Amazon er ved at blive en shippingvirksomhed – Maersk er bevidst om truslen

Maersk Line skal være på stikkerne for at forhindre aktører som Amazon og Alibaba i at gå fra kunder til konkurrenter. Digitalisering og effektive, gennemsigtige totalløsninger skal sikre fortsat samarbejde, siger adm. direktør Søren Skou.

Amazon har leveret dagligvarer gennem sin Fresh-tjeneste i en rum tid, senest også fra sine Whole Foods-butikker. Selskabets ambitioner på shippingområdet er ikke helt klare, men ikke desto mindre er Maersk meget opmærksom på den potentielle trussel. Foto: flickr/Atomic Taco.

20.02.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

Senest er Seattle-selskabet begyndt at levere dagligvarer fra sine Whole Foods-butikker, og via sin Prime-tjeneste sendte man over 5 mia. pakker sidste år. Kombinationen af de mange distributionstiltag har fået mange i fragtindustrien til at spekulere i, at det kun er et spørgsmål om tid, før Amazon begynder selv at udbyde kapacitet i sit netværk, skriver Cargofacts.

Ifølge Wall Street Journal pusler Amazon således med en ny service kaldet “Shipping with Amazon” (SWA), som indledningsvist skal tilbydes til forhandlerne, der sælger varer på Amazons platforme. Det er småt med detaljerne indtil videre, men tanken er ifølge Cargofacts at Amazon afhenter pakkerne og håndterer dem i sit eget leveringssystem.

Hvorvidt og i så fald hvordan det tilbud vil udvide sig er uklart, men uanset ambitionsniveauet er der bred enighed i branchen om, at Amazon ikke (på kort sigt i hvert fald) kan matche den rækkevidde, etablerede aktører som FedEx og UPS har i dag.

”Omfanget af de globale investeringer i faciliteter, sortering, fly, køretøjer og folk der skal til for at duplikere den service, vi tilbyder, er ganske frygtindgydende, og simpelthen urealistisk i vores øjne”, siger CFO for FedEx, Alan Graf, til WSJ.

"Hvis vi ikke passer vores forretning, så er der ingen tvivl om, at store stærke virksomheder som Amazon vil undersøge om de kan gøre det bedre selv”, siger adm. direktør for A.P. Møller-Mærsk, Søren Skou. Foto: Maersk.

Digitale totalløsninger er Maersks svar
Selvom Amazons langsigtede intentioner på shippingmarkedet altså indtil videre er svære at blive klog på, så er man ikke desto mindre yderst opmærksom på situationen i et af de store selskaber på området, som Amazon i dag er kunde hos, nemlig Maersk Line.

”Amazon er en trussel, hvis vi ikke gør et godt nok stykke arbejde for dem. Hvis vi ikke passer vores forretning, så er der ingen tvivl om, at store stærke virksomheder som Amazon vil undersøge om de kan gøre det bedre selv”, siger adm. direktør for A.P. Møller-Mærsk, Søren Skou, i et interview med Bloomberg, skriver Material Handling & Logistics.

Ifølge Skou handler svaret på den amerikanske udfordring, der i det små også kan anes fra Fjernøsten i form af kinesiske aktører som Alibaba og JD.com, om at kunne tilbyde integrerede løsninger, der bringer hele Maersk-koncernen i spil via både Maersk Line, APM Terminals og logistikdivisionen Damco.

Gnidningsfri levering er således ikke nok i denne sammenhæng, påpeger Søren Skou. Giganter som Amazon vil også have bedre og hurtigere informationer om sine forsendelser for at gøre sine forsyningskæder så effektive som muligt. Her er digitalisering og et initiativ som Maersks blockchain-samarbejde med IBM et centralt aspekt.

”Amazon er ikke interesserede i telefoner og e-mail, de vil kobles op elektronisk og digitalt, så forretningen kan køre af sig selv. Det matcher vores nye strategi: de vil have end-to-end container shipping og vi vil tilbyde den fulde service”, siger Søren Skou til Bloomberg.

De forskellige divisioner af Maersk-forretningen skal arbejde tæt sammen for at kunne servicere bl.a. Amazon tilfredsstillende. Illustration: Maersk.

Digitalisering og samarbejde er den rigtige vej at gå
Den digitale indsats har allerede hjulpet Maersk med at skære tiden, det tager at booke en container ned fra over to timer i 2014 til 22 minutter i 2016. Målet hedder blot to minutter, og netop denne automationsstrategi er den rigtige for Maersk, mener en ekspert.

”Maersks evne til at forstå markedet og integrere sig med en stor virksomhed som Amazon er meget klog. De indser at Amazon kan være en disruptor, og så er bedre at prøve at samarbejde”, siger Luis Benito, der er innovation strategy director hos Lloyd’s Register, som har klassificeret verdens handelsflåde siden 1760, til Material Handling & Logistics.

Mens Maersk er verdens største på shipping – med overtagelsen af Hamburg Süd sidder man nu på næsten en femtedel af klodens containerkapacitet – så er Damco en forholdsvis lille aktør på freight-forwarding-scenen og har brug for at vokse, lyder det fra Søren Skou.

”Damco kan i princippet levere det hele, men har ikke den samme globale rækkevidde og skala (som fx FedEx og UPS, red.). Vi har ikke planer om store opkøb, men der er måske små hjørner, hvor det vil give mening for os at købe et mindre selskab, der kan bidrage med noget teknologi eller nogle kompetencer, vi ikke allerede har”, siger han til Bloomberg.

Læs også: Maersk fremlægger positivt regnskab efter ’usædvanligt år’

A.P. Møller-Mærsk beskæftiger i dag ca. 88.000 ansatte i 130 lande, heraf 33.000 i Maersk Line, som driver 630 fartøjer, der betjener 343 havne på verdensplan. Damco tæller 11.000 medarbejdere i godt 100 lande. Til sammenligning har Amazon over en halv million ansatte, hvoraf en stor del arbejder i selskabets fulfillmentcentre.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

17.04.2025SCM.dk

Klimakrisen vokser mens danskerne vender blikket mod trusler udefra

15.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Automatiseret sengetransport på NAU

11.04.2025PALOMAT

Sponseret

PALOMAT® tager på tysk messe og slår salgsrekord

11.04.2025SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

11.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER og Geek+ leverer innovativ logistikløsning til Dr. Max

10.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Brancheindsigt og perspektiver ved Odense Robotics Årsmøde

09.04.2025SCM.dk

Post-vækst-bølgen rammer danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

SCANLOX ApS
Messe
Innovationboard hos Mazak

Opdag, hvordan automation kan optimere jeres logistik, og mød eksperterne, der giver svar på alle jeres spørgsmål.

Dato

24.04.2025

Tid

09:30

Sted

Mazak Danmark, Stensgårdvej 7, B, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, om du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Online