Arbejdsgivere frasorterer ældre jobansøgere

Flere og flere seniorer oplever aldersdiskrimination på arbejdsmarkedet. Alder er den faktor, der diskrimineres allermest på, når arbejdsgivere skal ansætte nye medarbejdere.

Flere og flere seniorer oplever aldersdiskrimination på arbejdsmarkedet. Alder er den faktor, der diskrimineres allermest på, når arbejdsgivere skal ansætte nye medarbejdere. Foto: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø..

24.05.2023

SCM.dk

De danske arbejdspladser skriger på arbejdskraft og mange taler om, at rekruttering og fastholdelse af seniorerne kan være en del af løsningen.
Alligevel oplever flere og flere seniorer at blive diskrimineret på grund af deres alder. Det gælder både for ledige og beskæftigede +50-årige.

Samtidig underbygger ny forskning om diskrimination, at arbejdsgiverne frasorterer mere på alder end på køn, religiøs baggrund og en række andre forhold.
Undersøgelserne kommer fra forskningsprojektet SeniorArbejdsLiv, som er et samarbejde mellem NFA, Aalborg Universitet og Team Arbejdsliv. Projektet er økonomisk støttet af TrygFonden.

45 procent af de ledige +50-årige har oplevet diskrimination på arbejdsmarkedet i 2022. Det er en stigning på 18 procent (fra 27 procent til 45 procent) sammenlignet med 2018. For de beskæftigede er der sket en stigning fra 5 procent til 9 procent i samme periode. Det viser en ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), der er lavet i forbindelse med forskningsprojektet SeniorArbejdsLiv.

”Noget af stigningen kan muligvis forklares med den stigende gennemsnitsalder af seniorerne, da vi kan se i data, at oplevelsen af aldersdiskrimination stiger med alderen”, forklarer professor Lars L. Andersen fra NFA og uddyber:

”Aldersdiskrimination er et komplekst samspil af flere faktorer, herunder seniorernes egen forståelse og oplevelse af diskrimination, fordomme om alder blandt dem der ansætter og økonomiske overvejelser om, hvad medarbejder med længere vs kortere anciennitet koster”.

”Vi kan se, at alder er den vigtigste parameter, når arbejdsgiverne skal ansætte nye medarbejdere. Sandsynligheden for at blive ansat falder betragteligt med alderen”, siger postdoc på Aalborg Universitet Jeevitha Yogachandiran Qvist.

Hun har samen med professor Christian Albrekt Larsen på Aalborg Universitet undersøgt, hvordan fem forskellige faktorer påvirker arbejdsgivernes valg i ansættelsen. De fem parametre er køn, alder, religiøs baggrund, arbejdsløshedshistorik og ønske om fuldtid/deltid.

”Vi finder de sædvanlige mønstre med, at ansøgere med lang forudgående ledighed og muslimsk baggrund har mindre sandsynlighed for at blive ansat. Men vi finder også, at i særdeleshed seniorer over pensionsalderen i høj grad bliver fravalgt”, siger Christian Albrekt Larsen.

Læs ogsås: Kanten af arbejdsmarkedet kan skabe værdi for virksomheder

Vurderet på en skala fra 0 – 10, hvor 0 er, at ansættelse er ”meget usandsynlig”, og 10 er, at ansættelse er ”meget sandsynligt”, scorer 45-årige ansøgere i gennemsnit 5,5. 60- årige ansøgere scorer 4,8, mens 75-årige kun scorer 2,4. De 45-årige har således markant højere sandsynlighed for at blive ansat end de ældre.

”Aldersdiskrimination er tilstede på tværs af alle sektorer og uanset arbejdsgivernes karakteristika. Det vidner om, at seniorerne over en bred kam bliver frasorteret ved nyansættelser”, siger postdoc på Aalborg Universitet Jeevitha Yogachandiran Qvist.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding