Blå blok: Lastbilerne skal kunne køre stærkere

Regeringen og Dansk Folkeparti er i hælene på en gigantisk infrastrukturplan kommet med et lovforslag, der skal give lastbilchauffører lov til at trykke lidt hårdere på speederen uden for tæt bebyggede områder og på motortrafikveje. Godt for økonomien, mener man, men skidt for trafiksikkerheden, påpeger Rådet for Sikker Trafik.

I fremtiden skal det være muligt for lastbiler at køre 80 km/t, hvor de før kun måtte køre 70 km/t - ifølge blå bloks nye lovforslag..

15.03.2019

SCM.dk

I fremtiden skal det være muligt for lastbilchauffører at køre hurtigere, når de befinder sig på de danske motortrafikveje og uden for tæt bebyggede områder, i hvert fald hvis det står til blå blok.

Læs også: Dansk Industri vil fremtidssikre infrastrukturen

Regeringen og Dansk Folkeparti er kommet med et lovforslag, der blev behandlet i Folketinget i går, torsdag den 14. marts.

Det handler helt konkret om, at lastbiler og tunge samt lette vogntog skal kunne køre 80 kilometer i timen på veje uden for tættere bebyggede områder og på motortrafikveje, i stedet for 70 km/t, som grænsen er i dag.

Hurtigere frem på vejene
Hurtigere transport vil være med til at understøtte væksten i erhvervslivet. Det skyldes, at det vil medføre en tidsmæssig gevinst, skriver blå blok i forslaget.

Samtidig mener partierne, at det vil øge trafiksikkerheden, da det vil betyde færre farlige overhalinger. Men det skal gøres på en forsvarlig måde, understreger transportminister Ole Birk Olesen (LA):

”Derfor er der blandt andet afsat 31,5 millioner kroner på finansloven til at sætte hastighedsgrænsen ned på de strækninger, hvor det ikke vil være færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt at hæve hastighedsgrænsen”, siger han til Ritzau.

Pengene skal bruges på skiltning og bliver tilgængelige i en pulje, som kommunerne kan søge.

Samlet negativ effekt på sikkerheden
I Rådet for Sikker Trafik er man imidlertid ikke enig i regeringen og DF's vurdering. Forslaget vil overordnet set have en negativ effekt på trafiksikkerheden, mener direktør Mogens Kjærgaard Møller.

”Det er et problem, når man øger hastigheden, som er den væsentligste faktor i forhold til ulykker. Lader du så et stort og tungt køretøj som en lastbil øge hastigheden helt generelt på en lang række strækninger, så er risikoen for ulykker alt andet lige selvfølgelig større. Det er helt åbenlyst”, siger han.

Og det på trods af, at forslaget vil give færre farlige overhalinger, som Mogens Kjærgaard Møller anerkender. Forslaget møder lignede kritik fra blandt andet Rigspolitiet og DTU Transport.

110 milliarder kroner i infrastruktur
Forslaget kommer i forbindelse med blå bloks langtidssigtede plan for Danmarks infrastruktur. Her er partierne blevet enige om investeringer for samlet set 110 milliarder kroner.

”Velfungerende infrastruktur er afgørende for, at de private virksomheder kan skabe vækst i hele Danmark. For trængsel på vejene går både ud over virksomheders produktivitet og konkurrenceevne, når medarbejdere såvel som varer sidder fast i trafikken”, siger Erhvervsminister Rasmus Jarlov.

Forslaget indeholder blandt andet, at der skal bygges nye jernbaner og veje, ligesom de mest belastede motorveje udvides eller forlænges, der skal etableres en tredje Limfjordsforbindelse, og så skal der øremærkes penge til puljer til eksempelvis støjbekæmpelse og cykelprojekter.

Læs også: Regeringen vil have højere og hurtigere lastbiler

Det fulde forslag til blå bloks langtidssigtede plan for Danmark infrastruktur kan læses på Transport-, Bygnings-, og Boligministeriets hjemmeside.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense