Tekstilarbejdere kan ringe og fortælle om misbrug

To services giver arbejdere i tekstilproduktionen i bl.a. Bangladesh mulighed for at ringe direkte til en tast-selv-tjeneste, hvor de kan fortælle om forholdene på deres arbejdspladser. Indtil videre er børnearbejde blandt de største problemer.

Tekstilarbejdere i bl.a. Bangladesh har gennem et stykke tid haft mulighed for at ringe til to amerikanske telefonsystemer og fortælle om forholdene på deres arbejdspladser. Foto: Asian Development Bank.

05.10.2016

SCM.dk

Kontrolbesøg, overvågning via repræsentanter, uanmeldte inspektioner og forskellige spørgeskemaer er blandt de mest udbredte metoder, når nogle af verdens store sports- og modetøjsbrands forsøger at få et nærmere indblik i produktionsforholdene for medarbejderne i deres ofte vidtstrakte og uigennemskuelige forsyningskæder.

Læs også: Flere globale brands giver indsigt i leverandørkæder

På det seneste har en ny, mere direkte mulighed så set dagens lys. To amerikanskbaserede tjenester giver nemlig hundredtusindvis af arbejdere mulighed for at ringe gratis via deres mobiltelefoner til en tast-selv-tjeneste, hvor de via simple ja/nej-spørgsmål kan rapportere anonymt og misbrugsforhold på deres arbejdspladser, skriver Reuters.

Ideen bag de to systemer, Laborlink og LaborVoices, er at give de store mærkevarer en tidligere advarsel omkring problemer i selv de fjerneste led i deres forsyningskæder, når det kommer til overholdelsen af de stadigt strengere regler, der bliver indført i flere og flere produktionslande for at bekæmpe forskellige former for udnyttelse og moderne slaveri.

Høj risiko for børnearbejde
Ifølge en analyse fra LaborVoices, har over 5.000 arbejdere fra fabrikker i Bangladesh benyttet sig af muligheden for at ringe ind og svare på spørgsmål såsom ”Bliver du behandlet ordentligt?”, ”Bliver løn udbetalt til tiden?”, ”Er brandudgangene låst?”, ”Har du set børnearbejdere?”.

Her er sidstnævnte emne blandt de mest udbredte problemer, med en femtedel, der peger på det som en ”høj risiko”, og det illustrerer meget godt potentialet i den teknologiske tilgang, siger selskabet.

”Udbredelsen af mobiltelefoner er udviklingslandene er mere end 90 procent i dag, så det er en åbenlys teknologi at inddrage for at forbedre transparensen og ansvaret i forsyningskæderne. Systemet kommer rundt om de mange begrænsninger, der plager traditionelle kontrolbesøg, som er langsomme, tilfældige og kan være upræcise, fordi arbejderne er bange”, siger direktør i LaborVoices, Ayush Khanna, til Thomson Reuters Foundation.

Mere præcist ringede 5.239 arbejdere fra 85 fabrikker i hovedstaden Dhaka og den sydlige provinsby Chittagong til LaborVoices i løbet af årets første seks måneder. De kom ifølge Ayush Khanna fra fabrikker, der producerer for globale mærker som Walmart, Target, Zara, Adidas, H&M og Levi's. Herudover følger LaborVoices også syriske migrantarbejder i den tyrkiske tøjindustri.

Telefonsystem løser ikke problemerne alene
Det andet system, Laborlink, har ifølge sine egne opgørelser haft kontakt med over 750.000 arbejdere fra Colombia til Kina, men selvom der på denne måde er blevet kastet et nyt lys over nogle langt henad vejen kendte problemer, så løser det ikke sagerne i sig selv, påpeger en observatør.

”En af de store udfordringer for virksomheder med leverandører langt væk fra deres hjemmemarkeder er, hvordan de kan høre direkte fra deres arbejdere. I den sammenhæng er de her opringninger en et godt system at have, men det kan ikke afløse kontrolbesøg og bedømmelser. Vi har brug for begge dele for at tackle de store emner i forsyningskæderne,” siger co-director for Center for Business and Human Rights ved NYC Stern School of Business i New York, Sarah Labowitz.

Læs også: Nyt bæredygtighedskodeks fra H&M

Bangladesh er verdens næststørste producent af tøj til det vestlige marked, kun overgået af Kina, og beklædning udgør 80 procent af landets eksport og beskæftiger omkring fire mio. arbejdere. De får en gennemsnitlig månedsløn på 68 dollars (godt 450 kr.), sammenlignet med $280 (knap 1870 kr.) i Kina.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

17.11.2025Global AGV

Sponseret

Automatiser din logistik helt selv

12.11.2025Global AGV

Sponseret

Book et GRATIS automationstjek med Global AGV og se en direkte besparelsen

10.11.2025SCM.dk

RAWBITE samler produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

04.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

En endagstest, det er helt normalt

03.11.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

WILLBRANDT Gummiteknik har fokus på arbejdsmiljø og effektivitet med en vakuumløfter fra Schmalz

29.10.2025Global AGV

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

29.10.2025SCM.dk

Spatial AI sparker det næste spring i automation på fabriksgulvet i gang

28.10.2025SCM.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn