IKEA investerer milliarder i nyt logistikcenter

IKEA har købt det næststørste logistikcenter i Danmark. Det store center skal både servicere kunderne og varehusene på det danske marked og er en del af IKEAs strategi om øget digitalisering og tilgængelighed for kunderne i Danmark.

”Vi oplever en ændret adfærd hos vores kunder, der stiller krav til øget tilgængelighed, mere fleksibilitet og hurtigere levering. Vores logistik er hele rygraden i vores bestræbelser på at kunne servicere kunderne nu og i fremtiden”, siger Peter Langskov.. Foto: IKEA

17.11.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I efteråret 2022 flyttede IKEA ind i logistikcentret CDC København i Hedehusene, der med sine 133.000 kvadratmeter er Danmarks næststørste logistikcenter.

Indtil nu har IKEA lejet sig ind på en mindre del af ejendommen, men nu har Ingka Investments under IKEA Group, der ejer IKEA Danmark, købt ejendommen for et milliardbeløb. Lageret håndterer årligt mere end 250.000 ordrer til kunder i hele Danmark, ligesom det servicerer varehusene på det danske marked.

Forbrugeradfærden skifter

Opkøbet er en langsigtet investering, der skal imødekomme de hurtigskiftende forbrugsmønstre, som stiller krav til effektivitet, fleksibilitet og kontrol. Opkøbet er desuden i tråd med Ingka Investments strategi om at investere i distributions- og logistikejendomme i større byer, hvor Ingka Group opererer for at øge vækst og understøtte IKEAs digitale transformation.

Læs også: Nye vertikale pluk- og lagerautomater kommer til Danmark

”Vi oplever en ændret adfærd hos vores kunder, der stiller krav til øget tilgængelighed, mere fleksibilitet og hurtigere levering. Vores logistik er hele rygraden i vores bestræbelser på at kunne servicere kunderne nu og i fremtiden. Åbningen af vores nye varehus i København vil desuden betyde, at vi får behov for at kunne øge vores volumen og inkorporere flere automatiseringsløsninger, så vi sikrer en effektiv og fleksibel servicering af kunderne”, siger Peter Langskov, Country Customer Fulfilment Manager hos IKEA Danmark.

I Danmark ejer Ingka Group fem IKEA varehuse, og i august i år slog landets sjette af slagsen dørene op med åbningen af et nyt cityvarehus i København. IKEA Danmark har over de seneste år accelereret sit digitale salg med en vækst på 252,7 procent i online salg fra september 2018 til juni 2023, og det stiller ifølge Peter Langskov krav til logistikken.

Lagerrobotterne er på vej

Over de kommende år forventer IKEA at implementere en række permanente automatiserede løsninger, der skal optimere IKEA Danmarks lagerstyring. Disse inkluderer blandt andet lagerrobotter, der kan plukke produkter til lagerarbejderne og reducere mængden af manuelt arbejde, som vil sikre kortere leveringstider for kunderne og samtidig skabe et godt ergonomisk arbejdsmiljø for medarbejderne.

Læs også: 4 udfordringer og 5 løftestænger for hospitalslogistik

”Hos IKEA Danmark har vi en ambition om, at vi skal være tilgængelige for vores kunder og møde dem, hvor de er. Med CDC København tager vi et stort skridt mod dette og optimerer vores logistiske setup, så vi i fremtiden kan give kunderne endnu flere muligheder for at handle hos IKEA, når og hvor de vil og stadig få den gode IKEA oplevelse, der bygger på ’convenience’”, siger Peter Langskov.

Lokationen i Hedehusene giver god adgang til Københavns Lufthavn, Øresundsbroen og de mange indbyggere i Storkøbenhavn. Ejendommen er bygget efter bæredygtige konstruktionsprincipper og drives af den energi, der produceres af solpanelerne på taget.

Lagerflytningen ventes også at bidrage til IKEAs ambition om at opnå nul-emissions-levering inden 2025, som er en vigtig komponent i Ingka Groups bæredygtighedsstrategi.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Den moderne logistikterminal

En moderne logistikterminal er et komplekst anlæg, som spiller en stor rolle i effektiv styring, lagring og distribution af varer. Den fungerer som en central ‘hub’ for forskellige logistikaktiviteter, der samlet skal optimere forsyningskæden. Læs forskellige vinkler på, hvilke krav den moderne logistikterminal skal leve op til i form af for eksempel bygning, yard, software, hardware, bæredygtighed, arbejdsmiljø med mere.

Relateret indhold

15.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark præsenterer fremtidens logistikløsninger på HI-messen 2025

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

01.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles