Vi køber stadig flere julegaver på nettet
Nettet er stadig en foretrukken handelskanal for danskernes julegaveindkøb. Det viser tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for november.
Nettet er stadig en foretrukken handelskanal for danskernes julegaveindkøb. Det viser tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for november. Foto: Arkivfoto..
Under Coronaen rykkede danskerne i stor grad på nettet for at foretage deres julegaveindkøb. Den tendens ser ud til at fortsætte. Ifølge Dansk Erhvervs E-handelsanalyse forventer 8 ud af 10 onlinekunder at købe deres julegaver på nettet. Det er en stigning på 2 procentpoint i forhold til niveauet i 2021.
Selvom forventningerne til julegavebudgettets størrelse over en bred kam næsten er de samme som i 2021, er der sket en stigning på 5 procentpoint i forbrugere med et mindre budget i år. Her angiver 28 procent, at de samlet forventer at bruge under 1999 kroner på julegaver, hvor det lå på 23 procent i 2021. Der er som nævnt ikke den store forskel på de budgetter på +2000 kr.
Læs også: Pakkesvindel giver nervøs nethandel
Samme tendens kan også spores i antallet af julegavemodtagere, der over hele linjen ligger under niveauet i 2021. I år køber danskerne i gennemsnit gaver til 7,1 personer (mod 7,4 i 2021). Kvinder køber samlet set til flere personer (7,6) end mænd (6,4), men forskellen på køn var dog større i 2021.
”Tiderne fordrer jo lidt påpasselighed, hvor mange kæmper med et mindre rådighedsbeløb, så derfor er det ikke overraskende, at flere forventer at bruge færre penge i julen. Det er dog positivt at se, at de danske forbrugere fortsætter med at se mod nettet for at købe deres julegaver”, udtaler Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
- PiB