Truslen fra Houthier koster dyrt

Houthi truslen mod den internationale skibstrafik i Det Røde Hav betyder, at redere i stort tal sender deres skibe syd om Afrika i stedet for gennem Suezkanalen - og den omvej er særdeles kostbar.

27.05.2024

SCM.dk

The International Bunker Industry Association / IBIA vurderer, at de omdirigerede skibe sammenlagt forbrænder 1 million tons bunker mere hver måned, sammenlignet med forbruget ved at sejle via Det Røde Hav og Suezkanalen.

Selv om skibene sparer udgiften til Suezkanalen, er der en betydelig nettoudgift både økonomisk oh tidsmæssigt ved at sejle syd om Afrika, hvortil kommer den øgede klimabelastning.

Bunkerforhandlerne kan til gengæld glæde sig over større omsætning og øgede priser.

Nye tal fra IBIA viser i øvrigt, at de skibe der dirigeres syd om Afrika typisk anvender en kombination af tung bunkerolie og scrubbere, hvilket har nidraget til at sende forbruget af HSFO op på det højeste niveau siden IMO 2020.

-mauh
 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

19.12.2025SCM.dk

Norden indgår årets anden logistik­kontrakt

19.12.2025Datacon A/S

Sponseret

El-installatører vil have sikker grund at stå på

18.12.2025SCM.dk

Geopolitiske risici og stormagtskonkurrence truer Danmark

17.12.2025SCM.dk

Antallet af bestilte containerskibe sætter rekord i 2025

17.12.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Effektive og miljøvenlige løsninger til den sidste mil med BITO

16.12.2025SCM.dk

Flere ladeparker baner vej for ellastbiler

15.12.2025SCM.dk

Vognmænd: Lad ellastbiler køre uden om vejafgiften

15.12.2025SCM.dk

Skib taber 45 containere i stormvejr

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle