Ti ideer til innovation, der trodser krisen
Hvad med en hotline, hvor brugerne af dit produkt kan hjælpe hinanden, 24 timer i døgnet? Eller var det noget at tage i praktik hos dine kunder?
Hvad med en hotline, hvor brugerne af dit produkt kan hjælpe hinanden, 24 timer i døgnet? Eller var det noget at tage i praktik hos dine kunder? Det var to af ideerne på 24-timers konferencen FutureNext, hvor 50 virksomheder diskuterede en række bud på, hvordan innovationen overlever krisen, og hvordan man endda kan udnytte krisen til at flytte sin virksomhed et nyt og bedre sted hen. Sidst på konferencen stemte deltagerne om, hvilke ideer, de troede mest på som vejen til mere innovation i samfundet.
Top ti er udvalgt blandt de ideer, som har relevans for virksomheder.
Konferencen blev finansieret af Rådet for Teknologi og Innovation (RTI), der er nedsat af videnskabsministeren, og arrangeres i samarbejde med konsulentvirksomheden Wemind.
De ti ideer til mere innovation i virksomhederne er:
1. Skab en 24-timers hotline, hvor brugerne af dit produkt eller ydelse hjælper hinanden
2. Gør dine leverandører til ambassadører I har en fælles interesse i salg af dit produkt
3. Tag i praktik hos kunden så du ved, hvordan dit produkt bliver brugt
4. Lær at elske klager så du kan lære af dem
5. Lad leverandørerne stille forslag i stedet for udelukkende at stille krav til dem
6. Skab en internetbaseret tv-kanal i virksomheden, hvor medarbejderne kan komme til orde
7. Brug de tilbageværende medarbejdere og deres netværk til at hjælpe fyrede medarbejdere i job
8. Skab et netværk for afskedigede medarbejdere, så de kan blive positive ambassadører for firmaet
9. Skab mulighed for, at kunderne kan sende ris og ros til dig på internettet
10. Beløn fejl, fordi en nul-fejls-kultur ikke fremmer fornyelse
Læs publikationen Vejviser til innovation om danske innovationsordninger her:
www.fi.dk/publikationer/2009/vejviser-til-innovation/FI-vejviser-til-innovation-web.pdf
- MM