Automatisering af plukkeprocessen forbedrer arbejdsmiljø på lageret

CSR og arbejdsmiljø er blevet centrale faktorer for supply chain afdelinger. Vare-til-plukker robotanlæg automatiserer plukkeprocessen og kan være en effektiv løftestang for højere trivsel, engagement og produktivitet på lageret.

”Automatiserede vare-til-plukker anlæg skaber et ergonomisk miljø, der beskytter operatørernes fysiske og mentale sundhed, samtidig med at deres produktivitet øges”, fortæller Ludovic Fenelon.. Foto: Arkivfoto fra 123rf.com

21.11.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Ifølge PwC anser for eksempel mere end halvdelen af franske virksomheders SC-afdelinger CSR og arbejdsmiljø for at være en af deres højst prioriterede indsatsområder i 2025.

90 procent af dem har gennemført eller vil gennemføre en bæredygtighedsplan baseret på tre søjler: miljø, økonomi og samfundsansvar. 

Læs også: IKEA investerer milliarder i nyt logistikcenter

Ludovic Fenelon, salgs- og marketingdirektør for SCALLOG, påpeger, at lagermedarbejdere ofte udsættes for fysisk krævende opgaver, ensidigt gentaget arbejde (EGA) og stress. Automatisering af plukkeoperationer med Goods to Person Robotics kan spille en afgørende rolle i at forbedre trivsel, engagement og produktivitet for lagerpersonalet.

Bedre arbejdsforhold på lageret

I Frankrig er logistik- og transportsektoren en af de mest arbejdsmiljømæssigt belastede arbejdsområder. Ludovic Fenelon refererer til data fra France Supply Chain, INRS og AMELI, der viser, at transport- og logistiksektorens har markante arbejdsmiljøudfordringer, og at sektorens ulykkesfrekvens er lige så høj som byggebranchens ulykkesniveau.

”Goods to Person Robotics fremmer operatørernes trivsel og kompetenceforbedring”.

Ludovic Fenelon

”For at forebygge og drastisk reducere fysiske risici og mentale arbejdsbyrder er det blevet nødvendigt at gennemføre en effektiv indsats på lagre med henblik på at skabe et miljø og betingelser, der fremmer medarbejdernes trivsel, sundhed og de facto operationelle præstationer”, fortæller Ludovic Fenelon.

Han fremhæver, at noget af det vigtigste i en indsats for et bedre arbejdsmiljø på lageret, vil være fokus på plukning eller ordreforberedelse. Plukkeprocessen indebærer en række belastninger for lageroperatører som for eksempel:

  • op til 10 kilometers gang eller kørsel om dagen, 
  • håndtering af mellem en og 10 tons om dagen, 
  • et støjende miljø og 
  • en krævende mental arbejdsbyrde 

for at holde trit med det forventede tempo og den ønskede kvalitet.

Vare-til-plukker anlæg

Ludovic Fenelon peger på, at Goods To Person Robotics kan være et markant bidrag til at forbedre arbejdsmiljøet på lageret: ”Automatiserede vare-til-plukker anlæg skaber et ergonomisk miljø, der beskytter operatørernes fysiske og mentale sundhed, samtidig med at deres produktivitet øges. Operatørerne vil være placeret ved plukkestationer, og de behøver derfor ikke længere at storme rundt på lageret og udsætte sig selv for risici for dårlige kropsholdninger, stress og kollisioner med maskiner eller andre operatører”.

Styrk medarbejderoplevelsen 

Ludovic Fenelon fremhæver, at logistikken, der ofte er forbundet med vanskelige arbejdsvilkår, kæmper for at rekruttere og fastholde sine medarbejdere. Og alligevel er det en af de mest dynamiske sektorer, der innoverer mest med hensyn til teknologier som for eksempel robotteknologi, blockchain, AI og VR/AR.

Læs også: Nye vertikale pluk- og lagerautomater kommer til Danmark

Han argumenterer for, at Goods to Person Robotics, er en oplagt måde at forbedre lageret arbejdsmiljø og derved også gøre lageret mere attraktivt som arbejdsplads., 

”Goods to Person Robotics fremmer operatørernes trivsel og kompetenceforbedring samtidig med, at teknologien hjælper med at rekruttere, fastholde og engagere medarbejdere. Det gør operatørens job mere attraktivt for den unge digitale generation og tilgængeligt for så mange mennesker som muligt. Frem for alt sikrer det en bedre medarbejderoplevelse: Logistikoperatører opnår færdigheder, alsidighed og social opfyldelse”, fortæller han.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Robotter i værdikæden

Industri 4.0 breder sig og har stor effekt på alle dele af forsyningskæden. Autonome og forbundne robotter er en central del af det, vi kan kalde Warehousing 4.0 eller Production 4.0. Robotterne er også i fuld gang med et indtog på gangene i indkøbs-, ordremodtagelses- og supply chain planning-afdelingerne i form af softwarerobotter (RPA). Generativ kunstig intelligens vil kun accelerere udviklingen.

Relateret indhold

16.10.2025SCM.dk

Ny portal hjælper med kompensation for emballageaffald

10.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

09.10.2025SCM.dk

JYSK bygger nyt højteknologisk distributionscenter i Spanien

07.10.2025SCM.dk

Toldspecialist styrker danske virksomheder med nyt kontor i Frederikshavn

07.10.2025WITRON Group

Sponseret

Letters of intent signed for new highly automated logistics center in Kungsbacka

06.10.2025SCM.dk

Arla og Maersk etablerer nyt kølelager i Taulov

02.10.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vakuumløftere til Danmarks største dækhotel

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup