Brintbranchen ærgrer sig over aftale om CCS

Dagens CCS-aftale, hvor 27 milliarder kroner bliver fordelt til lagring af mindst 34 millioner tons CO2 i den danske undergrund, indeholder ingen incitamenter til, at CO2’en allerede inden 2030 kan blive anvendt til at producere grønne brændstoffer. Det ærgrer Brintbranchen, der advarer om de potentielle konsekvenser for Danmarks og EU's omstilling af den tunge transport og industri.

Tejs Laustsen Jensen, direktør Brintbranchen. Foto: Brintbranchen..

27.09.2023

SCM.dk

”Det er forståeligt, at CCS-aftalen primært fokuserer på, hvordan Danmark kan lagre CO2 i den danske undergrund, så vi kan fjerne store mængder skadelig CO2 fra atmosfæren. Og vi har bestemt brug for CCS for at nå de nationale klimamål. Men det er i den grad uheldigt, at aftalen ikke skaber incitamenter til, at producenter kan udnytte den biogene CO2 til at videreforælde brint til grønne brændsler, som e-metanol og ammoniak, inden 2030. Det risikerer væsentligt at forsinke den grønne omstilling af den tunge transport og industri, både i Danmark og EU, og efterlader en betydelig udfordring i forhold til at sikre, at Danmark opfylder vores ambitioner på PtX”, siger Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, i en reaktion på den endelige aftale.

”Vi har et massivt og akut omstillingsbehov. Så sent som i sidste uge, hvor verdens første metanoldrevne containerskib lagde til kaj i København, blev det fra alle centrale aktører understreget, at vi har et kæmpe behov for grønne brændsler til den maritime sektor - og det samme gælder for luftfarten. Og det blev samtidig understreget, at vi har brug for brændslerne nu - ikke kun efter 2030. Derfor bør den biogene CO2 ikke kun lagres i undergrunden, men den bør aktivt anvendes som byggesten i produktion af de grønne brændsler, som Danmark har så gode forudsætninger for at være storproducent af. Men med denne aftale får CCS reelt forrang til CO2’en, og det efterlader os med en meget stor udfordring. Grønne brændstoffer skal ikke blot være noget, vi taler om, men også noget vi producerer”, siger Tejs Lausten Jensen.

Læs også: En uoverskuelig arbejdsbyrde er hverdag for mange

Brintbranchen opfordrer regeringen og forligspartierne til at tage nye skridt for at styrke PtX-indsatsen:

"Det er nu en bunden politisk opgave at sikre tilstrækkelige rammevilkår, så vi kan nå i mål med PtX-indsatsen. Det handler om brintinfrastruktur, finansiering af produktion med videre, men også om at sikre, at Danmark bliver et attraktivt sted at producere grønne brændstoffer, og hvor der er konkurrencedygtig adgang til den nødvendige biogene CO2”, slutter Tejs Laustsen Jensen.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle