Chokoladeproducent har lært lektie om fleksibilitet og risikostyring under corona

Coronapandemien ramte Ole Chokolade fra Kolding som en vejsidebombe. Men chokoladeproducenten fandt hurtigt nye kunder og tilpassede forsyningskæden, så virksomhedens omsætning faktisk er i plus for 2020 sammenlignet med 2019. Risikostyring er kommet på dagsordenen.

Denne krise har lært os, at vi skal source fra nærområder, det vil sige Europa og helst Danmark. Det handler både om leveringssikkerhed og bæredygtighed”, fortæller Carsten Kellerkamp. På billedet er Marianne Vile Ellerkamp, som er ejer af Ole Chokolade, i aktion i produktionen. Foto: Ole Chokolade..

11.03.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Vi var lige ved at tage hul på vores højsæson op til påske, da corona og nedlukningen ramte os som en vejsidebombe. I mange dage skete der intet på telefonerne, og vi var ærligt talt lidt i granatchok over, hvad der foregik”, fortæller Carsten Ellerkamp, der er medejer og salgsansvarlig i Ole Chokolade.

Ole Chokolade solgte før corona mange af sine varer til fysiske møder og konferencer til kundegrupper som caféer, hoteller, restauranter, større virksomheder og autoforhandlere. Mange af disse kunder lukkede helt eller delvist ned, og chokoladeproducentens salg blev kraftigt påvirket.

Logistik til privatadresser er krævende
”Der var heldigvis også andre kundegrupper som for eksempel byggemarkeder, revisorer og advokater, som fik ekstra travlt, og her har vi faktisk oplevet en salgsvækst. Mange medarbejdere fra disse kunder var hjemsendte, og virksomhederne har haft et behov for at vise opmærksomhed og skabe lidt gode oplevelser for de hjemsendte medarbejdere ved at sende dem vores chokoladeprodukter”, fortæller han og tilføjer:

”Det betød, at vi i løbet af kort tid havde en helt ny leveringslogistik. Vi var vante til at pakke en hel palle og sende til en kunde. Nu skulle vi lige pludselig pakke mange små forsendelser. Det er meget mere tidskrævende at håndtere mange små forsendelser frem for én stor. Det stiller også andre krav til emballage, og da emballage er meget vigtig for vores produkt, var det en stor forandring”.

Han beretter om meget nytænkning blandt deres virksomhedskunder, der i forbindelse med online-møder og digitale konferencer ofte har tænkt produkter fra Ole Chokolade ind.

Vi har arbejdet mange timer og lært meget hurtigt at agere fleksibelt. Vores medarbejdere har været utrolig smidige, og vi har på rekordfart fået tilpasset vores pakkeri og egenproduktion af emballager, så det passer til vores nye flow

Carsten Ellerkamp

Ole Chokolade beskæftiger kun få faste medarbejdere og supplerer med sæsonansatte i højsæsoner op til for eksempel jul og påske. De sæsonansatte medarbejdere fra julesæsonen i 2019 var typisk unge mennesker, der havde sparet op til rejser. Men de blev sendt hjem igen, da pandemien efterhånden farvede verdenskortet rødt. Det betød, at de kunne indgå i Ole Chokolades medarbejderstab og hjælpe med at håndtere den ekstra byrde, pakningen af de mange forsendelser til privatadresser indebar.

Krisestyring og fleksibilitet
”Vi har arbejdet mange timer og lært meget hurtigt at agere fleksibelt. Vores medarbejdere har været utrolig smidige, og vi har på rekordfart fået tilpasset vores pakkeri og egenproduktion af emballager, så det passer til vores nye flow”, fortæller Carsten Ellerkamp.

Chokoladeproducenten har heldigvis ikke oplevet synderlige problemer med forsyning af råvarer. Det handler først og fremmest om råvarer til chokoladeprodukterne fra Tyskland og Belgien, og så handler det om emballagematerialer.

HØR OGSÅ PODCAST OM RESILIENS: SCM Agendaen #7– Supply Chain Resilience med fokus på små og mellemstore virksomheder

”Vi købte tidligere emballagematerialer i Kina, og det er noget, vi vil ændre på i fremtiden. Denne krise har lært os, at vi skal source fra nærområder, det vil sige Europa og helst Danmark. Det handler både om leveringssikkerhed og bæredygtighed. Bæredygtighed er vigtigt både for os selv og for vores kunder. Der er en prisforskel, men den er hurtigt tjent ind i kraft af lavere risici og højere bæredygtighed”, fortæller han.

Salg via SoMe
Salgsmæssigt er strategien også vendt på hovedet for Ole Chokolade. Salgskanaler bestod tidligere af mange fysiske møder, fysiske præsentationer og messer. Siden marts måned 2020 har salgskanalen næsten udelukkende bestået af sociale medier, hvor virksomheden med hjælp fra eksterne kræfter har gearet markant op med professionel content marketing og intensiv søgemaskineoptimering. ”Det må vi sige, det har virket. Salget ser godt ud”, fortæller Carsten Ellerkamp og supplerer:

”Der, hvor det kniber for os i øjeblikket, er på innovation og udvikling. Vi trænger gevaldigt til at komme ud og besøge leverandører og messer for at blive klogere på nyt produktionsudstyr, nye råvarer og nye emballager. Her er det ikke tilstrækkeligt med online møder – særlig når vi taler kostbart produktionsudstyr, så er det vigtigt for os at komme ud og røre, se samt prøve udstyret i praksis”.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

23.05.2025SCM.dk

Forbedret EDI-partnerprogram løfter forsyningskædesamarbejdet

14.05.2025SCM.dk

Fuld gennemsigtighed om CO2-aftryk hos Brødrene Dahl

07.05.2025SCM.dk

Grønne brændstoffer skal styrke Europas forsyningssikkerhed – Danmark kan tage teten

06.05.2025SCM.dk

Dansk erhvervsliv i samlet opråb: Sæt det grønne øverst i offentlige udbud

28.04.2025SCM.dk

Offentlige grønne indkøb med Svanemærket reducerer klimaaftryk og miljøbelastning

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online