BlueKey gør et scoop med garvet shippingprofil som CCO

Efter 30 års karriere i rederibranchen og som skibsmægler vil Ole Daus-Petersen nu være med til at digitalisere shippingindustrien, der på mange måder halter bagefter andre sektorer. Han har taget et spring til softwarehuset BlueKey i Odense, der som frontløber på sit felt rummer et stort vækstpotentiale.

Med et stærkt team af shippingprofiler vil BlueKey skabe it-løsninger, der rent faktisk arbejder sammen med personalet i shippingbranchen. Foto: BlueKey.

11.08.2021

SCM.dk

Enhver faggruppe ved, hvor frustrerende it-løsninger kan være, hvis de er udviklet af nogen, der ikke aner noget om branchen og derfor måske snarere modarbejder end understøtter arbejdsgangene. Alt det vil BlueKey og deres kunder undgå. Derfor opbygger organisationen et stærkt team for at være godt gearet til at realisere effektiv digitalisering af en ellers konservativ og relativ manuel branche som shippingbranchen.

BlueKey er stiftet af tidligere broker og chartering manager; Steffen Johnstad-Møller. Herudover tæller investorkreds og bestyrelse også endnu en stærk shippingprofil i form af Jan Klingsholm med en fortid i blandt andet A.P. Møller - Mærsk og Torval Klaveness. Nu tæller teamet også handelsuddannet Ole Daus-Petersen, der er vendt hjem fra en lang international shippingkarriere hos blandt andet Navigo Shipholding, Marenave Schiffahrts, J. Lauritzen og SSY med bopæl i Hong kong, New York, Tokyo, London og Hamburg.

”I BlueKey så jeg en oplagt mulighed for at bruge min tunge erfaring både som mægler, operatør, rederi samt finansieringsdelen af shipping. Jeg kender alle aspekter inden for shipping, og det gør, at jeg kan stille de vigtige spørgsmål, som gør at de digitale værktøjer rent faktisk understøtter processerne i hverdagen. Det oplever jeg allerede, når vi sidder lægmand over for lægmand: Vi kan skræddersy og optimere løsningen til hver af vores kunder, og det er særdeles afgørende faktor for vores succes”, siger Ole Daus-Petersen.

Læs også: ”Shippingbranchens Spotify” sikrer milliardinvesteringer

Generelt er billedet i tørlastindustrien, at aktørerne selv udvikler it til at håndtere egne data. Derudover køber man adgang til eksterne data på andre platforme.  BlueKey er det for første gang muligt shippingindustriens aktører at koble alle relevante interne data (operationelle og historiske) sammen med mange forskellige eksterne datakilder og få ét samlet overblik på skærmen. Dermed beror kvaliteten af en handel ikke udelukkende på fragthandlerens erfaring, mavefornemmelse og netværk, men i højere grad på en samlet vurdering baseret på valide data, der tilsammen meget bedre kan sikre, at ordre vindes, og lasten transporteres til både en skarp og rentabel pris samt at der leveres til tiden. Det kan være data som oliepriser, havnekapacitet, helligdage, renseudstyr til lastrum, vejrudsigter, fartøjers gennemsnitsfart, intensitet af anløb på havne, men også om gæld og tilgodehavender.

”Da jeg i sin tid var mægler, var omstændighederne omkring at afslutte en handel ikke i samme grad afhængig af mange forskellige faktorer, som det er tilfældet i dag. Derfor glæder jeg mig over at være med til at udvikle det her selskab og være med til at få markedsført et meget værdifuldt værktøj, som faciliterer bedre og mere nøjagtig analyse og dermed kan hjælpe til at optimere og skabe transparens i værdikæden”, iagttager Ole Daus-Petersen.

Læs også: Tværfagligt forskningscenter slår dørene op på DTU

Hele shippingmarkedet står foran krav om kolossale forandringer i de kommende år; Lovmæssige krav om dekarbonisering er en voksende udfordring, både hvad angår flådernes brændstof og hvad angår den kul, og de olieprodukter de fragter. Samtidig debatterer shippingbranchen i stigende grad digitalisering, for eksempel i en ny rapport fra Danish Ship Finance, som konstaterer, at ”Shippingindustrien nærmer sig et vendepunkt", hvor der er en tydelig tendens til øget digital tilpasning. Indtil videre har dette været mest målrettet mod at reducere omkostninger, mens andre industrier har formået at skabe nye digitale forretningsmodeller, der leverer ekstra værdi og åbner muligheder for at hente indtjening ad andre åre end de traditionelle; Her kommer handel og informationsudveksling via digitale platforme især i fokus.

””Hvorfor lave om på noget, der virker?” Den mentalitet møder man stadig meget i shippingbranchen, men samtidig vokser de uofficielle krav til branchen om at følge med i en teknologisk udvikling, som bliver mere og mere nærværende”, konstaterer Ole Daus-Petersen.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online