Alibaba udfordrer Amazon på det amerikanske marked

Verdens to førende e-handelsgiganter er kinesiske Alibaba og amerikanske Amazon. Alibaba er på vej ind på det amerikanske marked, men kommer ifølge forskere til at opleve flere udfordringer i ekspansionen.

Amazon er USA's førende virsomhed inden for e-handel. Kinesiske Alibaba udfordrer nu Amazon på det amerikanske marked, men det bliver ikke nemt, mener forskere..

07.10.2014

SCM.dk

Den kinesiske e-handelsvirksomhed Alibaba skabte for nyligt overskrifter ved at blive børsnoteret til en værdi af næsten 21,8 milliarder amerikanske dollars.

Virksomheden har, ifølge Industry Week, gennemgået en aggressiv vækst på det seneste og er den absolut største spiller inden for e-handel på det kinesiske marked. Nu har Alibaba sat kursen mod det amerikanske marked, hvor Amazon er førende inden for e-handel. Dog påpeger forskere, at Alibaba kommer til at opleve udfordringer i ekspansionen, og i en artikel fra Industri Week stilles spørgsmålet: ”Er Alibabas suppy chain er klar til at overtage Amazon?”.

Levering og kundeskifte
Alibaba kommer, ifølge Industry Week, til blandt andet at opleve udfordringer i forhold til hurtig levering. I Kina er det mange steder ikke nødvendigt at leveringen foregår hurtigere end et par dage – og det skyldes infrastrukturen i de mange små, kinesiske landsbysamfund.

I USA, derimod, er Alibaba nødt til at etablere forbindelser til leverandører og søsterselskaber for på den måde at kunne levere en vare hurtigst muligt.

Læs også: E-handel udfordrer distributionsnetværk

Kinesiske Alibaba vil også opleve udfordringer i forhold til kunderne og deres oplevelse af en god handel. Amazon har opbygget et klientel af kunder, som er såkaldte ”prime users”. Det vil blive en udfordring for Alibaba at ovetale disse kunder til at skifte firma, med mindre servicen er ekstremt bedre. Og det vil imidlertid være svært for Alibaba at overgå Amazons serviceniveau, skriver Industry Week.

Personalisering og brand
En væsentlig forskel på de to e-handelgiganter er måden, hvorpå Amazons hjemmeside personaliserer og derved får brugeren til at gøre noget aktivt. Amazon gør e-handlen personlig ved at foreslå lignende køb eller gøre opmærksom på, hvad andre brugere har købt. Det skaber en personlig shoppeoplevelse, og hvis Alibaba skal konkurrere med Amazon, kræver det lignende tiltag.

Endnu en udfordring for Alibaba handler om selve brandet. Alibaba vil opleve store vanskeligheder, når det gælder anerkendelse af, hvad Alibaba er og står for. Navnet og brandet Alibaba skal udbredes, og det bliver ifølge forskerne svært på et marked, som i forvejen er fyldt med anerkendte navne såsom Wayfair eller Amazon.

Læs også: Amazon har udvidet området for sine samme-dags leveringer

Industry Week påpeger, at Alibaba uden tvivl vil høste stor ros, hvis firmaet kan gøre i USA, hvad det allerede har gjort i Kina. Men hvis ikke Alibaba udtænker en måde, hvorpå pris og service kan overgå Amazon, bliver det meget svært for den kinesiske e-handelvirksomhed at erstatte Amazon som den største spiller inden for amerikansk e-handel.

-KLZ

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

17.04.2024SCM.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

11.04.2024SCM.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

09.04.2024SCM.dk

Vigtigt skridt for den grønne omstilling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle