USA klar til kommercialisering af hyperloop

USA’s transportminister, Elaine Chao, har præsenteret et nyt transportråd, der skal være med til at udvikle hyperloop-teknologien i samarbejde med Virgin Hyperloop One. Målet er at kommercialisere konceptet og gøre teknologien tilgængelig for transportsektoren.

Virgin Hyperloop One arbejder sammen med Transportministeriet i USA om at bringe teknologien dertil, det har nu resulteret i oprettelsen af et teknologiråd, der skal hjælpe med kommercialiseringen. Foto: Virgin Hyperloop One.

14.03.2019

SCM.dk

Et nyt teknologiråd i USA blev præsenteret af Elaine Chao, USA’s transportminister, i tirsdags, den 12. marts. Rådet skal undersøge regulationer og tilladelser til hyperloop-teknologien for dermed at udbrede den nye transportform i højere grad.

Læs også: Trump har valgt sin transportminister

”Nye teknologier strækker sig i stigende grad hen over mere end en transportform, så jeg har underskrevet en ordre, der skaber et nyt internt ministerråd, som bedre koordinerer gennemgangen af ​​innovationer, der har multimodale applikationer”, fortæller Elaine Chao.

Samarbejde skal bringe teknologien frem
Det ene af de to selskaber, der udvikler hyperloop-teknologien, Virgin Hyperloop One, har i flere måneder haft kontakt med USA’s transportministerium, Department of Transportation (DOT), om at kommercialisere teknologien i USA. Det nye råd er en kulminationen af de mange måneders arbejde:

”Jeg vil gerne takke minister Chao for hendes lederskab i oprettelsen af dette fremadrettede råd under DOT”, siger grundlægger af Virgin Group, Richard Branson, og fortsætter:

”Virgin Hyperloop One er ivrig efter at fortsætte med at arbejde sammen med ministeren og hendes hold. Gennem vores nylige samtaler står det klart, at hun ønsker at være i spidsen for udforskningen af innovative teknologier for at forbedre transporten i USA”.

Hyperloop-teknologien blev udtænkt af Elon Musk, manden bag elbilproducenten Tesla, i 2013. Det er et rørsystem, der genererer et vakuum, som betyder, at der hverken er luftmodstand eller friktion i røret, hvilket gør hastigheder på op til 1.200 kilometer i timen mulige.

Teknologirådet skal fremme innovation
Teknologien er stadig ny og under udvikling, og derfor kræver den en fremadrettet tænkende instans, hvis den skal bringes til kommercialisering i USA. Rådet vil undersøge, hvordan man integrerer ekspertise på tværs af afdelingen for at fremskynde eller lette disse projekter fremadrettet.

”Hyperloop er en ny transportform, der er bygget til det 21. århundrede. Vi vil være den virksomhed, der er først med det næste store spring fremad inden for transport her i USA, men vi ved også, at vi ikke kan gøre det alene. Vi bifalder DOT for deres støtte til denne teknologi”, siger Jay Walder, CEO for Virgin Hyperloop One.

Udover hyperloop-teknologien, vil rådet også undersøge andre spirende teknologier, såsom autonome køretøjer, samtidig med, at det 'skal sikre, at de traditionelle tankegange ikke hæmmer udviklingen af nye teknologier', som det hedder.

Læs også: Hyperloop-rør skal fragte containere ud af Hamborgs havn

Planen er, at rådet skal holde sit første møde i denne uge.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding