2 måder du som produktionsvirksomhed vil mærke Brexit

Forskellige reguleringsordninger, nye afgifter og ekstra papirarbejde. Brexit bliver en omvæltning for alle led af produktionens forsyningskæde – på begge sider af Den Engelske Kanal. Her er de mest markante forandringer du, som handler med briterne, vil møde.

Brexit falder oveni forsinkelser ved den britiske grænser grundt en ny COVID-19-bølge. Arkivfoto..

07.01.2021

SCM.dk

Efter mange års forhandlinger trådte Storbritannien endeligt ud af EU, da vi trådte ind i det nye år. I sidste sekund fik de to parter vedtaget en handelsaftale, så mængden af nye afgifter i høj grad begrænses. Men det betyder ikke, at Brexit kommer til at gå ubemærket hen i erhvervslivet. Sammenfaldet med endnu en bølge af corona-virussen kan betyde forsinkelser, yderligere udgifter og andre problemer for danske virksomheder.

Pressede grænseovergange

En ny mutation af COVID-19, der er over 50 procent mere smitsom end den gamle, blev opdaget i Storbritannien før jul. Det har lukket grænserne til Europa for alle, der opholder sig i landet – medmindre man kan vise en negativ test. Det har givet forsinkelser ved grænserne, som nu bliver forstærket af, at EU fra dag et kræver korrekte papirer og deklarationer af transportører. Briterne har indført en overgangsperiode på seks måneder til tilvænning.

Læs også: Toldstyrelsen hjælper virksomheder forud for Brexit

Mens forsinkelser formentlig kun er forstyrrelser på kort sigt, vil der fortsat være flere udgifter forbundet med at krydse grænsen. En udgift eksperter forventer, at logistikvirksomheder sender videre til producenter. Det skriver advokatfirmaet Pinsent Mason i en analyse.

Indblik i hele forsyningskæden

Selvom Storbritannien skubbede på efter det, gik EU ikke med til at Storbritannien godkendelse af produkter til salg i eget land også skal gælde i EU. Det betyder, at for alle virksomheder vil der gælde to sæt reguleringsordninger. Det vil kræve et tæt samarbejde med sin forsyningskæde at sikre at sine produkter også fremadrettet lever op til begges krav.

Ligeledes vil det kræve et tæt samarbejde at sikre hvor samtlige komponenter til ens produkter kommer fra. Aftalen om afgiftsfri handel på tværs af EU og Storbritannien gælder nemlig ikke for produkter, der er importeret fra et tredje land.

Læs også: Britiske virksomheder er allerede presset grundet covid-19 – nu skal de også forberede sig til Brexit

Det vil kræve et kritisk blik på en ofte kompleks forsyningskæde, hvis man vil undgå at blive fanget i pålagte afgifter. Eksempelvis kræves der at 55 procent af benzin- og dieselbiler kommer fra enten EU eller Storbritannien, hvis ikke de skal pålægges afgifter.

Kilde: Pinsent Mason 

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

30.09.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Dymak digitaliserer global sourcing med fine resultater og bedre dataintegration

12.09.2025SCM.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

11.09.2025SCM.dk

Ny IT-platform skal give installatører overblik over indkøb og rabatter

03.09.2025SCM.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online