BlueKey gør et scoop med garvet shippingprofil som CCO

Efter 30 års karriere i rederibranchen og som skibsmægler vil Ole Daus-Petersen nu være med til at digitalisere shippingindustrien, der på mange måder halter bagefter andre sektorer. Han har taget et spring til softwarehuset BlueKey i Odense, der som frontløber på sit felt rummer et stort vækstpotentiale.

Med et stærkt team af shippingprofiler vil BlueKey skabe it-løsninger, der rent faktisk arbejder sammen med personalet i shippingbranchen. Foto: BlueKey.

11.08.2021

SCM.dk

Enhver faggruppe ved, hvor frustrerende it-løsninger kan være, hvis de er udviklet af nogen, der ikke aner noget om branchen og derfor måske snarere modarbejder end understøtter arbejdsgangene. Alt det vil BlueKey og deres kunder undgå. Derfor opbygger organisationen et stærkt team for at være godt gearet til at realisere effektiv digitalisering af en ellers konservativ og relativ manuel branche som shippingbranchen.

BlueKey er stiftet af tidligere broker og chartering manager; Steffen Johnstad-Møller. Herudover tæller investorkreds og bestyrelse også endnu en stærk shippingprofil i form af Jan Klingsholm med en fortid i blandt andet A.P. Møller - Mærsk og Torval Klaveness. Nu tæller teamet også handelsuddannet Ole Daus-Petersen, der er vendt hjem fra en lang international shippingkarriere hos blandt andet Navigo Shipholding, Marenave Schiffahrts, J. Lauritzen og SSY med bopæl i Hong kong, New York, Tokyo, London og Hamburg.

”I BlueKey så jeg en oplagt mulighed for at bruge min tunge erfaring både som mægler, operatør, rederi samt finansieringsdelen af shipping. Jeg kender alle aspekter inden for shipping, og det gør, at jeg kan stille de vigtige spørgsmål, som gør at de digitale værktøjer rent faktisk understøtter processerne i hverdagen. Det oplever jeg allerede, når vi sidder lægmand over for lægmand: Vi kan skræddersy og optimere løsningen til hver af vores kunder, og det er særdeles afgørende faktor for vores succes”, siger Ole Daus-Petersen.

Læs også: ”Shippingbranchens Spotify” sikrer milliardinvesteringer

Generelt er billedet i tørlastindustrien, at aktørerne selv udvikler it til at håndtere egne data. Derudover køber man adgang til eksterne data på andre platforme.  BlueKey er det for første gang muligt shippingindustriens aktører at koble alle relevante interne data (operationelle og historiske) sammen med mange forskellige eksterne datakilder og få ét samlet overblik på skærmen. Dermed beror kvaliteten af en handel ikke udelukkende på fragthandlerens erfaring, mavefornemmelse og netværk, men i højere grad på en samlet vurdering baseret på valide data, der tilsammen meget bedre kan sikre, at ordre vindes, og lasten transporteres til både en skarp og rentabel pris samt at der leveres til tiden. Det kan være data som oliepriser, havnekapacitet, helligdage, renseudstyr til lastrum, vejrudsigter, fartøjers gennemsnitsfart, intensitet af anløb på havne, men også om gæld og tilgodehavender.

”Da jeg i sin tid var mægler, var omstændighederne omkring at afslutte en handel ikke i samme grad afhængig af mange forskellige faktorer, som det er tilfældet i dag. Derfor glæder jeg mig over at være med til at udvikle det her selskab og være med til at få markedsført et meget værdifuldt værktøj, som faciliterer bedre og mere nøjagtig analyse og dermed kan hjælpe til at optimere og skabe transparens i værdikæden”, iagttager Ole Daus-Petersen.

Læs også: Tværfagligt forskningscenter slår dørene op på DTU

Hele shippingmarkedet står foran krav om kolossale forandringer i de kommende år; Lovmæssige krav om dekarbonisering er en voksende udfordring, både hvad angår flådernes brændstof og hvad angår den kul, og de olieprodukter de fragter. Samtidig debatterer shippingbranchen i stigende grad digitalisering, for eksempel i en ny rapport fra Danish Ship Finance, som konstaterer, at ”Shippingindustrien nærmer sig et vendepunkt", hvor der er en tydelig tendens til øget digital tilpasning. Indtil videre har dette været mest målrettet mod at reducere omkostninger, mens andre industrier har formået at skabe nye digitale forretningsmodeller, der leverer ekstra værdi og åbner muligheder for at hente indtjening ad andre åre end de traditionelle; Her kommer handel og informationsudveksling via digitale platforme især i fokus.

””Hvorfor lave om på noget, der virker?” Den mentalitet møder man stadig meget i shippingbranchen, men samtidig vokser de uofficielle krav til branchen om at følge med i en teknologisk udvikling, som bliver mere og mere nærværende”, konstaterer Ole Daus-Petersen.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles