Vognmændene er firmaets navlestreng
Alle processer i Lemvigh-Müllers forsyningskæde bliver grundigt overvåget for at undgå fejl og dermed utilfredse kunder. Avancerede logistikredskaber og motiverede medarbejdere sørger for at lagrene er trimmede efter det aktuelle behov. Handelsvirksomheden, som sælger alt fra metal til plastrør til industrien, er imidlertid dybt afhængige af eksterne transportører, deres kvalitet, prisniveau og pålidelighed. Og vognmændene er trængt på flere fronter. Det har medført en foruroligende omkostningsspiral.
Af Peter Jürgensen
Hvis vores forsyningskæde skal hænge sammen, er vi helt afhængige af, at vores transportører lever op til indgåede aftaler. I modsat fald går det galt. Hvis vognmændene ikke kan overholde deres forpligtelser, risikerer vi at vore kunder får en dårlig oplevelse
Det siger Morten Trolle, som er direktør med ansvar for logistik, indkøb og produktion på virksomheden Lemvigh-Müller A/S.
Handelsvirksomheden, som er Danmarks største stål- og teknikgrossist, har en markant markedsandel inden for alle de segmenter den operere på. Det gælder ikke mindst lagersalg af stål til byggeindustrien. Derudover sælges alt fra bolte, arbejdsbeklædning, plastrør, VVS- og el-artikler. Til stadighed er tusinder af varer fordelt på de fire centrallagre.
Kunderne stiller vidt forskellige krav vedrørende leveringsservice. De strengeste krav stilles inden for VVS-området. Her skal vi om nødvendigt kunne levere varer til byggepladser om natten, så varen er klar næste morgen. Vi har også leverancer som skal ud tidligt om formiddagen med kranbiler. Deror skal der handles individuelt og hurtigt, fortæller Morten Trolle.
Kundens forlængede arm
Alle stykgodsleverancerne, som der er rigtig mange af, foregår via eksterne leverandører. Derudover råder Lemvigh-Müller også selv over 85 last- og kranbiler. Endelig benytter man Post Danmark til transport af en række mindre emner.
Kunsten for os består i, at have en leveranceform, som tilfredsstiller de krav, som findes inden for de enkelte segmenter, vi opererer på. Samtidig er det helt afgørende, at vi reducerer ressourceforbruget mest muligt - uden at det sker på bekostning af servicen og leveringstiderne - og det er naturligvis en knivskarp balance, tilføjer han.
Vi søger at opnå et tæt forhold til vores transportører. Ofte skal en chauffør låse sig ind på en tom byggeplads eller hos installatøren, når der foretages leverancer om natten. Derfor er det vigtigt, at der hersker et godt tillidsforhold samt at transportleverandøren ved præcist, hvilke procedurer der skal følges. Leverandørerne er jo vores forlængede arm til kunden. Samtidig forsøger vi at opnå den bedst mulige - og mest alsidige udnyttelse af materiellet hos den enkelte transportleverandør.
Hvis f.eks. en transportør leverer tungt materiel for os om natten, kan samme vognmand meget vel levere stykgods for os om dagen. Jo mere specialiserede produkter, som skal leveres, jo mere detaljerede må vores aftaler være. De mest specialiserede leverancer kører vi dog ofte på egne biler.
Vi satser ikke nødvendigvis på at samarbejde med de billigste leverandører, men vi er alligevel meget bevidste om, hvilken pris leverandøren forlanger for transporten. Via de ERP-og ruteplanlægningssystemer, som er elektronisk forbundet til vores egne biler, kan vi beregne hvad den reelle kostpris er for hver enkelt rute.
Men under alle omstændigheder tæller vi på knapper med hensyn til, hvornår vi selv vil stå for en transport - og hvornår vi overlader opgaven til de eksterne transportører
Leverandører får alle salgstal
Morten Trolle erkender, at man af og til vælger en leverandør fra og i stedet beslutter selv at stå for transporten, fordi leverandøren er blevet for dyr.
Nogle vareleverandører er elektronisk koblet op på vores centrallager. De modtager vores salgstal, og ud fra de tilgængelige data kan de derefter selv vurdere, om de f.eks. vil vente én dag eller to med at levere vare til vores centrallager. Herved kan de bruge vores system til at styre deres egen produktion, så de undgår bufferlagre
Virksomheden har stor fokus på varelagrenes omsætningshastighed. Målet er, at varerne på et centrallager så vidt muligt skal udskiftes seks til otte gange om året. Stålleverancerne er ofte meget store, og derfor er det en udfordring altid at have den optimale mængde stål på lager.
Vi styrer efter en servicegrad, som afhænger af, hvilken type vare der er tale om. De vigtigste varer skal naturligvis altid være på lager, hvorimod de langsomt omsættelige varer trods alt godt kan tåle at have en dårligere servicegrad.
Perfect Order
Virksomheden opererer med kvalitetssikringsbegrebet Perfect Order. Det indebærer, at 97-98 procent af varerne skal være til rådighed på lageret samt at varen skal plukkes og distribueres korrekt og leveres til den aftalte tid og pris.
Perfect Order handler med andre ord om kundens totaloplevelse af os og vores service, og vi kan da også konstatere, at mindre end en halv procent af vores varer er plukket og sorteret forkert. Det er først og fremmest ud fra kundens tilbagemeldinger, at vi kan registrere og derefter målrette indsatsen. Herved søger vi at forbedre vore processer dér, hvor det giver størst effekt i kundens oplevelse af os. Intens overvågning af alle processer i forsyningskæden er således grundlæggende nødvendig for at minimere fejl. På alle returordrer er der en fejlkode, som fortæller, hvilke typer fejl, der er begået. Både sælgeren og vores kundeservice registrerer fejlene i systemet. Dermed har vi skabt et kvalitetssikringssystem, som er så sikkert, som det kan blive.
Mennesker frem for teknologi
Lemvigh-Müller har inden for de seneste år indført en række nye plukkemetoder på sine lagre.
Lige så snart der er udviklet en teknologi, som er sikker og som vi mener, kan bruges i vores drift, igangsætter vi et pilotprojekt og høster derved de nødvendige erfaringer. Eksempelvis er vi i gang med at indføre et pilotprojekt omkring brug af Pick by Voice. Via radiokommunikation får lagerarbejderen besked på, hvad der skal plukkes. Derefter melder han tilbage og fortæller, hvad han har plukket. Når teknologien er testet, skal den implementeres på alle vores fire centrallagre. Vores overlevelse på længere sigt afhænger ikke mindst af, at vi har effektive plukkemetoder og dermed effektive lagre. Medarbejderne arbejder også i teams, og vi giver dem et stort personligt ansvar. Vores erfaring viser, at det er muligt at opnå en meget høj effektivitet på et ikke specielt højteknologisk lager, såfremt medarbejderne er motiverede. Den menneskelige faktor er mindst lige så vigtig som avanceret teknologi, siger Morten Trolle.
Prisspiralen
Virksomhedens indtjening og udviklingsmuligheder er imidlertid også dybt afhængig af - og påvirkelig af transportørerne og deres ressourcer og vilkår i øvrigt.
Transportørerne er én af vores livsnerver. Efter at man indførte de nye køre- og hviletidsbestemmelser i transporterhvervet, er det blevet vanskeligere for vognmændene at skaffe den nødvendige arbejdskraft. Samtidig er prisen på brændstof og andre omkostninger røget i vejret. Derfor stiger vognmændenes driftsomkostninger hele tiden - og dermed også vores transportpriser.
Denne knaphed på ressourcer gør det stadig vanskeligere for os at få dækket vores omkostninger. Samtidig er det vores indtryk, at vognmændene lægger lidt mere på regningen end hvad der kan begrundes i reelle omkostningsstigninger. Derfor kan vi også være nødt til i fremtiden at indsource flere ydelser. Allerede i dag har vi indsourcet en del transport via kranbiler inden for VVS-området, fordi de eksterne leverandører med tiden blev for dyre. Vi er begunstiget af, at vores volumen heldigvis er så stor, at vi trods alt kan bibeholde vores egen distribution.
Morten Trolle afviser dog, at Lemvigh-Müller nogensinde vil overgå til udelukkende at benytte egne biler til transport.
Når alt kommer til alt, giver de eksterne transportleverandører os en langt større fleksibilitet, og hvis betingelserne var til stede, ville vi derfor også gerne overlade så stor en del af transporten som mulig, til dem, erkender han.