Brexit giver negative supply chain-effekter

Usikkerheden forbundet med Storbritanniens udtræden af EU har skabt negative dønninger i forsyningskæderne på begge sider af den engelske kanal. Selv hvis der kommer en aftale på plads, så er skaden formentlig sket, vurderer to professorer fra Kühne Logistics University.

Det britiske farvel til EU er stadig knap tre måneder væk, men de negative konsekvenser har allerede gjort deres indtog, mener to logistikprofessorer..

08.01.2019

SCM.dk

Ved midnat mellem den 29. og 30. marts forlader Storbritannien formelt EU, men hvordan det mere præcist kommer til at ske, er omgærdet med stor usikkerhed. Udsigten til et såkaldt no-deal Brexit, som mange frygter og andre ser frem til, påvirker allerede nu forsyningskæderne mellem briterne og resten af Europa, og ikke på positiv vis.

Læs også: Brexit får virksomheder til at flytte forsyningskæder og digitalisere processer

Det mener de to professorer Alan McKinnon og Jan Fransoo, der begge er tilknyttet Kühne Logistics University i Hamborg. I en artikel i The Guardian henviser de til en nylig undersøgelse fra IHS Markit og the Chartered Institute of Procurement and Supply, der peger på, at voksende no-deal Brexit-bekymringer får virksomhederne til at fylde deres varelagre op i god tid frem mod skæringsdatoen i slutningen af marts.

Selvom det på kort sigt kan gavne den britiske økonomi via et midlertidigt boost, så mener professorerne også, at det meget vel kan udløse det, der i erhvervslivet kaldes en “bullwhip-effekt” (også kendt som Forrester-effekten). Denne ’pisk’ forstærker udsvingene i efterspørgsel i takt med, at disse bevæger sig ned gennem forsyningskæderne og destabiliserer såvel produktion som distribution.

Effekten har været kendt i over 60 år, men så vidt McKinnon og Fransoo ved har den ikke været inddraget i analyserne af Brexits økonomiske konsekvenser. Ifølge de to professorer viser tidligere erfaringer og friske beregninger at det nuværende opsving i efterspørgslen på de opmagasinerede produkter ikke bare vil blive udlignet af et tilsvarende fald, når diverse Brexit-disruptions er drevet over.

Tværtimod, skriver McKinnon og Fransoo, så vil de negative supply chain-effekter være meget mere udtalte og langvarige i både Storbritannien og på tværs af EU. De vil også blive kraftigt forstærkede, hvis forbrugerne, som forventet, vil begynde at hamstre varer i forventning om et no-deal Brexit.

Selv hvis no-deal-scenariet bliver undgået, så er bullwhip-effekten allerede udløst og skaden dermed sket, mener professorerne, formentlig med langsigtede svækkelser af virksomheder på begge sider af den engelske kanal til følge.

Færgehavnen i Dover på den engelske sydkyst er et vigtig bindeled til resten af Europa, ikke mindst for godstransport. Amtet Kent, som byen ligger i, forudser kaotiske tilstande på vejene i området, hvis ikke der kommer en Brexitaftale på plads i tide..

Ingen aftale kan give vejkaos
Et no-deal Brexit, altså en situation, hvor Storbritannien forlader EU uden af have en aftale på plads om eksempelvis handel, grænsehåndtering og skattebetaling, deler vandene på de britiske øer. Fortalere for Brexit ser muligheder for mere britisk kontrol med egne affærer og argumenterer fx for, at et devalueret pund kan være en fordel for britiske virksomheder.

Omvendt mener modstanderne af farvellet til EU, at en manglende aftale vil have katastrofale konsekvenser for britisk erhvervsliv, skabe kaos ved grænserne og føre til mangel på essentielle produkter som eksempelvis medicin og udvalgte fødevarer.

Direktør for Amazon UK, Doug Gurr, har tidligere forudsagt, at Storbritannien vil synke ned i ”civil ulydighed”, hvis der ikke kommer en aftale på plads. Amtet Kent i det sydøstlige hjørne af England, med den vigtige havneby Dover og forbindelsen til Europa via eurotunnelen til Frankrig, forudser ligeledes kaotiske tilstande på vejene med 10.000 lastbiler, der får trafikken til at gå i stå.

Læs også: Transportorganisation: UK bør genoverveje Brexit

Den britiske regerings nødplaner handler bl.a. netop om at fylde lagrene (stockpiling) med mad og lægemidler, og at lave dele af A20-motorvejen, der fører fra Dover til London, om til en permanent lastbilrasteplads.

-AK

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om distribution i 2019

Relateret indhold

12.04.2024SCM.dk

Ejeren af Dali vil have alle parter til at bidrage

12.04.2024SCM.dk

Ny banebrydende automatisering af ordreplukning

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

02.04.2024SCM.dk

SMV’er har svært ved at følge med ESG-udviklingen

27.03.2024TrueCommerce

Sponseret

Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

27.03.2024SCM.dk

Danmark er milevidt fra mål om grøn energi på land

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle