kravene fra en presset detailhandel bliver hele tiden skærpet og konkurrencen fra konkurrenter er hård.

Carlsberg Sveriges logistik havde et behov for at levere mere eller det samme for mindre, altså at løfte produktivitet og reducere omkostninger.

Logistik og konkurrenceevne
”Jeg blev ansat som projektleder til at drive projektet ”Fremtidens lager – one warehouse” i slutningen af 2011. Vi startede ud med grundige forstudier, hyrede Langebæk Logistik som rådgiver og trak i høj grad på læringer fra lignende projekter gennemført af Carlsberg Norge og Carlsberg Finland”, fortæller Erik Frankki.

Projektet ”Fremtidens lager – one warehouse” er en del af Carlsberg Europes ”Project One”, som handler om ”alignment of processes, structures and organizations” og er en væsentlig ingrediens i Carlsberg koncernens jagt på løbende at forbedre produktivitet og konkurrenceevne.

Falkenberg-lageret var kendetegnet ved:

  • Begrænset plads til at ekspandere lagerarealet på.
  • Ujævn og sæsonbetonet efterspørgsel med to spidsbelastningsperioder sommer og jul, hvor service level agreements er høje.

Erik Frankki (tv) har fungeret som projektleder på Carlsberg Sveriges centralisering af logistikken på ét lager i Falkenberg. Christopher Ohly fra Langebæk Logistik har været rådgivende konsulent i hele forløbet. Foto: Carlsberg Sverige..

Pionerer i automatisering
”Både den begrænsede plads og den sæsonbetonede efterspørgsel talte for en høj grad af automatisering. Carlsberg koncernen har traditioner for at være pionerer inden for automatisering og har stærke kompetencer inden for teknologiforståelse og –implementering. Lønomkostningerne i Sverige er høje, og det var derfor vigtigt at etablere et system, der både kan automatisere de arbejdskrævende og ergonomisk belastende aktiviteter og gør Carlsberg mere uafhængig af sæsonansatte lagermedarbejdere”, fortæller konsulent Christoph Ohly fra Langebæk Logistik.

Han tilføjer: ”Kombinationen af det fuldautomatiske low bay pallelager og APS giver Carlsbergs Falkenberg-lager en høj kapacitet og høj produktivitet, der resulterer i markant reducerede omkostninger”.

Erik Frankki tilføjer: ”Vi brugte tidligere eksterne 3. partslagre til at klare belastningen i højsæsonerne hver sommer og jul. Det behov har vi reduceret betydeligt”.

Automated Picking Systems-teknologien er med andre ord blevet moden, og APS er derfor en oplagt mulighed for virksomheder med et vist vareflow og et egnet sortiment. Foto: Carlsberg Sverige. .

Lært af nordiske kollegaer
Carlsberg Norge og Finland har tidligere implementeret APS i tæt samarbejde med den italienske leverandør System Logistics og Langebæk Logistik, og systemet i Falkenberg er en næste-generations-model af systemet, der bygger på erfaringer fra Carlsberg Norge og Finland. Der er foregået en næsten parallel implementering af APS i Carlsberg Danmark.

”Vi har haft stor gavn af erfaringerne fra Carlsberg i Norge, Finland og Danmark. Vi har forbedret med justeringer i layout flow, mekanik, kvalitet og visse funktionaliteter, og implementeringen er sket i tæt samspil med driftsorganisationen for at sikre forankring”.

Læs også: Carlsberg og Lego på eksklusiv CSR-liste

Erik Frankki peger på, at projektets tidsforløb og kompleksitet har været de største udfordringer:

”Det er svært på forhånd at forestille sig og overskue så stort et projekt, der griber så meget ind og forløber over så lang tid. Det har krævet mange justeringer undervejs og meget fleksibilitet fra alle parter; men det har været en stor hjælp at trække på erfaringer fra Carlsbergs tidligere projekter og fra rådgivere og leverandører, der har prøvet det før”.

Scanlox ApS

Sponseret

AGILOX AMR fra SCANLOX muliggør en implementering af automatiseret intern transport på få timer

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

20.02.2024SCM.dk

Flere håndværkere har en højere indkomst end akademikere

20.02.2024SCM.dk

Blue Water øger fokus på Afrika

19.02.2024SCM.dk

1 ud af 3 nye iværksættervirksomheder har stort vækstpotentiale

17.02.2024SCM.dk

Global undersøgelse: Næsten alle vil gerne ofre noget for klimaet

16.02.2024SCM.dk

Ny rapport: Forbrugere tror ikke på virksomheders bæredygtighedsbudskaber

16.02.2024SCM.dk

Top 10 supply chain tendenser 2024

14.02.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD-direktivet - hvem, hvad, hvor og hvordan?

13.02.2024SCM.dk

Ordentlig behandling af leverandører giver modstandsdygtighed i kriser

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Er du vild med programmering - og stærk til D365FO?

Hvis du elsker programmering helt ud i fingerspidserne og nikker entusiastisk, når snakken går på D365FO, OOP, SOLID og polymorphe variable, så læs endelig videre. Vi er nemlig på udkig efter en passioneret og hardcore udvikler til vores team i Kolding. Er det dig?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Banker dit hjerte for programmering?

Hvis du elsker programmering helt ud i fingerspidserne og nikker entusiastisk, når snakken går på OOP, SOLID og polymorphe variable, så læs endelig videre. Vi er nemlig på udkig efter en passioneret og hardcore udvikler til vores team i Aarhus eller Kolding. Er det dig?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Har du erfaring inden for intern logistik og/eller produktion?

Bredana Axcite søger en handlekraftig ERP-konsulent

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Specialist i livscyklusvurderinger, miljøvaredeklarationer mm.

Specialist i livscyklusvurderinger, miljøvaredeklarationer mm. søges til international virksomhed

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Auditor til ISO 9001, ISO 14001 OG ISO 45001

Bureau Veritas Certification søger auditor til ISO 9001, ISO 14001 og ISO 45001

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Administrative assistant for marine & offshore

Join Bureau Veritas Denmark in an exciting position as part-time administrative assistant in the Marine Department

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

IT-Sikkerhedskonsulent

Bureau Veritas søger IT-sikkerhedskonsulent

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Zetes

Zetes søger ny Business Consultant i Supply Chain-løsninger

Som Business Consultant inden for supply chain-optimering vil du bidrage med din ekspertise gennem hele salgscyklussen, være en betroet rådgiver og deltage i kvalificeringen af forretningsmuligheder. Du vil tage ansvar for udvælgelsen af den bedste projekttilgang og påvirke strategien for vores supply chain-løsninger.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

28.02.2024

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
RELEX Solutions
Webinar
The future of consumer goods supply chain planning

Join us for an exclusive online event that will introduce the new RELEX end-to-end supply chain planning solution capabilities for consumer goods companies.

Dato

07.02.2024

Sted

On-line

RELEX Solutions
Webinar
RELEX Next

Deltag til vores årlige online begivenhed RELEX Next. Her vil du høre alt om RELEX’ nyeste løsninger, samt erfaringer fra virksomheder, der allerede bruger dem succesfuldt. At følge med udviklingen er afgørende for detailhandlens succes. Under RELEX Next vil vi dykke ned i kritiske branchetemaer for at undersøge, hvordan hurtigt skiftende forbrugsvaner, supply chain disruptions og økonomisk usikkerhed understreger behovet for intelligent detailplanlægning - og hvorfor det er vigtigere end nogensinde før. Se hele agendaen på linket.

Dato

15.02.2024

Tid

14:00

Sted

On-line

Consafe Logistics
Webinar
4 strategies to prepare your warehouse for 2024

In today's business environment, disruptions occur twice as often as four decades ago, adding complexity. Successfully navigating these changes gives companies a competitive edge. What does this mean for warehouse management, and how can warehouses stay ahead proactively?

Dato

21.02.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
NIS2 – Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer du i gang?

Sæt kryds i kalenderen den 26. februar og vær med, når vores ekspert på området, Thomas Vestergaard, giver en intro til NIS2 og gennemgår en mulig plan for arbejdet imod efterlevelse af kravene i din virksomhed.

Dato

26.02.2024

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - Hybrid - dag

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

08.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

11.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup