Videnskab hjælper Maersk og Arla på klimafronten

Videnskabeligt baserede klimamålsætninger giver Maersk troværdighed i arbejdet med få sit CO2-aftryk ned på netto-nul i 2050, mens Arla samarbejder med leverandører og transportpartnere omkring data om miljøpåvirkning.

John Kornerup Bang fra Maersk (tv.), Jan Dalsgård Johannesen fra Arla og Dorethe Nielsen fra Novo Nordisk (th.) udgjorde panelet om SBT til konferencen. Foto: Anders Kampmann.

04.09.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Det er der indtil videre ikke så mange der har gjort. Indtil videre har kun Novo Nordisk, Carlsberg, Lundbeck, Arla og Ørsted fået godkendt deres målsætninger af Science Based Target initiative (SBTi) efter de nyeste kriterier, mens seks andre virksomheder (Maersk, TDC, Vestas, Pension Danmark, Bestseller og Novozymes) har fremlagt sine mål (vælg Denmark i HQ Location).

Om Science Based Target initiative (SBTi)

Carbon Disclosure Project (CDP), FN’s Global Compact, World Resources Institute (WRI) og WWF Verdensnaturfonden står bag det fælles initiativ, der sætter virksomheders mål for CO2-reduktion i forhold til den seneste viden inden for klimaforskning og målsætningen i Parisaftalen.

Initiativet har til formål at motivere og rådgive virksomheder til at fastsætte ambitiøse og videnskabsbaserede klimamål, specifikt emissionsreducerende mål om at begrænse stigningen af den globale temperatur til 1,5˚C. Et emissionsreducerende mål er science-based, hvis det er i overensstemmelse med, hvad den nyeste klimavidenskab fastslår er nødvendigt for at opnå klimamålet i Parisaftalen.

Målsætningen med SBTi er, at forskningsbaserede mål integreres i virksomheders strategi og arbejde med bæredygtighed for derved markant at øge den private sektors bidrag til den grønne omstilling. Pr. d.d. er 624 virksomheder på verdensplan med i initiativet, hvoraf de ca. 260 har formuleret et valideret sæt SBT.

Kilde: Global Compact Network Denmark

Til konferencen var både Arla og Maersk repræsenteret, og fra begge lød det nærmest samstemmigt, at business casen for at sætte nogle ambitiøse og videnskabsbaserede klimamål er ganske glimrende.

”SBT kan langt fra føre til forretningsudvikling alene, men det giver noget troværdighed til vores indsats. Vi er nødt til at finde nogle nye teknologier, der kan hjælpe os på vej mod vores mål om netto-nul CO2 i 2050, og der kan den videnskabelige tilgang give noget fantastisk viden”, sagde chefrådgiver på klimaspørgsmålet hos Maersk, John Kornerup Bang.

Langt størstedelen af Maersks CO2-fodaftryk kommer fra det såkaldte scope 1, som er en virksomheds direkte udledninger, i dette tilfælde skibsfarten. Selvom rederiet ifølge John Kornerup Bang har fordoblet sin CO2-effektivitet over de senere år, så er de absolutte emissioner ikke blevet mindre, og det mener man altså kalder på nye løsninger.

Samtidig er det noget, der interesseret ”mange flere kunder”, forklarede han. Endda til højere priser. ”Vi har solgt de første CO2-neutrale containertransporter til H&M, og det har betalt en præmie for dem”, sagde John Kornerup Bang, uden at uddybe yderligere i forhold til prissætningen.

”Vi har ikke alle løsningerne”
For Arla, der ligesom Maersk har et netto-nul-mål for 2050, er SBT forholdsvis nyt på agendaen. Ifølge bæredygtighedsrådgiver Jan Dalsgård Johannesen, så hørte det landmandsejede selskab om konceptet i forbindelse med COP21 i Paris i 2015, og så har man ellers arbejdet sig frem mod nogle mål de sidste par år.

”Jeg er glad for at annoncere, at vores mål blev godkendt i går (d. 29. august, red.)”, sagde Jan Dalsgård Johannesen indledningsvist og høstede bifald fra salen for den nyhed.

”På verdensplan har vi et CO2-aftryk på 20 mio. ton, så det er en ret massiv klimabelastning, og noget vi er nødt til at adressere. Vi har ikke alle løsningerne, langt fra, men interessen er megastor og der er mange partnere, vi kan samarbejde med. F.eks. er vi begyndt at arbejde med vores leverandører og transportpartnere omkring data om miljøpåvirkning, og så ser vi på de næste skridt”, fortalte han.

Læs også: Maersk indgår nyt samarbejde om CO2-reduktioner

På verdensplan arbejder selskaber som PostNord i Sverige, Panalpina (der jo nu er en del af DSV), Deutsche Post DHL Group og det østrigske postvæsen også med science-based targets.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

16.09.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du bedst muligt de gigastore mængder data i forsyningskæden?

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Implement Consulting Group
Webinar
Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS

Effective PP/DS integration and advanced workload management

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense