Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

Sourcing- og Service virksomheden Solar, som tilbyder alt inden for tekniske installationer, erfarer, at deres marked ændrer sig. ”Solars forsyningskæde skal følge med markedets udvikling. Vi skal være tæt på kunderne, og vi skal etablere flere flows, der kan tilfredsstille forskellige kundetypers forskellige ønsker. One-size-does-not-fit-all er vores mantra, og derfor redesigner vi vores forsyningskæde”, fortæller VP Operations Esben Jansen.

”Pointen er, at vores kunders behov ændrer sig i retning af, at billedet i dag er meget mere uensartet end, det var for ti og tyve år siden. Vi skal derfor opbygge forskellige leveringsmodeller, der kan imødegå markedets forskellige behov”, fortæller Esben Jansen. Foto: Solar

11.12.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Solars marked blandt tekniske installatører og industrikunder er i disse år præget af store forandringer. ”Vi oplever, at kunderne konsoliderer sig og bliver mere professionelle. Det betyder, at vi i nogle tilfælde mister den meget direkte relation, som bliver afløst af et professionelt indkøbsteam eller en indkøbsportal, der sommetider er en tredjepart. Det er fint for os; men det betyder, at vi skal tilbyde vores services på en anden måde, at vi modtager en del ordrer på nye måder, og at vores samlede kundeporteføljes behov for løsninger, prisgennemsigtighed og leveringstyper bliver mere differentierede”, fortæller Esben Jansen. Han er vice president Operations hos Solar, hvor han også har arbejdet en del år i sin tidlige karriere, hvorefter han var en tur omkring supply chain ledelsen hos producent af autodele Nissens Automotive. For cirka halvandet år siden returnerede han til Solar som en del af Solars ledelse for operations.

… jo mindre ’sort boks’ omkostningsbilledet er, jo bedre kan vi designe forskellige forsyningskæder, der kan levere differentierede løsninger, som på hver sin måde skaber værdi for forskellige kunder

Esben Jansen

”Vi arbejder med at definere ’moduler’, der fungerer som en slags legoklodser. Kundetilpassede løsninger bliver så opbygget af legoklodser, som er standardmoduler. Det gør vi for at undgå alt for meget kompleksitet og for at holde omkostningerne nede”, fortæller Esben Jansen. Foto: Solar

”Vi modtager nye data hver dag, og datamængderne er enorme. Vi arbejder på at kunne bruge kunstig intelligens, når vi skal analysere data på pakkemønstre, markedstendenser og ordremønstre – og ikke mindst når vi skal samkøre alle dataanalyserne. Operations er altid omkostningstungt, men jo mindre ’sort boks’ omkostningsbilledet er, jo bedre kan vi designe forskellige forsyningskæder, der kan levere differentierede løsninger, som på hver sin måde skaber værdi for forskellige kunder”, fortæller han.

Læs også: Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

Solar gør også brug af kunstig intelligens og ny tech på det, man kunne kalde hardware-siden, nemlig i form af automatiserede robotter som for eksempel automated guided vehicles (AGV) og autonomous mobile robots (AMR).

En modulariseret forsyningskæde

Esben Jansen fremhæver, at Solar arbejder meget med, hvor i flowene, de skal lægge splittene eller dekoblingspunkterne. Hvornår går produkterne fra at være standardvarer til at blive en del af en kundetilpasset løsning? 

”Det kræver en masse analysearbejde og griber dybt ind i vores måder at arbejde på. Vi arbejder med at definere ’moduler’, der fungerer som en slags legoklodser. Kundetilpassede løsninger bliver så opbygget af legoklodser, som er standardmoduler. Det gør vi for at undgå alt for meget kompleksitet og for at holde omkostningerne nede”, fortæller han.

Næse for hvad der sker i markederne

Esben Jansen fremhæver igen og igen hvor vigtigt, det er, at både salg og operations hele tiden følger marked og kunder tæt for at opfange, hvad behovene er, og hvordan de udvikler sig.

”Jeg er faktisk selv salgsuddannet, og det er i virkeligheden lidt tilfældigt, jeg i dag arbejder med supply chain. Vi arbejder meget tæt med salgsafdelingen, og jeg kan ikke overdrive, hvor vigtigt det er, at vi har evnen til at forstå kundernes skiftende behov, som vi så skal omsætte til værdiskabende løsninger”, afslutter han.

Her er det et kig ned i kasser af Solars AutoStore-anlæg. Foto: Solar

Om Esben Jansen

  • Aktuel position: Vice President Operations, Solar.
  • Uddannelse: Master i economics og business administration samt marketing fra Aarhus Universitet og Management Acceleration Program-uddannelse fra INSEAD.
  • Erhvervserfaring: 20 års erfaring med salg, marketing, supply chain og ledelse fra Solar, Nissens og EG.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn