IKEA investerer milliarder i nyt logistikcenter

IKEA har købt det næststørste logistikcenter i Danmark. Det store center skal både servicere kunderne og varehusene på det danske marked og er en del af IKEAs strategi om øget digitalisering og tilgængelighed for kunderne i Danmark.

”Vi oplever en ændret adfærd hos vores kunder, der stiller krav til øget tilgængelighed, mere fleksibilitet og hurtigere levering. Vores logistik er hele rygraden i vores bestræbelser på at kunne servicere kunderne nu og i fremtiden”, siger Peter Langskov.. Foto: IKEA

17.11.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I efteråret 2022 flyttede IKEA ind i logistikcentret CDC København i Hedehusene, der med sine 133.000 kvadratmeter er Danmarks næststørste logistikcenter.

Indtil nu har IKEA lejet sig ind på en mindre del af ejendommen, men nu har Ingka Investments under IKEA Group, der ejer IKEA Danmark, købt ejendommen for et milliardbeløb. Lageret håndterer årligt mere end 250.000 ordrer til kunder i hele Danmark, ligesom det servicerer varehusene på det danske marked.

Forbrugeradfærden skifter

Opkøbet er en langsigtet investering, der skal imødekomme de hurtigskiftende forbrugsmønstre, som stiller krav til effektivitet, fleksibilitet og kontrol. Opkøbet er desuden i tråd med Ingka Investments strategi om at investere i distributions- og logistikejendomme i større byer, hvor Ingka Group opererer for at øge vækst og understøtte IKEAs digitale transformation.

Læs også: Nye vertikale pluk- og lagerautomater kommer til Danmark

”Vi oplever en ændret adfærd hos vores kunder, der stiller krav til øget tilgængelighed, mere fleksibilitet og hurtigere levering. Vores logistik er hele rygraden i vores bestræbelser på at kunne servicere kunderne nu og i fremtiden. Åbningen af vores nye varehus i København vil desuden betyde, at vi får behov for at kunne øge vores volumen og inkorporere flere automatiseringsløsninger, så vi sikrer en effektiv og fleksibel servicering af kunderne”, siger Peter Langskov, Country Customer Fulfilment Manager hos IKEA Danmark.

I Danmark ejer Ingka Group fem IKEA varehuse, og i august i år slog landets sjette af slagsen dørene op med åbningen af et nyt cityvarehus i København. IKEA Danmark har over de seneste år accelereret sit digitale salg med en vækst på 252,7 procent i online salg fra september 2018 til juni 2023, og det stiller ifølge Peter Langskov krav til logistikken.

Lagerrobotterne er på vej

Over de kommende år forventer IKEA at implementere en række permanente automatiserede løsninger, der skal optimere IKEA Danmarks lagerstyring. Disse inkluderer blandt andet lagerrobotter, der kan plukke produkter til lagerarbejderne og reducere mængden af manuelt arbejde, som vil sikre kortere leveringstider for kunderne og samtidig skabe et godt ergonomisk arbejdsmiljø for medarbejderne.

Læs også: 4 udfordringer og 5 løftestænger for hospitalslogistik

”Hos IKEA Danmark har vi en ambition om, at vi skal være tilgængelige for vores kunder og møde dem, hvor de er. Med CDC København tager vi et stort skridt mod dette og optimerer vores logistiske setup, så vi i fremtiden kan give kunderne endnu flere muligheder for at handle hos IKEA, når og hvor de vil og stadig få den gode IKEA oplevelse, der bygger på ’convenience’”, siger Peter Langskov.

Lokationen i Hedehusene giver god adgang til Københavns Lufthavn, Øresundsbroen og de mange indbyggere i Storkøbenhavn. Ejendommen er bygget efter bæredygtige konstruktionsprincipper og drives af den energi, der produceres af solpanelerne på taget.

Lagerflytningen ventes også at bidrage til IKEAs ambition om at opnå nul-emissions-levering inden 2025, som er en vigtig komponent i Ingka Groups bæredygtighedsstrategi.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Den moderne logistikterminal

En moderne logistikterminal er et komplekst anlæg, som spiller en stor rolle i effektiv styring, lagring og distribution af varer. Den fungerer som en central ‘hub’ for forskellige logistikaktiviteter, der samlet skal optimere forsyningskæden. Læs forskellige vinkler på, hvilke krav den moderne logistikterminal skal leve op til i form af for eksempel bygning, yard, software, hardware, bæredygtighed, arbejdsmiljø med mere.

Relateret indhold

24.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Drop printerbøvlet – Honeywell har knækket koden!

15.07.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Hvorfor ikke spare på truckkørslen?

15.07.2025PALOMAT

Sponseret

RetNemt håndterer deres paller ret nemt

10.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Carelabels - print selv dine vaskemærker

09.07.2025PALOMAT

Sponseret

Boost palleflows med en dynamisk duo

08.07.2025PALOMAT

Sponseret

AO Workwear skaber orden og arbejdsglæde med effektiv pallehåndtering

07.07.2025SSI Schäfer

Sponseret

Coop og SSI SCHAEFER styrker partnerskabet med omfattende WAMAS-opgradering

02.07.2025SSI Schäfer

Sponseret

Draper Tools maksimerer effektiviteten med en semi-automatiseret lagerløsning

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia