CO2-udslip udskrives på følgesedlen

Mars Danmark indfører nu Green Order - som den første fødevarevirksomhed i Europa. Det betyder, at hver ordres CO2-udledning beregnes og udskrives på følgesedlen til kunderne. Formålet er at synliggøre miljøpåvirkningen for at gøre kundernes ordreadfærd mere effektiv og miljøvenlig. Konceptet, der er udviklet i Holland, indgår nu i den hollandske regerings innovationsprogram for bæredygtig logistik.

Green Order viser CO2-udledningen for hver ordre, der sendes fra Mars til kunderne. Tallet beregnes af logistikpartneren Dan Cargo og skrives direkte på følgesedlen, som følger den enkelte vareleverance. Foto: Dan Cargo.

02.02.2010

SCM.dk

En enkelt palle hist og her til levering hos kunden nu og her. De fleste virksomheder kender sikkert til problematikken med små, drypvise ordrer, som skal af sted med lastbilen så hurtigt som muligt - også selv om lastbilen er halvtom - for at leve op til kundernes forventninger om god service og levering til tiden. Konsekvensen er til gengæld både en større miljøbelastning, ineffektiv vareafsendelse hos leverandøren og ditto varemodtagelse hos kunden.
Det vil den kendte chokoladebar-producent Mars nu forsøge at komme til livs ved at indføre ”Green Order” – som den første fødevarevirksomhed i Europa.

”Green Order” går i al sin enkelthed ud på, at CO2-udledningen på hver eneste ordre i den udgående logistik beregnes og derefter udskrives på følgesedlen. Dermed gør man miljøbelastningen synlig for kunden, i Mars’ tilfælde grossist eller detailhandel, og får skabt en dialog om at optimere processerne og dermed mindske CO2-udslippet, fortæller Peter Bredvig, Market Logistics Manager hos Mars Danmark.

”Tidligere har vi primært haft dialog med vores kunder om levering til tiden og de fysiske problemstillinger omkring distributionen, men aldrig om miljøeffekten af deres ordreadfærd. Vi oplever i det daglige, at der er nogle dispositioner omkring ordrer, som ikke giver mening, og hvor der derfor er en mulighed for at reducere miljøbelastning og omkostninger, uden at det har en negativ effekt på andre parametre som fx kvalitet og service. Green Order er et værktøj til at synliggøre problematikken og få en dialog med vores kunder om, hvordan vi i fællesskab optimerer ordreprocesserne og sænker CO2-udledningen ved at få mest muligt med ud på lastbilerne,” siger Peter Bredvig.

Green Order er udviklet i samarbejde med Capgemini Consulting, der implementerede værktøjet sammen med Mars i Holland i foråret 2009, hvilket allerede har vist gode takter hos virksomheden, der har sat et mål om 35 procents CO2-reduktion i 2012. Green Order er desuden prisbelønnet med den hollandske Lean & Green Award (Connekt), og konceptet indgår nu i den hollandske regerings innovationsprogram for bæredygtig logistik, ligesom andre virksomheder i Holland end Mars nu også står over for at implementere værktøjet, fortæller Kristoffer Arvidsson, supply chain-ansvarlig Capgemini Consulting.

Tættere samarbejde
Nu er turen så kommet til Mars Danmark, der har indført Green Order på alle produkter fra chokoladebarer til hundemad, og da al logistikken er outsourcet, er det 3PL-leverandøren som sørger for, at den korrekte CO2-udledning beregnes og udskrives på følgesedlen, når Mars’ produkter sendes med lastbil fra lageret i Taulov til grossister og butikker i hele Danmark.

Synligheden omkring CO2-udledning skulle gerne, ligesom i Holland, få Mars’ kunder til at placere større ordrer frem for små ordrer med enkeltvise paller, men ambitionen er også strategisk, fortæller Peter Bredvig.

”Vi håber på at få et langt tættere samarbejde med både vores logistikpartner og vores kunder. Derfor bliver informationen om CO2-udledningen også samlet i et scorecard, som vi kan anvende i samarbejde med vores kunder og se, hvordan miljøprofilen er på deres bestillingsmønster, og hvordan vi sammen får lavet handlingsplaner, som er med til at reducere CO2-udledningen.”

Skal udbredes i forsyningskæden
Udover de miljømæssige fordele er der også andre direkte fordele for alle parter, da Green Order gør det enklere for varemodtageren at opnå højere intern effektivitet ved leverancer, mens producenter og transportører øger fyldningsgraden i deres transporter. Men ambitionerne med Green Order rækker langt længere – formålet er nemlig, at alle aktører i forsyningskæden skal anvende samme værktøj.

”Det åbner for muligheder for at kombinere transporter med fx andre leverandører. Vi udregner som udgangspunkt CO2-udslip på vores kunders ordrer, men vores logistikpartner har jo også andre leverandører i deres portefølje, og hvis vi kunne samarbejde om ordrer, så fx Dansk Supermarked placerer en ordre fra flere leverandører til levering samme dag, så vil de varer kunne komme på samme bil og indgå som én stor leverance. Men det er klart, at det er en mere kompliceret øvelse at kigge på strukturer og netværk, men det er det, vi gerne vil opnå på længere sigt. Vi ønsker ikke bare at opnå små forbedringsmuligheder, men at Green Order anvendes i mere langsigtede diskussioner,” siger Peter Bredvig, der tror på store forbedringer med værktøjet.

”Der findes mange teknologiske initiativer inden for miljøforbedringer, men der ligger et stort potentiale i den adfærd, man udviser, når man bestiller varer, og den del har ingen rigtig taget hånd om før.”

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle