Udledningen fra nye veje eksploderer

Nye beregninger viser, at udledningerne forbundet med at opførslen af nye veje er dobbelt så høje som hidtil forventet. Med 2030-målene for døren peger ekspert på, at vi må prioritere anderledes.

19.02.2025

SCM.dk

Mellem Haderup og Skive skal den eksisterende rute 34 udbygges. Det koster både på penge- og klimakontoen, men nye beregninger viser, at den hidtil estimerede klimabelastning er fire gange for lav.

Eksemplet er ganske vist, når det er værst, men i en opgørelse fra Politiken, er det tydeligt at tendensen går på tværs af 15 nye vej- og jernbaneprojekter, som alle indgår i Infrastrukturplanen, der blev vedtaget for fire år siden. Den samlede stigning i udslippene udgør 122 procent.

”Jeg synes, at det er rystende, at udslippet bliver dobbelt så højt. Vi har en klimamålsætning for 2030, som er ret krævende, og som vi har mange andre problemer med at leve op til. Jeg havde ikke ventet, at de oprindelige beregninger var så lemfældigt udført”, siger professor Mikael Skou Andersen fra Institut for Miljøvidenskab ved Aarhus Universitet til Politiken.

I absolutte termer fremgår det af Politikens opgørelser, at udledningerne for de 15 projekter er steget fra godt 600.000 til knap 1,4 millioner tons CO2.

Træk i håndbremsen

Udledningernes himmelflugt har fået grønne organisationer til at kræve, at politikerne trækker i håndbremsen og sætter en stopper for projekterne.

”Klimaet har ikke råd til de byggerier med det CO2-budget, vi har tilbage, når udledningerne bliver dobbelt så høje. Infrastruktur er blandt de aktiviteter, som udleder flest drivhusgasser overhovedet”, siger sekretariatsleder Frederik Roland Sandby fra Klimabevægelsen til Politiken.

Programchef Søren Have fra Tænketanken Concito kan heller ikke forstå den politiske prioritering. Han peger på, at det givet 2030-målene er mere oplagt at bruge pengene på områder med et langt lavere klimaaftryk eller ligefrem positivt, hvis de investeres i vedvarende energi.

Dansk Industri advarer dog imod at sløjfe projekterne helt og aldeles, men i stedet bruge de nye beregninger til at stille krav til byggeriet, så Danmark stadig opfylder klimamålene. 

- lhs

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Øget containeromsætning i Aarhus Havn

28.04.2025SCM.dk

Told-krigen mellem Kina og USA udløser bølge af aflyste sejladser

25.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Få styr på emballagekravene og styrk både flow og bundlinje

24.04.2025SCM.dk

Esbjerg Havn klar til at modtage større skibe

24.04.2025SCM.dk

Whistleblower-sager fordoblet hos Maersk

23.04.2025Descartes

Sponseret

Ny undersøgelse viser, at 39 % af virksomhederne ser overholdelse af handelsregler som en konkurrencefordel

22.04.2025SCM.dk

Kina raser over nye amerikanske havneafgifter

22.04.2025SCM.dk

Stor stigning i aflyste sejladser midt i USA-Kina handelsstrid

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle