Vi skal styrke både kundeservice og effektivitet i hele Norden

Leverandøren af rustfri stål Damstahl styrker sin nordiske logistik med udnævnelsen af ny nordisk logistikchef. Han skal sikre, at Damstahl udvikler sin rolle som logistikpartner for kunderne samtidig med, at logistikken skal automatiseres og omkostningseffektiviseres.

”Vi lægger stor vægt på at fungere som logistikpartner og -rådgiver for vores kunder”, fortæller Lars Fløjstrup Degn. Foto: Damstahl .

04.01.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Kunderne går i stigende grad efter at have så lidt lager som muligt – men de vil selvfølgelig gerne kunne levere hurtigt til deres kunder. De stiller derfor krav til Damstahl om, at rustfrie stålprodukter fra Damstahl leveres hurtigt - og ofte direkte til kundens kundes adresse. Sådan er det på markedet for rustfrie stålprodukter og -løsninger – ligesom det er på mange andre business-to-business markeder.

Logistik som værditilbud

”Det er afgørende for vores konkurrenceevne og eksistensberettigelse, at vi kan levere ikke kun de bedste rustfrie stålprodukter men også de bedste logistikløsninger for vores kunder. Vi lægger derfor stor vægt på at fungere som logistikpartner og -rådgiver for vores kunder”, fortæller Lars Fløjstrup Degn, der fra 1. maj i år er udnævnt som Nordic Logistics Manager med ansvar for logistikken i Finland, Sverige, Norge og Danmark. Han har arbejdet som logistikchef for Damstahls danske afdeling i 15 år. 

”Min opgave er at styrke vores værditilbud inden for logistikløsninger til vores kunder i hele Norden. Vi skal samtidig udnytte synergier på tværs af de nordiske lande, så vi gør vores logistik så stærk og omkostningseffektiv som mulig”, fortæller han og tilføjer:

Lars Fløjstrup Degn

Uddannelse: Autodidakt.

Erhvervserfaring: Før Damstahl, 20 år med logistik og produktion for indsamling af dagrenovation, erhvervsaffald og genbrugelige materialer hos MiljøTeam og Meldgaard Gruppen.

Fritid: De nære ting med familie/venner og hus/sommerhus.

Det indebærer tiltag inden for processtandardisering, transportkonsolidering, indkøbsoptimering, automatisering af plukprocesser og ikke mindst indførelse af et nyt ERP-system, der også medfører håndterminaler og en høj grad af digitalisering af vores arbejdsgange”.

Transport

Leveringer til kunder fungerer som just-in-time leveringer fra dag til dag. Damstahl oplever i stigende grad trængsel på vejene, som forlænger transporttiderne og sommetider gør det svært at få leveringer frem i rette tid. 

”Vi går derfor mere og mere over til natdistribution, fordi det sikrer os, at vi kan få leverancerne frem i rette tid, så kunderne uforstyrret kan arbejde videre”, fortæller Lars Fløjstrup Degn.

Han fortæller også, at Damstahl på tværs af de fire lande har aftaler med et meget stort antal transportører, og virksomheden i fremtiden vil konsolidere transportaftaler på færre transportleverandører, så de opnår højere ensartethed og bedre priser.

Automatisering og digitalisering

Han og hans hold har også planer om at indføre mere automatisering og digitalisering af logistikprocesserne. Det omfatter for eksempel automatiserede løsninger til pladepluk, til højlageret og til de daglige plukkeopgaver.

Virksomheden har endvidere valgt at skifte et gammelt AS/400 ERP-system ud med et Dynamics 365 ERP. Det indebærer også indførelse af håndterminaler på lageret.

”Vi fastholder alle vores lagre i alle fire lande. Nærheden til kunderne er afgørende for os, så vi kommer ikke til at samle lagre i nationale centrallagre”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online