Batterier skal spille med på alle elmarkeder – ikke kun frekvensregulering
Interessen for store batterianlæg er kraftigt stigende, og det blev tydeligt på BatteriEvent 2025 i Middelfart, hvor over 200 branchefolk og investorer mødtes for at diskutere teknologiske muligheder, forretningsmodeller og markedspotentiale for storskala energilagring.
“Vi er ved at omstille hele vores energisystem fra fossile brændsler til vind, sol, biomassekraftvarme – og batterier," siger Mette Rose Skaksen, viceadministrerende direktør i Green Power Denmark.. Foto: Green Power Denmark
Den stadig voksende andel af grøn elproduktion er godt for klimaet, men betyder samtidig, at prisen på el svinger voldsomt afhængig af produktionen fra sol og vind og forbruget.
Det betyder, at Energinet bruger milliarder på at sikre købe sig til stabilitet i elsystemet.
Særligt har markedet for frekvensregulering i Østdanmark de seneste år tiltrukket stor opmærksomhed, da høje priser har gjort det lukrativt at etablere batterianlæg til netstabilitet. Men flere deltagere på BatteriEvent pegede på, at dette marked nu er ved at være mættet – og at fokus må rettes mod spot- og intradaymarkederne, hvor større volumen og store prisudsving skaber nye muligheder.
“Hvis prisen er nul øre her om formiddagen og 120 øre klokken 21, så kan det være en god idé at lagre elektricitet og sælge den senere. Vi håndterer batterier i alle markeder – også de tunge markeder med rigtig store volumener,” lød det fra Søren Rygaard, Danske Commodities.
Markedsanalytiker Antonio Arruebo fra SolarPower Europe bemærkede desuden, at Danmark ligger i top blandt lande med de største prisudsving – en fordel for lagringsteknologier.
"Vi er ved at omstille hele vores energisystem"
Mette Rose Skaksen, viceadministrerende direktør i Green Power Denmark, var blandt hovedtalerne og fremhævede behovet for at tænke lagring som en integreret del af fremtidens energisystem:
“Vi har set en betydelig vækst, og der er potentiale til meget mere,” sagde hun fra scenen i Middelfart.
“Vi er ved at omstille hele vores energisystem fra fossile brændsler til vind, sol, biomassekraftvarme – og batterier. Der er en stigende erkendelse af, at lagring er nødvendigt for vores energisystem,” tilføjede hun.
“Batterier kan spille mange roller i bestræbelserne på at binde forskellige hensyn sammen, så vi kan skabe et klimavenligt, konkurrencedygtigt og elektrificeret samfund.”
Hybridanlæg og teknologikombinationer er vejen frem
Et gennemgående tema på konferencen var hybridparker, hvor batterier kombineres med vind- og solenergi. Mads Lykke Andersen fra European Energy forklarede, hvordan man er i gang med at omlægge sine solcelleparker til netop dette:
“Vi er ved at ændre vores solcelleparker til hybridparker. Det er den eneste måde, vi kan se en business case. Det er en bunden opgave at få bygget de mange batterier.”
Ved at kombinere teknologierne udnyttes elnettet bedre, og man kan undgå dyre nettilslutninger ved at styre og balancere energiproduktionen internt.
Ifølge Per Nissen, Local Sales Manager hos Hitachi Energy Denmark, er batterier også på vej ind i industrien:
“Batterier bliver stadig mere komprimerede, og priserne kommer endnu længere ned. Batterier er det nye sort,” sagde han og fremhævede, at virksomheder i stigende grad efterspørger batteriløsninger i takt med deres elektrificering og grønne omstilling.
Batterier bliver en uundgåelig komponent
Selvom enkelte aktører stadig tøver – ofte pga. regulatorisk usikkerhed eller administrative barrierer som brandregler – er signalet fra både myndigheder, elnetselskaber og markedsaktører klart.
Batterier er på vej til at blive en uundgåelig komponent i den danske energiinfrastruktur.
For installatører og tekniske rådgivere betyder det, at markedet for batterisystemer vokser hurtigt, både i industrien, i forsyningssektoren og i de store hybridparker. Evnen til at forstå og håndtere energilagring på tværs af elmarkederne bliver en afgørende konkurrenceparameter.
I en – lidt fjernere – fremtid spås landets voksende bestand af elbiler at kunne blive en vigtig i frekvensreguleringen. Men der er fortsat mange snubletråde, der skal forceres. Nogle elbiler er i dag i stand til at levere strøm tilbage fra batteriet, men de fleste er ikke. Og hvem skal tjene på bidraget til reguleringen? Det er blot to af de udfordringer, der skal løses.