Vognmænd: Grøn transportaftale er en af de største kapacitetsforbedringer i 50 år

Den nye grønne transportaftale er ikke Danske Vognmænds største kop te. Men nye nationale regler om vægt og dimensionering hjælper den bitre pille med at glide ned. Det er nemlig en af de største forbedringer af kapacitet i 50 år.

Det er en forbedring for virksomheder såvel som klima, at der ændres i de danske regler for væg og dimensionering af lastbiler, mener Erik Østergaard. Foto: Niels Møller Madsen / DTL..

07.07.2022

SCM.dk

Danske Vognmænds adm. direktør Erik Østergaard lægger ikke skjul på, at den vedtagne kilometerafgift ikke er groet i DTL’s have. Oven i forøgede brændstofpriser og voldsomme, grønne investeringer i de kommende år bliver det en gigantisk økonomisk udfordring for det danske samfund som helhed.

Til gengæld kommer der denne gang en række betydelige produktivitetsforbedringer for erhvervet, der skal hjælpe til at få den bitre pille til at glide ned. Derfor hilser DTL-direktøren de annoncerede ændringer i de nationale regler om vægt og dimensionering af lastbiler meget velkomment.

”Her er der tale om pæne forbedringer af transportkapaciteten. Det er efter min vurdering samlet set en af de største kapacitetsforbedringer af materiel til vejgods i de seneste 50 år. Danmark vil være helt fremme i skoene, og så vil de erhvervsøkonomiske konsekvenser af kørselsafgiften blive omkring en milliard kroner mindre”, siger Erik Østergaard.

Bør træde i kraft ved årsskiftet

Alligevel fik Danske Vognmænd ikke alt, hvad de kunne ønske sig i forhold til kapacitetsforbedringer. Ønsket om at medtage to ton ekstra totalvægt på de 7-akslede vogntog gik ikke i opfyldelse, men det betyder ikke Erik Østergaard er færdig med at kæmpe for, hvad han ser, som en stor mulighed for store CO2 besparelser.

Læs også: DTL: Højere kilometerafgift bør udløse mulighed for større og tungere køretøjer

”Jeg er fuldstændig enig med transportminister Trine Bramsen i, at vi står i en situation, hvor der allerede nu er mangel på chauffører, og hvor vi ved, at vi skal spare på de fossile brændstoffer i de kommende år – både af hensyn til klimaet og vores afhængighed af olie. Derfor må forbedringerne også indføres så hurtigt som overhovedet muligt – gerne allerede fra årsskiftet”, siger han og tilføjer om kilometerafgiften:

”I DTL har vi aldrig været så naive at tro, at så meget som en bøjet femøre fra kilometerafgiften ville blive sendt tilbage til erhvervet til at indkøbe grønnere materiel. Det har politikerne heller aldrig stillet i udsigt. Det nytter ikke at stille sig op ved grædemuren nu og beklage sig”.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

28.11.2025SCM.dk

SCM medie lukker og slukker

27.11.2025PALOMAT

Sponseret

Sidste chance: PALOMAT® ER GÅET HELT I SORT 🖤

26.11.2025SCM.dk

Tvangsarbejde: Kina brænder inde med 700.000 ton tomatpure

25.11.2025SCM.dk

Innovation: Danmark investerer massivt i grønne og digitale iværksættere

24.11.2025GS1 Denmark

Sponseret

Nu kommer det – passet der holder digital snor i alle produkter

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle