Tre udfordringer og tre svar på logistiksikkerhed

61 milliarder kroner om året. Så meget koster såkaldt ’cargo crime’ ifølge non-profitorganisationen TAPA europæiske virksomheder i tab. Sikkerhedsekspert peger på tre udfordringer og tre løsninger på sikkerhedsudfordringerne i logistikkæderne. Det vigtigste er at skabe et samlet overblik.

”Hver 39. sekund skete der før covid-19 ifølge Security Magazine et cyber-angreb og ifølge samme kilde anvender 68 procent af verdens transport- og logistikrelaterede selskaber ’firmware’, der ikke er opdaterede og derfor sårbare over for it-kriminalitet”, fortæller Nick D´hoedt. Arkivfoto..

07.03.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Nick D´Hoedt er i dag Business Development Director T&L for den canadiske specialist i sikkerhedsløsninger til logistikkæder Genetec og har en mangeårig baggrund som leder i non-profitorganisationen TAPA – Transported Asset Protection Association. Han opridser tre overordnede udfordringer, der komplicerer sikkerheden og øger risiciene i forhold til ovennævnte tilsigtede hændelser i logistikkæder. De omfatter:

1. Menneskelig involvering ved ind- og udgange til distributionscentre, havneområder og andre logistiklokationer.
2. Den distribuerede natur af tids- og transportplaner gør per definition kæden sårbar.
3. De øgede omkostninger forbundet med menneskelig indblanding og logistikfejl.

Genetec har specialiseret sig i at levere såkaldt samlede løsninger (unified solutions), der i kraft af ny teknologi samler data, så det er muligt at få et samlet overblik over logistiksikkerheden.

Tredelt beskyttelse
”Vi arbejder med en tredeling, der hedder 1) beskyttelse af data, 2) beskyttelse af identiteter og 3) forståelse og optimering af driften”, fortæller Nick D´hoedt og supplerer:

”Beskyttelse af data handler om it-sikkerhed, der ikke kompromitterer privathedsforhold og datalovgivning. Beskyttelse af identiteter handler for eksempel om yard management for at sikre, at kun tilladte chauffører og lastbiler kører ind og ud af for eksempel et distributionscenter. Og forståelse af driften handler for eksempel om integration af stregkoder, så det er muligt at følge tæt med i, hvor hvilke varer befinder sig hvornår. Det skaber et grundlag for at optimere og også forebygge svind og tyveri”.

”Forståelse af driften handler for eksempel om integration af stregkoder, så det er muligt for et sikkerhedscenter og en kontroltårnsfunktion at følge tæt med i, hvor hvilke varer befinder sig hvornår. Det skaber et grundlag for at optimere og også forebygge svind og tyveri”, fortæller Nick D´hoedt. Arkivfoto..

Han fremhæver, at det vigtigste er at skabe et samlet overblik over sikkerheden ved at indsamle data fra mangfoldige kilder i én it-løsning, der for eksempel kan danne et kontroltårn eller sikkerhedscenter.

1: Data
”Hver 39. sekund skete der før covid-19 ifølge Security Magazine et cyber-angreb og ifølge samme kilde anvender 68 procent af verdens transport- og logistikrelaterede selskaber ’firmware’, der ikke er opdaterede og derfor sårbare over for it-kriminalitet, ligesom 54 procent af virksomheder har en kendt sårbarhed i deres it-systemer”, fortæller Nick D´hoedt.

En af udfordringerne er, at ansvaret for it-sikkerheden i logistikkæder er spredt ud på mange parter som for eksempel producent, logistikselskaber, konsulenter, integratorer og slutkunder.

Læs også: Sikkerhed i logistikkæden er en kæmpeopgave

”Men der er god grund til at skærpe indsatsen over for it- og datasikkerhed”, fortæller han og peger på, at udover de enorme finansielle tab, som sikkerhedsbristerne indebærer, så vil ny lovgivning ifølge Gartner fra 2024 påføre administrerende direktører et personligt juridisk ansvar for både cybermæssige og fysiske sikkerhedsbrister. Han fortæller, at Genetecs samlede løsninger gør det muligt at forebygge og forhindre angreb på brugervirksomhedernes it- og datasystemer.

2: Yard management
Yard management handler om, at kun tilladte chauffører og lastbiler kører ind og ud af en logistiklokation som for eksempel et distributionscenter eller et havneområde. Det kan omfatte funktioner som adgangskontrol for eksempel baseret på nummerpladegenkendelse eller RFID, videoovervågning, intercom-systemer, flow management, ventetider, yard occupancy, digitale signalsystemer, realtids lokationsservices etcetera.

”Yard management handler både om sikkerhed for at kun rette vedkommende kommer ind på området og om, at skabe en effektiv styring af til- og frakørsel af lastbiler, så både chauffører og distributionscenteret opnår så optimalt et flow som muligt”, fortæller Nick D´hoedt. Genetecs løsning omfatter app til chauffører, der sikrer god kommunikation mellem distributionscenteret og chauffører.

61 milliarder kroner om året

En EU-undersøgelse konkluderer ifølge non-profit organisationen TAPA (Transported Asset Protection Association, red.), at såkaldt ’cargo crime’ koster europæiske virksomheder cirka 61 milliarder kroner om året. I en anden undersøgelse foretaget af TAPA og 12 andre industriorganisationer løber tabet for tyske virksomheder op i 16,23 milliarder kroner per år fra cirka 26.000 angreb på lastbiler.
TAPA registrerede i 2020 data, der viser, at tyveri af cargo forekom i 56 lande i EMEA-regionen (Mellemøsten, Europa og Afrika, red.), og at det gennemsnitlige tab per tyveri var knap 4 millioner kroner. Se mere på tapaemea.org.

3: Holder styr på varer i lagerdriften
Han fremhæver også vigtigheden af at holde styr på varer i lagerdriften: ”Forståelse af driften handler for eksempel om integration af stregkoder, så det er muligt for et sikkerhedscenter og en kontroltårnsfunktion at følge tæt med i, hvor hvilke varer befinder sig hvornår. Det skaber et grundlag for at optimere og også forebygge svind og tyveri”, fortæller Nick D´hoedt.

Han peger på, at det er muligt at skanne og opsamle data om vareflow via en mangfoldighed af kilder som for eksempel videoovervågning, stationære stregkodelæsere, plukmedarbejderbetjente skannere, plukstationer etcetera.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

11.11.2025SCM.dk

Efterspørgslen efter moderne logistikejendomme stiger i Aarhus

10.11.2025SCM.dk

Maersk åbner gigantisk logistikcenter i Malaysia

10.11.2025WITRON Group

Sponseret

50 percent less workforce - 50 percent fewer truck trips

06.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

06.11.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Datadrevet lageroptimering i praksis: Sådan skaber softwareplatformen eLogiq værdi

06.11.2025Axacon A/S

Sponseret

Når lageroptælling stopper alt - og hvordan du slipper for det

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online