Amazon og Google truer grossister

AmazonSupply og Google Shopping for Suppliers er eksempler på nye generationer af forsyningskanaler, som kan true traditionelle grossister.

08.11.2013

SCM.dk

Jeff Bezos og Amazon bevæger sig nu også ind på B2B-området med AmazonSupply. Foto: Amazon..

Det viser undersøgelsen ”Modern Distribution Managements 2013 Distribution Trends Report”.

Både Amazon og Google er meget kendte og stærke brands på forbrugermarkedet, og det kan vise sig at være en stor hjælp også på business-to-business markedet.

Der er ingen tvivl om, at traditionelle grossister har en fordel, når det kommer til produktviden og teknisk service, men efterhånden som handel mellem virksomheder bliver mere og mere digital, kan aktører som AmazonSupply og Google Shopping for Suppliers blive seriøse konkurrenter.

Amazon drager fordel af effektivt distributionsnetværk
AmazonSupply er en gren af Amazon-koncernen og drager fordele af Amazons brugervenlige platform og koncernens ekspanderende og effektive distributionsnetværk i Nordamerika og Europa.

Amazon-koncernen har gennem længere tid investeret tungt i at ekspandere både produktbredden og infrastrukturen i specielt Nordamerika, men også i Europa, og det kan i det lange løb vise sig at give pote på både business-to-consumer og business-to-business markederne.

Google Shopping er en avanceret digital markedsplads for leverandører og producenter, der gerne vil bredt ud med deres produkter.

Læs også: Amazon i Storbritannien hyrer 15.000 til jul

Googles tag i business-to-business markedet er indtil videre meget beskedent, men Googles store aktiv er deres styrke i søgemaskinemetoder, som i den grad er ved at vinde indpas som metode, når virksomheder søger efter informationer, viden og produkter.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

Vejtransport er afgørende i EU’s militære oprustning

24.11.2025SCM.dk

Resiliens: Myndigheder og dagligvarehandel samarbejder om at styrke danskernes hjemmeberedskab

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle