Virksomheder vil have salgsmål for udledningsfri lastbiler i EU

Seks store firmaer, bl.a. Nestlé og DB Schenker, vil have EU til at fastlægge en målsætning for salg af udledningsfri lastbiler. Det skal give ro på markedet og mindske transportens CO2-aftryk.

Lastbiler står for næsten 20 procent af kvælstofudledningen i mange europæiske byer, mens last- og varebiler står for 40 procent af al vejtransports CO2-udledning globalt. Det vil seks store virksomheder nu have EU til at lave om på..

12.02.2019

SCM.dk

EU bør fastsætte en ambitiøs målsætning for salg af udledningsfri køretøjer, som producenterne skal leve op til i 2025.

Sådan lyder meldingen fra seks store brands og transportselskaber i et brev, som de har sendt til EU’s klimakommissær Miguel Arias Cañete, EU’s miljøministre og ledende parlamentsmedlemmer.

Læs også: EU klar med krav til lastbilers CO2-udslip, men møder kritik

Det skriver Transport & Environment, som har offentliggjort brevet.

I brevet skriver Nestlé, Carrefour, Spar Austria, Alsom, Geodis og DB Schenker, at fastsættelsen af en målsætning for det årlige salg er vitalt, hvis transportsektoren skal reducere sin udledning.

“Vi har brug for en større sikkerhed i forhold til tilgængeligheden af udledningsfri lastbiler på markedet, hvis vi skal leve op til vores klimaansvar. En realistisk, men ambitiøs, EU-målsætning for salg af køretøjer på ren energi i 2025 vil være en nøgle for os”, siger vicepræsident for innovation i Geodis, Philippe de Carné, ifølge Transport & Environment.

EU er lige nu i gang med at forhandle sin første klimalov på plads. Ønsket om større markedssikkerhed skal ses i lyset af, at lastbiler står for næsten 20 procent af kvælstofudledningen i mange europæiske byer, mens last- og varebiler står for 40 procent af al vejtransports CO2-udledning globalt. Samtidig har lastbilsproducenterne en historisk tendens til at være tilbageholdende overfor innovation, påpeger T&E.

Stor efterspørgsel efter salgsmål
Sidste år gik mere end 40 stor globale brands, transportfirmaer og vognmænd sammen og skrev et brev til EU-præsident Jean-Claude Juncker, hvori de efterspurgte et ambitiøst obligatorisk salgsmål for udledningsfri lastbiler, der skulle indgå i EU's brændstofeffektivitetsstandarder for tunge køretøjer.

”Vi støtter initiativet om at få flere udledningsfrilastbiler på vejene. Det er helt på linje med vores egen ambitioner om at have tæt på ingen miljømæssig påvirkning på tværs af vores opgaver i 2030”, siger Nestlés kommunikationschef for EMEA, Bart Vandewaetere, til Transport & Environment.

Europa-Parlamentet har også allerede vedtaget et fem procents salgsmandat for udledningsfri lastbiler i 2025. Til gengæld støtter EU’s miljøministre kun fastsættelsen af et mål for salg, hvis det findes hensigtsmæssigt ved en gennemgang af lovgivningen i 2022 – også selvom virksomhederne helst vil have en 2025-målsætning på plads nu for at skabe ro.

Læs også: Regeringen åbner for strammere miljøkrav til lastbiler og varevogne

”Virksomhederne råber efter en stærk lovgivning, der vil øge mængden af udledningsfri lastbiler. En målsætning om fem procents salg vil være et skridt i den rigtige retning. Det vil hjælpe Europa med at bevæge sig væk fra lastbiler på fossilt brændstof”, siger ansvarlig for rene lastbiler hos Transport & Environment, Stef Cornelis, og fortsætter:

”I sidste ende er vi nødt til at rense vores luft, standse vores CO2-udledning og forbedre vores energisikkerhed. Det er derfor, at det er vigtigt at introducere en ambitiøs målsætning nu”.

- JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

05.11.2025SCM.dk

Ny droneforening skal styrke samarbejdet mellem myndigheder og virksomheder

05.11.2025SCM.dk

Fokus på resiliens i forsyningskæden skaber stejl kurve for virksomhedsopkøb

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

RELEX Solutions
Konference
Mød RELEX til FMCG Fast Forward

Hvordan navigerer man i en dagligvarebranche, hvor forbrugerne skifter adfærd hurtigere end nogensinde, værdikæden er under pres, og konkurrencen rykker tættere – både fysisk og digitalt?

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

ARKEN Museum of Contemporary Art

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup