Complexity Management = Money in the bank!

Flere danske virksomheder har fået øjnene op for fordelene ved at sætte ind over for kompleksitet. Denne artikel har til hensigt at introducere én holistisk og ledelsesbaseret løsning, som Mitra Sigurdsson, Senior Supply Chain Director og Anders Groth, Project Manager & Business Intelligence har udviklet til håndtering af kompleksitet i Ferrosan.

18.10.2011

SCM.dk

Nogle gør det, fordi de er tvunget til det. Andre gør det i deres jagt efter at skabe konkurrencemæssige fordele. Men fælles for begge grupper er fire udfordringer: 1) at sikre den løbende styring af kompleksiteten, 2) at mindske eller holde niveau på kompleksitet, 3) at kompleksiteten er værdiskabende, og 4) at hele virksomheden køber ind på løsningen. Ferrosan udgør et eksempel på en virksomhed, som har udviklet og med stor succes implementeret en løsning til styring af kompleksiteten forbundet med produktporteføljen og nye produktlanceringer.

Effektiv styring af kompleksitet er en voksende udfordring inden for SCM. Innovation, globaliseringen af salgs- & forsyningsmarkeder og kunder, som stiller strengere og strengere krav om mere kvalitet, større udvalg, hurtigere leveringer og til lavere priser, er udfordringer, som virksomhederne sjældent undgår. Typisk reagerer virksomhederne ved at øge varesortimentet og i højere grad tilpasse produkterne til de mere individuelle behov og mindre kundegrupper, både hvad angår produktets karakteristika og serviceudbuddet forbundet med produktet. Implikationerne har været en markant stigning i kompleksiteten i virksomhedernes supply chains, og det har igen resulteret i lavere overskudsgrad.
Overskudsgraden kan gennemsnitlig øges med 3-5 procentpoint, hvis virksomhederne sætter systematisk ind på at måle og styre kompleksiteten og gør den til en selvstændig ledelsesmæssig opgave på tværs af funktioner, BU’ere og landegrænse. Men spørgsmålet er hvordan? Hvordan sikrer I den løbende styring af kompleksiteten i en stor produktportefølje med fokus på de værdiskabende initiativer, og hvordan mindsker eller holder I produktporteføljens kompleksitet i hævd, når nye produkter kommer til? Ikke bare i relation til porteføljen og den tilknyttede kundeservice, men hele vejen bagud i hele forsyningskæden. Og vigtigst af alt: tjener virksomheden penge på den værdiskabende kompleksitet, som den ikke ønsker at eliminere?

Udfordringen: Bedre styring af produktporteføljen
Indtil 2009 eksisterede der i Ferrosan ingen standard-procedurer for introduktion af nye produkt- og pakkevarianter, som sikrede en minimum-rentabilitet, eller som understøttede en vurdering af den kompleksitet, nye produktintroduktioner kunne medføre. Alle introduktioner blev vurderet ud fra en netto-omsætningsbetragtning, så fokus var følgelig primært rettet mod meromsætning og sekundært mod øget profit, og da alle de indirekte omkostninger ved at lancere en ny variant ikke var transparente, forblev net-sales rettesnoren. Altså kunne en ny produktintroduktion resultere i et øget kompleksitets- og omkostningsniveau, som i nogle tilfælde oversteg den øgede omsætning.
I 2008 erkendte Ferrosan behovet for at styrke styringen af produktporteføljen og introduktionen af nye produktvarianter. Virksomheden skulle blive bedre til at træffe mere effektive og velbegrundede beslutninger i forbindelse med styringen af produktporteføljen, samt øge produktporteføljens samlede rentabilitet. Formålet var i høj grad at synliggøre og forstå kompleksitet, men ikke nødvendigvis at fjerne al kompleksitet - for som Mitra Sigurdsson forklarer det: ”Ferrosan må godt have kompleksitet, så længe det skaber værdi for kunden, og virksomheden er bevidst om, når der tages yderlig kompleksitet ind i systemet.”

”Everything should be made as simple as possible, but not simpler”
Der skulle udvikles et værktøj, som kunne understøtte en rationel beslutning og sikre afdækning af omkostningerne forbundet med lanceringen af en ny produktvariant. Mitra Sigurdsson og Anders Groth indså dog hurtigt efter en ABC-gennemgang af omkostningsstrukturen, at en komplet kortlægning af sammenhængen mellem kompleksitet og omkostninger ville blive for indviklet. Det ville vokse sig for stort til at kunne bruges som et værktøj i hverdagen, og samtidig for indviklet og detailorienteret til at levere et tydeligt nok beslutningsgrundlag til de personer, som havde behov for det - tilgangen skulle være mere simpel. Fremgangsmåden blev derfor at følge tre overordnede trin frem til implementering af løsningen:
1) Først definerede Mitra Sigurdsson og Anders Groth de evalueringsparametre enhver ny-introduktion skulle måles mod; parametrene består af tre scorer: en marginal score, en volumen score samt en kompleksitetsscore, der hver især vægtes til én samlet score per færdigvare. Specielt kompleksitetsscoren er nytænkning, som mange virksomheder ofte glemmer at få med i evalueringen. Der sættes lighedstegn mellem kompleksitet og en række indirekte omkostninger samt lav volumen, og kompleksitet måles på en relativ skala baseret på Ferrosans omfattende erfaring med, hvad der gør en SKU kompleks og besværlig og hvilke faktorer, som driver mange indirekte omkostninger.
2) Dernæst, efter at have fået ledelsens godkendelse af evalueringsmodellen og accept af sammenhængen mellem kompleksitet og ny-introduktioner, gik Mitra Sigurdsson og Anders Groth i gang med at kortlægge hele Ferrosans produktportefølje på færdigvareniveau (SKU). Dertil udviklede de endnu et værktøj, der hurtigt og effektivt giver et overblik over hvert enkelt SKU’s præstationsniveau.
3) Til slut fastsatte de tærskelværdierne for, hvilket præstationsniveau en SKU skal opnå for at kunne introduceres eller for at få lov til at ”leve videre”, hvis der er tale om en eksisterende SKU. Disse tærskelværdier blev døbt ”the golden rules”.
Dermed var rammerne for styringen af kompleksitet sat, de grundlæggende værktøjer udviklet, og implementeringen kunne gå i gang.

Flyt fokus fra nettoomsætning til bruttoavance = Penge i banken!
”Sæt penge i banken!” blev det bærende element for Complexity Management programmet i Ferrosan. En ny produktvariant skal kunne generere den øgede omsætning, der kræves for at dække omkostningerne forbundet med lanceringen og produktionen af den nye variant og derudover bidrage positivt til bruttoavancen. Dette udsagn berører én af de udfordringer, som mange andre virksomheder også står overfor; hvordan kan vi flytte Sales & Marketing-afdelingens fokus fra at skabe netto-omsætning til at skabe bruttoavance for virksomheden? Som en del af Complexity Management programmet var Ferrosans løsning at give dem en ledelsesmodel og et værktøj til at afdække og forstå både de direkte og indirekte omkostninger, herunder kompleksitetsomkostningerne forbundet med at lancere nye produktvarianter.

 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

18.06.2025SCM.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025SCM.dk

Klimarådet efterlyser politisk handling på Danmarks globale klimaaftryk

17.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

16.06.2025Implement Consulting Group

Sponseret

From Threat to Action: Navigating Cybersecurity

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Security Update

Hold dig opdateret med hvordan du vedvarende beskytter din virksomhed mod cybertrusler med Microsoft Security.

Dato

18.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

19.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (English)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

23.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

24.06.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

25.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online