Automatisering af plukkeprocessen forbedrer arbejdsmiljø på lageret

CSR og arbejdsmiljø er blevet centrale faktorer for supply chain afdelinger. Vare-til-plukker robotanlæg automatiserer plukkeprocessen og kan være en effektiv løftestang for højere trivsel, engagement og produktivitet på lageret.

”Automatiserede vare-til-plukker anlæg skaber et ergonomisk miljø, der beskytter operatørernes fysiske og mentale sundhed, samtidig med at deres produktivitet øges”, fortæller Ludovic Fenelon.. Foto: Arkivfoto fra 123rf.com

21.11.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Ifølge PwC anser for eksempel mere end halvdelen af franske virksomheders SC-afdelinger CSR og arbejdsmiljø for at være en af deres højst prioriterede indsatsområder i 2025.

90 procent af dem har gennemført eller vil gennemføre en bæredygtighedsplan baseret på tre søjler: miljø, økonomi og samfundsansvar. 

Læs også: IKEA investerer milliarder i nyt logistikcenter

Ludovic Fenelon, salgs- og marketingdirektør for SCALLOG, påpeger, at lagermedarbejdere ofte udsættes for fysisk krævende opgaver, ensidigt gentaget arbejde (EGA) og stress. Automatisering af plukkeoperationer med Goods to Person Robotics kan spille en afgørende rolle i at forbedre trivsel, engagement og produktivitet for lagerpersonalet.

Bedre arbejdsforhold på lageret

I Frankrig er logistik- og transportsektoren en af de mest arbejdsmiljømæssigt belastede arbejdsområder. Ludovic Fenelon refererer til data fra France Supply Chain, INRS og AMELI, der viser, at transport- og logistiksektorens har markante arbejdsmiljøudfordringer, og at sektorens ulykkesfrekvens er lige så høj som byggebranchens ulykkesniveau.

”Goods to Person Robotics fremmer operatørernes trivsel og kompetenceforbedring”.

Ludovic Fenelon

”For at forebygge og drastisk reducere fysiske risici og mentale arbejdsbyrder er det blevet nødvendigt at gennemføre en effektiv indsats på lagre med henblik på at skabe et miljø og betingelser, der fremmer medarbejdernes trivsel, sundhed og de facto operationelle præstationer”, fortæller Ludovic Fenelon.

Han fremhæver, at noget af det vigtigste i en indsats for et bedre arbejdsmiljø på lageret, vil være fokus på plukning eller ordreforberedelse. Plukkeprocessen indebærer en række belastninger for lageroperatører som for eksempel:

  • op til 10 kilometers gang eller kørsel om dagen, 
  • håndtering af mellem en og 10 tons om dagen, 
  • et støjende miljø og 
  • en krævende mental arbejdsbyrde 

for at holde trit med det forventede tempo og den ønskede kvalitet.

Vare-til-plukker anlæg

Ludovic Fenelon peger på, at Goods To Person Robotics kan være et markant bidrag til at forbedre arbejdsmiljøet på lageret: ”Automatiserede vare-til-plukker anlæg skaber et ergonomisk miljø, der beskytter operatørernes fysiske og mentale sundhed, samtidig med at deres produktivitet øges. Operatørerne vil være placeret ved plukkestationer, og de behøver derfor ikke længere at storme rundt på lageret og udsætte sig selv for risici for dårlige kropsholdninger, stress og kollisioner med maskiner eller andre operatører”.

Styrk medarbejderoplevelsen 

Ludovic Fenelon fremhæver, at logistikken, der ofte er forbundet med vanskelige arbejdsvilkår, kæmper for at rekruttere og fastholde sine medarbejdere. Og alligevel er det en af de mest dynamiske sektorer, der innoverer mest med hensyn til teknologier som for eksempel robotteknologi, blockchain, AI og VR/AR.

Læs også: Nye vertikale pluk- og lagerautomater kommer til Danmark

Han argumenterer for, at Goods to Person Robotics, er en oplagt måde at forbedre lageret arbejdsmiljø og derved også gøre lageret mere attraktivt som arbejdsplads., 

”Goods to Person Robotics fremmer operatørernes trivsel og kompetenceforbedring samtidig med, at teknologien hjælper med at rekruttere, fastholde og engagere medarbejdere. Det gør operatørens job mere attraktivt for den unge digitale generation og tilgængeligt for så mange mennesker som muligt. Frem for alt sikrer det en bedre medarbejderoplevelse: Logistikoperatører opnår færdigheder, alsidighed og social opfyldelse”, fortæller han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Robotter i værdikæden

Industri 4.0 breder sig og har stor effekt på alle dele af forsyningskæden. Autonome og forbundne robotter er en central del af det, vi kan kalde Warehousing 4.0 eller Production 4.0. Robotterne er også i fuld gang med et indtog på gangene i indkøbs-, ordremodtagelses- og supply chain planning-afdelingerne i form af softwarerobotter (RPA). Generativ kunstig intelligens vil kun accelerere udviklingen.

Relateret indhold

26.07.2024SCM.dk

Forskning: Vi kan skære 70 procent af strømforbruget fra kunstig intelligens

26.07.2024SCM.dk

Online markedspladser napper broderparten af den globale e-handel

08.07.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Nize Equipment ser frem til at maksimere potentialet af deres nye lagersystem

25.06.2024SCM.dk

Verdion fortsætter ekspansion med opkøb af byggegrund

18.06.2024SCM.dk

Lemvigh-Müller køber 34.000 kvm. i Kolding

18.06.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

EAB Kundecase: 4000 FLEKSIBLE M² TIL MEDICOBRANCHEN

17.06.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Party In A Box udvider lageret

14.06.2024SCM.dk

Carlsberg omlægger distribution i Taastrup

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup