Complexity Management = Money in the bank!

Flere danske virksomheder har fået øjnene op for fordelene ved at sætte ind over for kompleksitet. Denne artikel har til hensigt at introducere én holistisk og ledelsesbaseret løsning, som Mitra Sigurdsson, Senior Supply Chain Director og Anders Groth, Project Manager & Business Intelligence har udviklet til håndtering af kompleksitet i Ferrosan.

18.10.2011

SCM.dk

Nogle gør det, fordi de er tvunget til det. Andre gør det i deres jagt efter at skabe konkurrencemæssige fordele. Men fælles for begge grupper er fire udfordringer: 1) at sikre den løbende styring af kompleksiteten, 2) at mindske eller holde niveau på kompleksitet, 3) at kompleksiteten er værdiskabende, og 4) at hele virksomheden køber ind på løsningen. Ferrosan udgør et eksempel på en virksomhed, som har udviklet og med stor succes implementeret en løsning til styring af kompleksiteten forbundet med produktporteføljen og nye produktlanceringer.

Effektiv styring af kompleksitet er en voksende udfordring inden for SCM. Innovation, globaliseringen af salgs- & forsyningsmarkeder og kunder, som stiller strengere og strengere krav om mere kvalitet, større udvalg, hurtigere leveringer og til lavere priser, er udfordringer, som virksomhederne sjældent undgår. Typisk reagerer virksomhederne ved at øge varesortimentet og i højere grad tilpasse produkterne til de mere individuelle behov og mindre kundegrupper, både hvad angår produktets karakteristika og serviceudbuddet forbundet med produktet. Implikationerne har været en markant stigning i kompleksiteten i virksomhedernes supply chains, og det har igen resulteret i lavere overskudsgrad.
Overskudsgraden kan gennemsnitlig øges med 3-5 procentpoint, hvis virksomhederne sætter systematisk ind på at måle og styre kompleksiteten og gør den til en selvstændig ledelsesmæssig opgave på tværs af funktioner, BU’ere og landegrænse. Men spørgsmålet er hvordan? Hvordan sikrer I den løbende styring af kompleksiteten i en stor produktportefølje med fokus på de værdiskabende initiativer, og hvordan mindsker eller holder I produktporteføljens kompleksitet i hævd, når nye produkter kommer til? Ikke bare i relation til porteføljen og den tilknyttede kundeservice, men hele vejen bagud i hele forsyningskæden. Og vigtigst af alt: tjener virksomheden penge på den værdiskabende kompleksitet, som den ikke ønsker at eliminere?

Udfordringen: Bedre styring af produktporteføljen
Indtil 2009 eksisterede der i Ferrosan ingen standard-procedurer for introduktion af nye produkt- og pakkevarianter, som sikrede en minimum-rentabilitet, eller som understøttede en vurdering af den kompleksitet, nye produktintroduktioner kunne medføre. Alle introduktioner blev vurderet ud fra en netto-omsætningsbetragtning, så fokus var følgelig primært rettet mod meromsætning og sekundært mod øget profit, og da alle de indirekte omkostninger ved at lancere en ny variant ikke var transparente, forblev net-sales rettesnoren. Altså kunne en ny produktintroduktion resultere i et øget kompleksitets- og omkostningsniveau, som i nogle tilfælde oversteg den øgede omsætning.
I 2008 erkendte Ferrosan behovet for at styrke styringen af produktporteføljen og introduktionen af nye produktvarianter. Virksomheden skulle blive bedre til at træffe mere effektive og velbegrundede beslutninger i forbindelse med styringen af produktporteføljen, samt øge produktporteføljens samlede rentabilitet. Formålet var i høj grad at synliggøre og forstå kompleksitet, men ikke nødvendigvis at fjerne al kompleksitet - for som Mitra Sigurdsson forklarer det: ”Ferrosan må godt have kompleksitet, så længe det skaber værdi for kunden, og virksomheden er bevidst om, når der tages yderlig kompleksitet ind i systemet.”

”Everything should be made as simple as possible, but not simpler”
Der skulle udvikles et værktøj, som kunne understøtte en rationel beslutning og sikre afdækning af omkostningerne forbundet med lanceringen af en ny produktvariant. Mitra Sigurdsson og Anders Groth indså dog hurtigt efter en ABC-gennemgang af omkostningsstrukturen, at en komplet kortlægning af sammenhængen mellem kompleksitet og omkostninger ville blive for indviklet. Det ville vokse sig for stort til at kunne bruges som et værktøj i hverdagen, og samtidig for indviklet og detailorienteret til at levere et tydeligt nok beslutningsgrundlag til de personer, som havde behov for det - tilgangen skulle være mere simpel. Fremgangsmåden blev derfor at følge tre overordnede trin frem til implementering af løsningen:
1) Først definerede Mitra Sigurdsson og Anders Groth de evalueringsparametre enhver ny-introduktion skulle måles mod; parametrene består af tre scorer: en marginal score, en volumen score samt en kompleksitetsscore, der hver især vægtes til én samlet score per færdigvare. Specielt kompleksitetsscoren er nytænkning, som mange virksomheder ofte glemmer at få med i evalueringen. Der sættes lighedstegn mellem kompleksitet og en række indirekte omkostninger samt lav volumen, og kompleksitet måles på en relativ skala baseret på Ferrosans omfattende erfaring med, hvad der gør en SKU kompleks og besværlig og hvilke faktorer, som driver mange indirekte omkostninger.
2) Dernæst, efter at have fået ledelsens godkendelse af evalueringsmodellen og accept af sammenhængen mellem kompleksitet og ny-introduktioner, gik Mitra Sigurdsson og Anders Groth i gang med at kortlægge hele Ferrosans produktportefølje på færdigvareniveau (SKU). Dertil udviklede de endnu et værktøj, der hurtigt og effektivt giver et overblik over hvert enkelt SKU’s præstationsniveau.
3) Til slut fastsatte de tærskelværdierne for, hvilket præstationsniveau en SKU skal opnå for at kunne introduceres eller for at få lov til at ”leve videre”, hvis der er tale om en eksisterende SKU. Disse tærskelværdier blev døbt ”the golden rules”.
Dermed var rammerne for styringen af kompleksitet sat, de grundlæggende værktøjer udviklet, og implementeringen kunne gå i gang.

Flyt fokus fra nettoomsætning til bruttoavance = Penge i banken!
”Sæt penge i banken!” blev det bærende element for Complexity Management programmet i Ferrosan. En ny produktvariant skal kunne generere den øgede omsætning, der kræves for at dække omkostningerne forbundet med lanceringen og produktionen af den nye variant og derudover bidrage positivt til bruttoavancen. Dette udsagn berører én af de udfordringer, som mange andre virksomheder også står overfor; hvordan kan vi flytte Sales & Marketing-afdelingens fokus fra at skabe netto-omsætning til at skabe bruttoavance for virksomheden? Som en del af Complexity Management programmet var Ferrosans løsning at give dem en ledelsesmodel og et værktøj til at afdække og forstå både de direkte og indirekte omkostninger, herunder kompleksitetsomkostningerne forbundet med at lancere nye produktvarianter.

 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn