Truslen fra Houthier koster dyrt

Houthi truslen mod den internationale skibstrafik i Det Røde Hav betyder, at redere i stort tal sender deres skibe syd om Afrika i stedet for gennem Suezkanalen - og den omvej er særdeles kostbar.

27.05.2024

SCM.dk

The International Bunker Industry Association / IBIA vurderer, at de omdirigerede skibe sammenlagt forbrænder 1 million tons bunker mere hver måned, sammenlignet med forbruget ved at sejle via Det Røde Hav og Suezkanalen.

Selv om skibene sparer udgiften til Suezkanalen, er der en betydelig nettoudgift både økonomisk oh tidsmæssigt ved at sejle syd om Afrika, hvortil kommer den øgede klimabelastning.

Bunkerforhandlerne kan til gengæld glæde sig over større omsætning og øgede priser.

Nye tal fra IBIA viser i øvrigt, at de skibe der dirigeres syd om Afrika typisk anvender en kombination af tung bunkerolie og scrubbere, hvilket har nidraget til at sende forbruget af HSFO op på det højeste niveau siden IMO 2020.

-mauh
 

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

Suez-kanalen: Maersk vender tilbage så snart, det er muligt

21.11.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

21.11.2025SCM.dk

Tre grønne søfragtsråd til ministeren efter IMO-skuffelsen

21.11.2025SCM.dk

Danskerne handler mere trygt og globalt end nogensinde før

20.11.2025SCM.dk

Rapport: Løs el-ledning på containerskib rev bro ned

19.11.2025SCM.dk

DHL løfter effektiviteten med AI-agenter

19.11.2025SCM.dk

Bring opruster for at håndtere rekordmængder af julepakker

18.11.2025SCM.dk

DHL investerer millarder i Indien frem mod 2030

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle