BlueKey gør et scoop med garvet shippingprofil som CCO

Efter 30 års karriere i rederibranchen og som skibsmægler vil Ole Daus-Petersen nu være med til at digitalisere shippingindustrien, der på mange måder halter bagefter andre sektorer. Han har taget et spring til softwarehuset BlueKey i Odense, der som frontløber på sit felt rummer et stort vækstpotentiale.

Med et stærkt team af shippingprofiler vil BlueKey skabe it-løsninger, der rent faktisk arbejder sammen med personalet i shippingbranchen. Foto: BlueKey.

11.08.2021

SCM.dk

Enhver faggruppe ved, hvor frustrerende it-løsninger kan være, hvis de er udviklet af nogen, der ikke aner noget om branchen og derfor måske snarere modarbejder end understøtter arbejdsgangene. Alt det vil BlueKey og deres kunder undgå. Derfor opbygger organisationen et stærkt team for at være godt gearet til at realisere effektiv digitalisering af en ellers konservativ og relativ manuel branche som shippingbranchen.

BlueKey er stiftet af tidligere broker og chartering manager; Steffen Johnstad-Møller. Herudover tæller investorkreds og bestyrelse også endnu en stærk shippingprofil i form af Jan Klingsholm med en fortid i blandt andet A.P. Møller - Mærsk og Torval Klaveness. Nu tæller teamet også handelsuddannet Ole Daus-Petersen, der er vendt hjem fra en lang international shippingkarriere hos blandt andet Navigo Shipholding, Marenave Schiffahrts, J. Lauritzen og SSY med bopæl i Hong kong, New York, Tokyo, London og Hamburg.

”I BlueKey så jeg en oplagt mulighed for at bruge min tunge erfaring både som mægler, operatør, rederi samt finansieringsdelen af shipping. Jeg kender alle aspekter inden for shipping, og det gør, at jeg kan stille de vigtige spørgsmål, som gør at de digitale værktøjer rent faktisk understøtter processerne i hverdagen. Det oplever jeg allerede, når vi sidder lægmand over for lægmand: Vi kan skræddersy og optimere løsningen til hver af vores kunder, og det er særdeles afgørende faktor for vores succes”, siger Ole Daus-Petersen.

Læs også: ”Shippingbranchens Spotify” sikrer milliardinvesteringer

Generelt er billedet i tørlastindustrien, at aktørerne selv udvikler it til at håndtere egne data. Derudover køber man adgang til eksterne data på andre platforme.  BlueKey er det for første gang muligt shippingindustriens aktører at koble alle relevante interne data (operationelle og historiske) sammen med mange forskellige eksterne datakilder og få ét samlet overblik på skærmen. Dermed beror kvaliteten af en handel ikke udelukkende på fragthandlerens erfaring, mavefornemmelse og netværk, men i højere grad på en samlet vurdering baseret på valide data, der tilsammen meget bedre kan sikre, at ordre vindes, og lasten transporteres til både en skarp og rentabel pris samt at der leveres til tiden. Det kan være data som oliepriser, havnekapacitet, helligdage, renseudstyr til lastrum, vejrudsigter, fartøjers gennemsnitsfart, intensitet af anløb på havne, men også om gæld og tilgodehavender.

”Da jeg i sin tid var mægler, var omstændighederne omkring at afslutte en handel ikke i samme grad afhængig af mange forskellige faktorer, som det er tilfældet i dag. Derfor glæder jeg mig over at være med til at udvikle det her selskab og være med til at få markedsført et meget værdifuldt værktøj, som faciliterer bedre og mere nøjagtig analyse og dermed kan hjælpe til at optimere og skabe transparens i værdikæden”, iagttager Ole Daus-Petersen.

Læs også: Tværfagligt forskningscenter slår dørene op på DTU

Hele shippingmarkedet står foran krav om kolossale forandringer i de kommende år; Lovmæssige krav om dekarbonisering er en voksende udfordring, både hvad angår flådernes brændstof og hvad angår den kul, og de olieprodukter de fragter. Samtidig debatterer shippingbranchen i stigende grad digitalisering, for eksempel i en ny rapport fra Danish Ship Finance, som konstaterer, at ”Shippingindustrien nærmer sig et vendepunkt", hvor der er en tydelig tendens til øget digital tilpasning. Indtil videre har dette været mest målrettet mod at reducere omkostninger, mens andre industrier har formået at skabe nye digitale forretningsmodeller, der leverer ekstra værdi og åbner muligheder for at hente indtjening ad andre åre end de traditionelle; Her kommer handel og informationsudveksling via digitale platforme især i fokus.

””Hvorfor lave om på noget, der virker?” Den mentalitet møder man stadig meget i shippingbranchen, men samtidig vokser de uofficielle krav til branchen om at følge med i en teknologisk udvikling, som bliver mere og mere nærværende”, konstaterer Ole Daus-Petersen.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online