Volvo vil konkurrere med indenrigsflyet (på sigt)

De korte indenrigsflyvninger er for omstændige, for dyre, og de forurener for meget. Med konceptet 360c vil Volvo derfor udfordre markedet med en komplet førerløs, fuldt elektrisk bil, der som et hotelværelse på hjul kan fragte folk fra dør til dør sikkert, effektivt og miljøvenligt.

360c skal være fuldstændig selvkørende og elektrisk. Foto: Volvo.

27.09.2018

SCM.dk

Forestil dig en verden, hvor du kan rejse over lange afstande uden behov for lufthavne. En verden, hvor du kan undgå lufthavnssikkerhed, timevis af kø og ventetid, og larmende, trange fly. Hvad hvis du i stedet kunne tage din egen førsteklasses private kabine, der henter dig derhjemme og transporterer dig fra dør til dør?

Læs også: Boschs fokus på elektrificering og automatisering sikrer vækst

Sådan skriver Volvo om de overordnede tanker bag den nye konceptbil 360c, der er et ’holistisk syn på fremtidens rejseformer, der er fuldautomatisk, elektrisk, forbundet og sikker’, som det hedder. Med visionen vil Volvo udfordre indenrigsflyet, der alene i USA er en milliardindustri.

Uden behov for rat, pedaler, forbrændingsmotor og frem for alt en chauffør, så kan kabinen i 360c indrettes radikalt anderledes end vi er vant til at se i en bil. Illustration: Volvo.

Her fløj 740 millioner mennesker og enorme mængder gods således mellem landets byer sidste år, og generede indtægter i multimilliarddollar-klassen. Flere af de mest populære ruter, fx New York-Washington og Los Angeles-San Diego, kan ifølge Volvo imidlertid slet ikke betale sig, hverken økonomisk eller tidsmæssigt, da de faktisk tager længere tid sammenlagt, når man medtager transport til lufthavnen, sikkerhed, ventetid osv.

360c er tænkt som det landbaserede alternativ i form af et fuldt autonomt og ditto elektrisk køretøj helt uden behov for en menneskelig chauffør. I konceptdesignet udnytter Volvo manglen forbrændingsmotor, rat, pedaler etc. til at præsentere det, der bedst kan beskrives som et hotelværelse på hjul.

Et rullende sovemiljø, mobilt kontor, dagligstue og underholdningsværelse i en og samme pakke, der lidt i lighed med Hyperloop skal flytte folk – og potentielt også gods, selvom det måske mere er Volvos førerløse lastbiler, man skal se på i den forbindelse – direkte fra A til B uden de omveje, en tur til en lufthavn som oftest er.

Derudover er flyindustrien som bekendt en stor kilde til forurening, både når det gælder CO2-udslip og støj, hvilket Volvos elektriske løsning også vil gøre noget ved. På samme måde vil den emissionsfrie bil også forbedre miljøet i byerne og på sigt også føre til mindre trængsel, fordi folk bedre kan bo langt væk.

”Erhvervet vil ændre sig i de kommende år, og Volvo bør gå forrest i forandringen af vores industri. Med autonom kørsel kan vi tage det næste skridt inden for sikkerhed, men også åbne op for nye forretningsmodeller og lade forbrugerne bruge tiden i bilen på lige det, de har lyst til”, siger topchef for Volvo Cars, Håkan Samuelsson.

Udover potentialet for 360c, når det gælder om at erobre nye kunder og markeder, så kan konceptet også komme til at påvirke fremtidens byplanlægning og infrastruktur, foruden det moderne samfunds miljømæssige fodaftryk.

Læs også: ”Vi skal forbedrede os på en usikker fremtid”

Selvom 360c, som Volvo selv mener vil være relevant på kortere distancer omkring 300 km, er et stykke fra kommerciel virkelighed, så repræsenterer bilen ifølge den svenske producent et ”debatoplæg, der vil blive efterfulgt af flere udspil og idéer, efterhånden som vi lærer mere”, som senior vice president of corporate strategy, Mårten Levenstam, siger.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby