Brintbranchen ærgrer sig over aftale om CCS

Dagens CCS-aftale, hvor 27 milliarder kroner bliver fordelt til lagring af mindst 34 millioner tons CO2 i den danske undergrund, indeholder ingen incitamenter til, at CO2’en allerede inden 2030 kan blive anvendt til at producere grønne brændstoffer. Det ærgrer Brintbranchen, der advarer om de potentielle konsekvenser for Danmarks og EU's omstilling af den tunge transport og industri.

Tejs Laustsen Jensen, direktør Brintbranchen. Foto: Brintbranchen..

27.09.2023

SCM.dk

”Det er forståeligt, at CCS-aftalen primært fokuserer på, hvordan Danmark kan lagre CO2 i den danske undergrund, så vi kan fjerne store mængder skadelig CO2 fra atmosfæren. Og vi har bestemt brug for CCS for at nå de nationale klimamål. Men det er i den grad uheldigt, at aftalen ikke skaber incitamenter til, at producenter kan udnytte den biogene CO2 til at videreforælde brint til grønne brændsler, som e-metanol og ammoniak, inden 2030. Det risikerer væsentligt at forsinke den grønne omstilling af den tunge transport og industri, både i Danmark og EU, og efterlader en betydelig udfordring i forhold til at sikre, at Danmark opfylder vores ambitioner på PtX”, siger Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, i en reaktion på den endelige aftale.

”Vi har et massivt og akut omstillingsbehov. Så sent som i sidste uge, hvor verdens første metanoldrevne containerskib lagde til kaj i København, blev det fra alle centrale aktører understreget, at vi har et kæmpe behov for grønne brændsler til den maritime sektor - og det samme gælder for luftfarten. Og det blev samtidig understreget, at vi har brug for brændslerne nu - ikke kun efter 2030. Derfor bør den biogene CO2 ikke kun lagres i undergrunden, men den bør aktivt anvendes som byggesten i produktion af de grønne brændsler, som Danmark har så gode forudsætninger for at være storproducent af. Men med denne aftale får CCS reelt forrang til CO2’en, og det efterlader os med en meget stor udfordring. Grønne brændstoffer skal ikke blot være noget, vi taler om, men også noget vi producerer”, siger Tejs Lausten Jensen.

Læs også: En uoverskuelig arbejdsbyrde er hverdag for mange

Brintbranchen opfordrer regeringen og forligspartierne til at tage nye skridt for at styrke PtX-indsatsen:

"Det er nu en bunden politisk opgave at sikre tilstrækkelige rammevilkår, så vi kan nå i mål med PtX-indsatsen. Det handler om brintinfrastruktur, finansiering af produktion med videre, men også om at sikre, at Danmark bliver et attraktivt sted at producere grønne brændstoffer, og hvor der er konkurrencedygtig adgang til den nødvendige biogene CO2”, slutter Tejs Laustsen Jensen.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025SCM.dk

Dansk model skal samle et grønt europæisk energisystem

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle