Tre grønne søfragtsråd til ministeren efter IMO-skuffelsen
Efter den internationale skibsfartsorganisation IMO’s udskydelse af en global klimaaftale for skibsfarten mødtes erhvervs- og søfartsminister Morten Bødskov torsdag med en samlet dansk rederibranche hos Danske Rederier. Formålet var at drøfte næste skridt for branchens grønne omstilling – og rederierne havde tre klare anbefalinger med til ministeren.
Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier. Foto: Danske Rederier
Branchen understregede behovet for fortsat pres på en global klimaaftale, ønsket om at undgå dobbeltregulering mellem EU’s klimasystemer og en kommende global model, samt at en del af de eksisterende EU-midler – herunder indtægter fra ETS – bør bruges til at styrke europæiske rederiers konkurrenceevne og sikre investeringer i grønne brændstoffer.
”Vi gav ministeren tre klare pointer med. Det er stadig topprioritet for os at få en global klimaaftale for skibsfarten. Og så er det rigtigt vigtigt, at EU sender et meget klart signal om, at når vi – forhåbentligt – får en global aftale, så bliver der ikke dobbeltregulering og dobbeltbetaling for de samme emissioner både i EU-systemet og et nyt globalt system. Og som det sidste, fremhævede vi, at vi i dén grad har brug for, at del af den finansiering, som allerede findes i EU-systemet, bl.a. skibsfartens betalinger til EU’s kvotehandelssystem ETS, rent faktisk bliver brugt til at sikre, at europæiske rederier og leverandører af nye brændstoffer også fremover kan være både konkurrencedygtige og på forkant med den grønne omstilling,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
NORDEN’s CEO Jan Rindbo pegede på, at arbejdet mod grønnere shipping fortsætter, uanset tempoet i IMO, og fremhævede vigtigheden af internationale alliancer.
Morten Bødskov kvitterede for anbefalingerne og understregede, at emnet står højt på dagsordenen op til ministerrådsmødet i Bruxelles i december.
-emte
