Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov
Sourcing- og Service virksomheden Solar, som tilbyder alt inden for tekniske installationer, erfarer, at deres marked ændrer sig. ”Solars forsyningskæde skal følge med markedets udvikling. Vi skal være tæt på kunderne, og vi skal etablere flere flows, der kan tilfredsstille forskellige kundetypers forskellige ønsker. One-size-does-not-fit-all er vores mantra, og derfor redesigner vi vores forsyningskæde”, fortæller VP Operations Esben Jansen.
”Pointen er, at vores kunders behov ændrer sig i retning af, at billedet i dag er meget mere uensartet end, det var for ti og tyve år siden. Vi skal derfor opbygge forskellige leveringsmodeller, der kan imødegå markedets forskellige behov”, fortæller Esben Jansen. Foto: Solar
Solars marked blandt tekniske installatører og industrikunder er i disse år præget af store forandringer. ”Vi oplever, at kunderne konsoliderer sig og bliver mere professionelle. Det betyder, at vi i nogle tilfælde mister den meget direkte relation, som bliver afløst af et professionelt indkøbsteam eller en indkøbsportal, der sommetider er en tredjepart. Det er fint for os; men det betyder, at vi skal tilbyde vores services på en anden måde, at vi modtager en del ordrer på nye måder, og at vores samlede kundeporteføljes behov for løsninger, prisgennemsigtighed og leveringstyper bliver mere differentierede”, fortæller Esben Jansen. Han er vice president Operations hos Solar, hvor han også har arbejdet en del år i sin tidlige karriere, hvorefter han var en tur omkring supply chain ledelsen hos producent af autodele Nissens Automotive. For cirka halvandet år siden returnerede han til Solar som en del af Solars ledelse for operations.
… jo mindre ’sort boks’ omkostningsbilledet er, jo bedre kan vi designe forskellige forsyningskæder, der kan levere differentierede løsninger, som på hver sin måde skaber værdi for forskellige kunder
Esben Jansen
”Vi arbejder med at definere ’moduler’, der fungerer som en slags legoklodser. Kundetilpassede løsninger bliver så opbygget af legoklodser, som er standardmoduler. Det gør vi for at undgå alt for meget kompleksitet og for at holde omkostningerne nede”, fortæller Esben Jansen. Foto: Solar
”Vi modtager nye data hver dag, og datamængderne er enorme. Vi arbejder på at kunne bruge kunstig intelligens, når vi skal analysere data på pakkemønstre, markedstendenser og ordremønstre – og ikke mindst når vi skal samkøre alle dataanalyserne. Operations er altid omkostningstungt, men jo mindre ’sort boks’ omkostningsbilledet er, jo bedre kan vi designe forskellige forsyningskæder, der kan levere differentierede løsninger, som på hver sin måde skaber værdi for forskellige kunder”, fortæller han.
Læs også: Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden
Solar gør også brug af kunstig intelligens og ny tech på det, man kunne kalde hardware-siden, nemlig i form af automatiserede robotter som for eksempel automated guided vehicles (AGV) og autonomous mobile robots (AMR).
En modulariseret forsyningskæde
Esben Jansen fremhæver, at Solar arbejder meget med, hvor i flowene, de skal lægge splittene eller dekoblingspunkterne. Hvornår går produkterne fra at være standardvarer til at blive en del af en kundetilpasset løsning?
”Det kræver en masse analysearbejde og griber dybt ind i vores måder at arbejde på. Vi arbejder med at definere ’moduler’, der fungerer som en slags legoklodser. Kundetilpassede løsninger bliver så opbygget af legoklodser, som er standardmoduler. Det gør vi for at undgå alt for meget kompleksitet og for at holde omkostningerne nede”, fortæller han.
Næse for hvad der sker i markederne
Esben Jansen fremhæver igen og igen hvor vigtigt, det er, at både salg og operations hele tiden følger marked og kunder tæt for at opfange, hvad behovene er, og hvordan de udvikler sig.
”Jeg er faktisk selv salgsuddannet, og det er i virkeligheden lidt tilfældigt, jeg i dag arbejder med supply chain. Vi arbejder meget tæt med salgsafdelingen, og jeg kan ikke overdrive, hvor vigtigt det er, at vi har evnen til at forstå kundernes skiftende behov, som vi så skal omsætte til værdiskabende løsninger”, afslutter han.
Her er det et kig ned i kasser af Solars AutoStore-anlæg. Foto: Solar
Om Esben Jansen
- Aktuel position: Vice President Operations, Solar.
- Uddannelse: Master i economics og business administration samt marketing fra Aarhus Universitet og Management Acceleration Program-uddannelse fra INSEAD.
- Erhvervserfaring: 20 års erfaring med salg, marketing, supply chain og ledelse fra Solar, Nissens og EG.
