Tre udfordringer og tre svar på logistiksikkerhed

61 milliarder kroner om året. Så meget koster såkaldt ’cargo crime’ ifølge non-profitorganisationen TAPA europæiske virksomheder i tab. Sikkerhedsekspert peger på tre udfordringer og tre løsninger på sikkerhedsudfordringerne i logistikkæderne. Det vigtigste er at skabe et samlet overblik.

”Hver 39. sekund skete der før covid-19 ifølge Security Magazine et cyber-angreb og ifølge samme kilde anvender 68 procent af verdens transport- og logistikrelaterede selskaber ’firmware’, der ikke er opdaterede og derfor sårbare over for it-kriminalitet”, fortæller Nick D´hoedt. Arkivfoto..

07.03.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Nick D´Hoedt er i dag Business Development Director T&L for den canadiske specialist i sikkerhedsløsninger til logistikkæder Genetec og har en mangeårig baggrund som leder i non-profitorganisationen TAPA – Transported Asset Protection Association. Han opridser tre overordnede udfordringer, der komplicerer sikkerheden og øger risiciene i forhold til ovennævnte tilsigtede hændelser i logistikkæder. De omfatter:

1. Menneskelig involvering ved ind- og udgange til distributionscentre, havneområder og andre logistiklokationer.
2. Den distribuerede natur af tids- og transportplaner gør per definition kæden sårbar.
3. De øgede omkostninger forbundet med menneskelig indblanding og logistikfejl.

Genetec har specialiseret sig i at levere såkaldt samlede løsninger (unified solutions), der i kraft af ny teknologi samler data, så det er muligt at få et samlet overblik over logistiksikkerheden.

Tredelt beskyttelse
”Vi arbejder med en tredeling, der hedder 1) beskyttelse af data, 2) beskyttelse af identiteter og 3) forståelse og optimering af driften”, fortæller Nick D´hoedt og supplerer:

”Beskyttelse af data handler om it-sikkerhed, der ikke kompromitterer privathedsforhold og datalovgivning. Beskyttelse af identiteter handler for eksempel om yard management for at sikre, at kun tilladte chauffører og lastbiler kører ind og ud af for eksempel et distributionscenter. Og forståelse af driften handler for eksempel om integration af stregkoder, så det er muligt at følge tæt med i, hvor hvilke varer befinder sig hvornår. Det skaber et grundlag for at optimere og også forebygge svind og tyveri”.

”Forståelse af driften handler for eksempel om integration af stregkoder, så det er muligt for et sikkerhedscenter og en kontroltårnsfunktion at følge tæt med i, hvor hvilke varer befinder sig hvornår. Det skaber et grundlag for at optimere og også forebygge svind og tyveri”, fortæller Nick D´hoedt. Arkivfoto..

Han fremhæver, at det vigtigste er at skabe et samlet overblik over sikkerheden ved at indsamle data fra mangfoldige kilder i én it-løsning, der for eksempel kan danne et kontroltårn eller sikkerhedscenter.

1: Data
”Hver 39. sekund skete der før covid-19 ifølge Security Magazine et cyber-angreb og ifølge samme kilde anvender 68 procent af verdens transport- og logistikrelaterede selskaber ’firmware’, der ikke er opdaterede og derfor sårbare over for it-kriminalitet, ligesom 54 procent af virksomheder har en kendt sårbarhed i deres it-systemer”, fortæller Nick D´hoedt.

En af udfordringerne er, at ansvaret for it-sikkerheden i logistikkæder er spredt ud på mange parter som for eksempel producent, logistikselskaber, konsulenter, integratorer og slutkunder.

Læs også: Sikkerhed i logistikkæden er en kæmpeopgave

”Men der er god grund til at skærpe indsatsen over for it- og datasikkerhed”, fortæller han og peger på, at udover de enorme finansielle tab, som sikkerhedsbristerne indebærer, så vil ny lovgivning ifølge Gartner fra 2024 påføre administrerende direktører et personligt juridisk ansvar for både cybermæssige og fysiske sikkerhedsbrister. Han fortæller, at Genetecs samlede løsninger gør det muligt at forebygge og forhindre angreb på brugervirksomhedernes it- og datasystemer.

2: Yard management
Yard management handler om, at kun tilladte chauffører og lastbiler kører ind og ud af en logistiklokation som for eksempel et distributionscenter eller et havneområde. Det kan omfatte funktioner som adgangskontrol for eksempel baseret på nummerpladegenkendelse eller RFID, videoovervågning, intercom-systemer, flow management, ventetider, yard occupancy, digitale signalsystemer, realtids lokationsservices etcetera.

”Yard management handler både om sikkerhed for at kun rette vedkommende kommer ind på området og om, at skabe en effektiv styring af til- og frakørsel af lastbiler, så både chauffører og distributionscenteret opnår så optimalt et flow som muligt”, fortæller Nick D´hoedt. Genetecs løsning omfatter app til chauffører, der sikrer god kommunikation mellem distributionscenteret og chauffører.

61 milliarder kroner om året

En EU-undersøgelse konkluderer ifølge non-profit organisationen TAPA (Transported Asset Protection Association, red.), at såkaldt ’cargo crime’ koster europæiske virksomheder cirka 61 milliarder kroner om året. I en anden undersøgelse foretaget af TAPA og 12 andre industriorganisationer løber tabet for tyske virksomheder op i 16,23 milliarder kroner per år fra cirka 26.000 angreb på lastbiler.
TAPA registrerede i 2020 data, der viser, at tyveri af cargo forekom i 56 lande i EMEA-regionen (Mellemøsten, Europa og Afrika, red.), og at det gennemsnitlige tab per tyveri var knap 4 millioner kroner. Se mere på tapaemea.org.

3: Holder styr på varer i lagerdriften
Han fremhæver også vigtigheden af at holde styr på varer i lagerdriften: ”Forståelse af driften handler for eksempel om integration af stregkoder, så det er muligt for et sikkerhedscenter og en kontroltårnsfunktion at følge tæt med i, hvor hvilke varer befinder sig hvornår. Det skaber et grundlag for at optimere og også forebygge svind og tyveri”, fortæller Nick D´hoedt.

Han peger på, at det er muligt at skanne og opsamle data om vareflow via en mangfoldighed af kilder som for eksempel videoovervågning, stationære stregkodelæsere, plukmedarbejderbetjente skannere, plukstationer etcetera.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn