Værktøj vil måle CO2 fra shipping og gøre de klimavenlige valg lettere

Den norske virksomhed FreiXchange er klar med et nyt digitalt rapporteringsværktøj, der gør det muligt at måle det præcise CO2-udslip for hvert enkelt skib og hver enkelt tur. Dermed kan man rangere de bedste og værste operatører på markedet, så køberne kan vælge de mest klimavenlige.

Ved hjælp af satellitteknologi og big data vil FreiXchange måle CO2-udslip fra tankskibe og dermed gøre det lettere for transportkøberne at vælge de grønneste selskaber og samtidig spare en masse CO2..

27.09.2019

SCM.dk

At den globale shippingsektor er en stor kilde til udslip af drivhusgasser, er ingen nyhed, men indtil nu har der ikke været et neutralt værktøj, der på transparent vis kan sammenligne de forskellige skibe, ruter og rederier, når det gælder deres præcise udledninger.

Læs også: Maersk indgår nyt samarbejde om CO2-reduktioner

Sådan lyder det i hvert fald fra folkene bag den digitale platform FreiXchange, der har udviklet et redskab til netop det formål. Fokus er (indtil videre) på olieindustrien, og alene her er potentialet massivt, med en årlig udledning på 250 millioner ton om året.

Det skriver Birgit Marie Liodden, der er stifter af og direktør for den norske startup The Ocean Opportunity Lab i Oslo, hvor værktøjet, der er udviklet af to tidligere ansatte i Equinor (det gamle Statoil), blev præsenteret i går, torsdag d. 26. september.

”Olieselskaberne kan skære 25-50 procent af deres udledninger bare ved at bruge deres indkøbsmuskler. Teknologien er her, og den er moden til brug uden teknologiske eller finansielle risici. Det betyder at både olieselskaberne og de finansielle institutioner kan begynde på at rangere shippingvirksomhedernes faktiske miljøaftryk, og at vi omsider kan skabe et marked for de grønneste udbydere”, lyder det i en meddelelse fra FreiXchange.

Redskabet er baseret på den internationale shippingorganisation IMO’s principper og bruger forskellige big data-kilder kombineret med satellitteknologi til at estimere CO2-udslippet fra alle tankskibe og sejlruter, forklarer Gry Sørås, der er miljørådgiver på projektet, ifølge Splash Extra.

”FreiXchange bryder med den klassiske måde at tænke på, hvor de tekniske løsninger er den eneste måde at gøre industrien renere, ved at arbejde direkte sammen med fragtejerne og bruge big data til at optimere den eksisterende flåde”, siger hun.

Konkurrencefordel til de grønne selskaber
Videre peger Gry Sørås på, at der nu om dage kan være op til 100 procents forskel på CO2-udslippet på den samme tur fra to forskellige skibe.

”Mængden af CO2, der bliver udledt fra et enkelt, mellemstort skib, der sejler fra Asien til Europa, kan svinge fra 2.000 til 4.000 ton. Ved at føje faktorer som rutevalg, skibsdesign, brændstoftype og godsstørrelse til ligningen, kan valget af det optimale skib reducere udslippet med mellem 25 og 50 procent”, siger hun ifølge Splash Extra.

Dermed bliver det betydeligt lettere for transportkøberne at vælge de mest klimavenlige løsninger til deres behov, og det er noget, man fra FreiXchanges side ser store muligheder i. Metoden kan ifølge skaberne godt udbredes til at måle CO2-udslip i andre sektorer.

Læs også: Europæiske lande vil sætte fart på skibsfartens CO2-reduktion

”Øget opmærksomhed blandt fragtejerne vil give de miljøbevidste shippingselskaber en konkurrencefordel i takt med, at efterspørgslen på grønne løsninger vokser. Det vil igen føre til investeringer i grønnere skibe”, mener Gry Sørås.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding