Widex vinder DM i supply chain management

Høreapparatproducenten Widex har de sidste fem år med succes transformeret sin forsyningskæde. Det har resulteret i Den Danske Supply Chain Pris 2015. Fokus på kultur og menneskelige værdier har banet vejen for transformationen.

Fra venstre: Jan Lythcke?Jørgensen, Partner, Implement Consulting Group, Kristian Møller, Director, Global Logistics, Casper Jørgensen, Director, HQ Production, Gustaf Høskuldsson, VP, Global Supply Chain, Charlotte Steiness, Director, Global Sales & Operations Planning og grundlæggeren af butikskonceptet Tiger, Lennart Lajboschitz. Foto: Effektivitet.dk..

09.06.2016

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Når Widex’ salgs- og marketingfolk i dag indhenter market intelligence, sker det i tæt samarbejde med Global Supply chain. Det gør de, fordi Widex’ supply chain funktion fokuserer hårdt på kundeorientering, er tæt på kunderne og har en tæt føling med, hvad der bliver efterspurgt af hvem, hvor, hvornår, i hvilke mængder og med hvilke præferencer.

Fakta om Widex

Widex producerer og markedsfører høreapparat-produkter, har en verdensmarkedsandel på cirka 8 procent og er dermed blandt de seks største i verden – for øvrigt i selskab med danskbaserede GN ReSound og William Demant. Selskabet har hovedsæde i Lynge nord for København og har produktion i Lynge samt Tallinn, Estland. Produkterne bliver solgt i mere end 100 lande, og selskabet beskæftiger knap 4.000 medarbejdere, heraf cirka 850 i Danmark. Sidste regnskabsår var omsætningen 3,3 milliarder kroner.

Det var ikke tilfældet i 2011, hvor Gustaf Høskuldsson blev hyret som ansvarlig for supply chain. Han kom fra en intern position i et salgsselskab og dannede hurtigt et lederteam med Charlotte Steiness som ansvarlig for den globale S&OP, Kristian Møller som ansvarlig for den globale logistik og Casper Jørgensen som ansvarlig for produktion.

Supply chain var en sort boks
“I 2011 havde vi reelt ikke en global forsyningskæde. Styringen var delt ud på mange forskellige ansvarsområder, og der var begrænset koordinering”, fortæller Gustaf Høskuldsson. Det resulterede blandt andet i meget svingende leveringstider.

Forsyningskæden var anno 2011 ifølge Gustaf Høskuldsson:

  • Svært styrbar
  • Ingen eller begrænset transparens
  • Uforudsigelig

Supply chain ledelsen lancerede i 2012 en femårsplan, der skulle omorganisere og konsolidere kæden med fokus på følgende principper:

1. Forstå forretningen i bred forstand, forstå hvilken forretning forsyningskæden skal understøtte.

2. Forstå de mennesker, der skal drive forsyningskæden, og de mennesker forsyningskæden skal samarbejde med på tværs af værdikæden.

3. Anlægge et fremtidsorienteret perspektiv og gå forrest med initiativer og udvikling.

Læs også: Unilever ny SCM-verdensmester

”Det har været og er fortsat en fantastisk rejse. Vi er nu langt med at vende en vertikal organisering med mange siloer og suboptimeringer til en horisontal forsyningskæde. Vi er i dag præget af, at alle parter tager ansvar for samarbejdet på tværs af værdikæden og for, at målet er at skabe værdi for salgsselskaberne og slutkunderne”, fortæller Gustaf Høskuldsson.

De kvantitative effekter af rejsen har indtil videre været markante forbedringer af gennemløbstider, lagerbindinger, arbejdskapital, leveringssikkerhed, omkostninger og forecast-præcision. Den sidste faktor er steget fra 50 til 90 procent, hvilket skaber forudsætningen for en høj leveringssikkerhed.

<p>Vi er i dag præget af, at alle parter tager ansvar for samarbejdet på tværs af værdikæden og for, at målet er at skabe værdi for salgsselskaberne og slutkunderne.</p>

Gustaf Høskuldsson, VP Global Supply Chain.

Femårsplan nået på tre år
Femårsplanen blev nået i 2015 efter tre år. ”Nu har vi taget hul på en ny femårsplan. Her er vores fokus, at vi skal endnu tættere på kunderne, fordi vi vil være de nemmeste at handle med”, fortæller Gustaf Høskuldsson og tilføjer, at det betyder, at supply chain skal arbejde endnu tættere sammen med salg.

Widex præsterede fra 2013/14 til 2014/15 en fremgang i resultatet fra driften på 49 procent, omsætningen steg med lidt over 6 procent til 3,3 milliarder kroner, Ebita-marginen steg fra 9 til 12,8 procent og arbejdskapitalen faldt fra 23,9 til 19,8 procent. Forbedringen af Ebita resulterede i et stærkt operationelt cash flow på 560 millioner kroner.

Widex havde tidligere en nedadgående trend med røde tal på bundlinjen, men den udvikling er nu vendt. Èn af forklaringerne på det er Widex’ transformation af supply chain i form af:

  • En mere effektiv produktion, der er segmenteret i et agilt og et lean spor.
  • En mere effektiv og responsiv logistik.
  • En skarpere sales & operations planning process der skaber bedre transparens og hurtigere reaktionsevne.

Derfor får Widex Den Danske Supply Chain Pris 2015

”Widex får prisen for en vedholdende og dygtigt ledet transformationsproces af den globale supply chain, som har sikret virksomheden en profitabel vækst”, lyder hovedbegrundelsen i dommerkomitéens lange motivation for uddelingen. Det er foreningen effektivitet.dk, der står bag prisen, og den blev uddelt på Den Danske Supply Chain Konferencen den 8. juni 2016 med EG A/S som sponsor. Prisen er indstiftet i 1994 og gives til en virksomhed som anerkendelse for at have implementeret innovative og resultatskabende supply chain management koncepter, som kan klassificeres som ’world class’.

Prioritering er nøglen
De fire supply chain ledere fortæller, at de nu har etableret den rette organisatoriske og kulturelle platform for at køre løs med supply chain innovation. Den rette organisation og forbedringsplatform er blandt andet kendetegnet ved:

  • Skifte i tankesæt og indstilling, så kulturen nu er en iværksætter-kultur med mange ildsjæle.
  • Systematiske kompetenceafklaringer og -kortlægninger samt nyansættelser på nøgleposter betyder, at kompetencerne er tilstede.
  • Kulturen er forberedt på, at der løbende er en stor mængde forbedringstiltag.
  • En klar proces for hvordan de gode idéer bliver udvalgt og prioriteret.
  • En klar proces for eksekvering af tiltag og strategi.
  • Perspektivet er langsigtet, og eksekveringen og kulturen er baseret på løbende forbedringer.
  • Fokus på social kapital, arbejdsmiljø og trivsel med klare målinger.

Læs også: Widex sparer penge på strategisk indkøb

”Vi har gennemført en meget stor mængde forandringer, og det har naturligvis været en udfordring. Men i 2015 modtog vi Widex’ interne strategipris for den bedst eksekverede strategi i virksomheden. Den var vi utrolig glade for, fordi det blandt andet viser, at vi lykkedes med at synliggøre supply chain for resten af virksomheden. Produkterne fylder selvfølgelig fortsat meget i Widex, men nu er vi også stolte af hele det apparat, der bærer produkterne ud til kunderne”, fortæller Gustaf Høskuldsson.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

05.09.2025PALOMAT

Sponseret

PRODUKTNYHED fra verdens største leverandør af pallemagasiner

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense