Chokoladeproducent har lært lektie om fleksibilitet og risikostyring under corona

Coronapandemien ramte Ole Chokolade fra Kolding som en vejsidebombe. Men chokoladeproducenten fandt hurtigt nye kunder og tilpassede forsyningskæden, så virksomhedens omsætning faktisk er i plus for 2020 sammenlignet med 2019. Risikostyring er kommet på dagsordenen.

Denne krise har lært os, at vi skal source fra nærområder, det vil sige Europa og helst Danmark. Det handler både om leveringssikkerhed og bæredygtighed”, fortæller Carsten Kellerkamp. På billedet er Marianne Vile Ellerkamp, som er ejer af Ole Chokolade, i aktion i produktionen. Foto: Ole Chokolade..

11.03.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Vi var lige ved at tage hul på vores højsæson op til påske, da corona og nedlukningen ramte os som en vejsidebombe. I mange dage skete der intet på telefonerne, og vi var ærligt talt lidt i granatchok over, hvad der foregik”, fortæller Carsten Ellerkamp, der er medejer og salgsansvarlig i Ole Chokolade.

Ole Chokolade solgte før corona mange af sine varer til fysiske møder og konferencer til kundegrupper som caféer, hoteller, restauranter, større virksomheder og autoforhandlere. Mange af disse kunder lukkede helt eller delvist ned, og chokoladeproducentens salg blev kraftigt påvirket.

Logistik til privatadresser er krævende
”Der var heldigvis også andre kundegrupper som for eksempel byggemarkeder, revisorer og advokater, som fik ekstra travlt, og her har vi faktisk oplevet en salgsvækst. Mange medarbejdere fra disse kunder var hjemsendte, og virksomhederne har haft et behov for at vise opmærksomhed og skabe lidt gode oplevelser for de hjemsendte medarbejdere ved at sende dem vores chokoladeprodukter”, fortæller han og tilføjer:

”Det betød, at vi i løbet af kort tid havde en helt ny leveringslogistik. Vi var vante til at pakke en hel palle og sende til en kunde. Nu skulle vi lige pludselig pakke mange små forsendelser. Det er meget mere tidskrævende at håndtere mange små forsendelser frem for én stor. Det stiller også andre krav til emballage, og da emballage er meget vigtig for vores produkt, var det en stor forandring”.

Han beretter om meget nytænkning blandt deres virksomhedskunder, der i forbindelse med online-møder og digitale konferencer ofte har tænkt produkter fra Ole Chokolade ind.

Vi har arbejdet mange timer og lært meget hurtigt at agere fleksibelt. Vores medarbejdere har været utrolig smidige, og vi har på rekordfart fået tilpasset vores pakkeri og egenproduktion af emballager, så det passer til vores nye flow

Carsten Ellerkamp

Ole Chokolade beskæftiger kun få faste medarbejdere og supplerer med sæsonansatte i højsæsoner op til for eksempel jul og påske. De sæsonansatte medarbejdere fra julesæsonen i 2019 var typisk unge mennesker, der havde sparet op til rejser. Men de blev sendt hjem igen, da pandemien efterhånden farvede verdenskortet rødt. Det betød, at de kunne indgå i Ole Chokolades medarbejderstab og hjælpe med at håndtere den ekstra byrde, pakningen af de mange forsendelser til privatadresser indebar.

Krisestyring og fleksibilitet
”Vi har arbejdet mange timer og lært meget hurtigt at agere fleksibelt. Vores medarbejdere har været utrolig smidige, og vi har på rekordfart fået tilpasset vores pakkeri og egenproduktion af emballager, så det passer til vores nye flow”, fortæller Carsten Ellerkamp.

Chokoladeproducenten har heldigvis ikke oplevet synderlige problemer med forsyning af råvarer. Det handler først og fremmest om råvarer til chokoladeprodukterne fra Tyskland og Belgien, og så handler det om emballagematerialer.

HØR OGSÅ PODCAST OM RESILIENS: SCM Agendaen #7– Supply Chain Resilience med fokus på små og mellemstore virksomheder

”Vi købte tidligere emballagematerialer i Kina, og det er noget, vi vil ændre på i fremtiden. Denne krise har lært os, at vi skal source fra nærområder, det vil sige Europa og helst Danmark. Det handler både om leveringssikkerhed og bæredygtighed. Bæredygtighed er vigtigt både for os selv og for vores kunder. Der er en prisforskel, men den er hurtigt tjent ind i kraft af lavere risici og højere bæredygtighed”, fortæller han.

Salg via SoMe
Salgsmæssigt er strategien også vendt på hovedet for Ole Chokolade. Salgskanaler bestod tidligere af mange fysiske møder, fysiske præsentationer og messer. Siden marts måned 2020 har salgskanalen næsten udelukkende bestået af sociale medier, hvor virksomheden med hjælp fra eksterne kræfter har gearet markant op med professionel content marketing og intensiv søgemaskineoptimering. ”Det må vi sige, det har virket. Salget ser godt ud”, fortæller Carsten Ellerkamp og supplerer:

”Der, hvor det kniber for os i øjeblikket, er på innovation og udvikling. Vi trænger gevaldigt til at komme ud og besøge leverandører og messer for at blive klogere på nyt produktionsudstyr, nye råvarer og nye emballager. Her er det ikke tilstrækkeligt med online møder – særlig når vi taler kostbart produktionsudstyr, så er det vigtigt for os at komme ud og røre, se samt prøve udstyret i praksis”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

30.09.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Dymak digitaliserer global sourcing med fine resultater og bedre dataintegration

12.09.2025SCM.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

11.09.2025SCM.dk

Ny IT-platform skal give installatører overblik over indkøb og rabatter

03.09.2025SCM.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ATEX - diplomkursus - 2 dage

Dansk Standard har siden 2007 udbudt en ATEX-diplomuddannelse, som giver dig en omfattende viden om de grundlæggende principper indenfor eksplosive atmosfærer.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Privatlivsbeskyttelse - ISO/IEC 27701 Diplomkursus – 2 dage

På dette kursus får du hjælp til at opnå en passende beskyttelse af personoplysninger i din organisations informationssikkerhed med ISO 27701, og få hjælp til at løse de gældende databeskyttelseskrav.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

11.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden: ISO 22301 – Business continuity Management

På kurset får du en introduktion til ISO 22301 og overblik over, hvordan standarden kan understøtte robustheden i din organisation.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn