Virksomheder outsourcer stadig større andel af logistik- og transportarbejde

En ny rapport fastslår, at tredjepartslogistik forsat har vigtig strategisk og operationel værdi for transport- og logistikkunder over hele verden, og at outsourcing vokser. Men kunderne betaler mindre for outsourcede ydelser, og det er især de mindre strategiske opgaver, der outsources.

15.03.2011

Mikkel Buhelt, PressOffice, SCM.dk

For at kunne træffe bedre beslutninger og spare omkostninger er mange virksomheder meget interesserede i at opnå et mere komplet omkostningsbillede for transport og logistik. Det kræver dog et tættere samarbejde med tredjepartsleverandører og udvikling af bedre it-systemer. Der er store forskelle på, hvad kunder i forskellige brancher prioriterer højest. Derfor efterspørges branchespecifikke løsninger og tæt dialog mellem kunde og udbyder af tredjepartslogistik.

Ifølge rapporten, som Capgemini Consulting, Georgia Institute of Technology og logistikudbyderen Panalpina står bag, beretter 65 procent af kundevirksomhederne, at de i stigende grad outsourcer transport og logistik til tredjepartsleverandører.

”Men selvom et flertal outsourcer stadigt mere, er kundevirksomhedernes omkostninger til logistikoutsourcing de senere år faktisk faldet 10-15 procentpoint og udgør nu kun 42 % af deres samlede logistikomkostninger,” siger principal consultant Christian Slott fra Capgemini Danmark på baggrund af rapporten.

”Den bagvedliggende forklaring er den turbulente økonomiske situation, verden har været igennem de seneste år, og som har afstedkommet markant lavere priser på transport og logistik.”

Christian Slott peger på, at det dog ikke er alle virksomheder, der har outsourcet mere. 24 procent af kunderne har nemlig i stedet valgt at insource og varetager derfor nu i højere grad selv deres egen logistik og transport. Så udviklingen går begge veje, omend to ud af tre er gået mod mere outsourcing af transport og logistik.

Gode kunderelationer
Forholdet mellem kunde og udbyder af transport- og logistikydelser er godt. Ifølge den globale undersøgelse anser 89 procent af kunderne generelt deres forhold til logistikudbydere som velfungerende, ligesom 68 procent angiver, at tredjeparts logistikudbydere hjælper dem med at tilvejebringe nye og innovative metoder at forbedre driften på.

Imidlertid viser rapporten, at transport- og logistikkunderne fastholder deres tendens til at outsource især operationelle, tilbagevendende og transaktionsorienterede aktiviteter og i mindre grad de strategiske, kunderettede og it-intensive aktiviteter. Og det på trods af, at mange logistikudbydere tilbyder stadigt mere avancerede ydelser.

“Mange transport- og logistikkunder anser logistik og supply chain management som vitale for deres samlede forretningsucces. Øget brug af outsourcing og et højt tilfredshedsniveau antyder, at tredjeparts logistikudbydere bestemt kan tage en del af æren for at have hjulpet kunderne gennem det økonomiske stormvejr,” siger Dr. C. John Langley Jr., Professor i Supply Chain Management ved Georgia Institute of Technology.

Langley pointerer, at trods et vanskeligt økonomisk klima har tredjeparts logistikudbydere mulighed for fortsat at udvikle sig og skabe vækst ved at tilbyde flere værdiskabende ydelser til kunderne.

Præcis rapportering og analyse
Et af de områder, kunderne vægter højest hos tredjeparts logistikleverandører, er præcis rapportering samt analyse af de samlede omkostninger forbundet med fremstilling og distribution af produkter frem til salgsstedet, også kaldet Total Landed Costs (TLC).

Med pålidelig og præcis omkostningsinformation får virksomhedskunderne selvsagt et bedre og mere sikkert beslutningsgrundlag. Og virksomhederne opnår større indsigt i, hvordan de enkelte ydelser og involverede partnere bidrager økonomisk og værdimæssigt til forsyningskæden.

Selvom 45 procent af kundevirksomhederne i udstrakt grad kigger på TLC-omkostninger, er der stor forskel i nøjagtighed og beregningernes detaljeniveau.

”Det er ikke altid nogen nem opgave at beregne TLC for råvarer og færdigtforarbejdede varer. Udfordringen er især at definere alle de faktorer, der bidrager til det totale omkostningsbillede, samt at have relevante data for dette til rådighed. Ofte er data mangelfulde, hvorfor virksomheder må basere sig på estimater, der i sagens natur rummer en grad af usikkerhed,” forklarer Christian Slott fra Capgemini Danmark.

Kunderne vil ikke dele
Selvom kunderne gerne vil have et samlet omkostningsbillede, oplever 58 procent af logistikudbyderne, at det er svært at få kunderne til at dele økonomiske informationer med dem. Det er da også kun 23 procent af tredjepartsleverandørerne, der rent faktisk leverer omfattede omkostningsanalyser til deres kunder. At samarbejde så tæt kræver stor gensidig tillid og en god dialog mellem kunde og udbyder, hvorved alle bedre forstår hvilke faktorer, roller og KPI’er, der skal i spil for at få et helhedsbillede af omkostningerne.

“Total Landed Cost gør virksomheder i stand at overskue både de synlige og skjulte omkostninger og giver det reelle omkostningsbillede for frembringelse af varer,” siger Christian Slott fra Capgemini Danmark. “Hvis man skal gå fra basale til mere sofistikerede omkostningsapplikationer, kræver det involvering af topledelse, ændring af processer og udvikling af it-systemer. Fordi de totale transportomkostninger ikke bare er vigtige men også komplekse, skal man mere se udviklingen som en udviklingsproces i stedet for at prøve at ændre alting på en gang.”

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

10.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

09.10.2025SCM.dk

JYSK bygger nyt højteknologisk distributionscenter i Spanien

07.10.2025SCM.dk

Toldspecialist styrker danske virksomheder med nyt kontor i Frederikshavn

07.10.2025WITRON Group

Sponseret

Letters of intent signed for new highly automated logistics center in Kungsbacka

06.10.2025SCM.dk

Arla og Maersk etablerer nyt kølelager i Taulov

02.10.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vakuumløftere til Danmarks største dækhotel

30.09.2025Combilift

Sponseret

Celebrating 100,000 Trucks – Win a Golden Combilift and Support UNICEF

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense