Containermarkedet ramt af overkapacitet

Det står nærmest på side 1 i de økonomiske lærebøger: Hvis udbuddet overstiger efterspørgslen, så falder prisen. Men der går let 3-4 år fra beslutningen om at bygge et nyt skib træffes, og indtil det ligger i havnen. Derfor kræver det en rigtig god krystalkugle, kombineret med pænt held, at ramme plet på shippingmarkedet.

Det danske analysehus Sea-Intelligence forventer overkapacitet - og dermed pressede rater - på markedet helt frem til 2028, måske endnu længere.. Foto: Arkivfoto fra 123rf.com.

16.11.2023

Martin Uhlenfeldt, SCM.dk

Skyder man over mål, og bygger for mange skibe, så risikerer driften at udhule rederiets økonomi. Skyder man under, og bestiller for få skibe, så misser man en mulighed for vækst. I begge tilfælde risikerer man en fyreseddel.

De sidste regnskabsår har været rigtig gode for containerrederierne, der nærmest har skovlet pengene ind. Det har fået mange rederier til at kontrahere nye skibe, og det er disse skibe der er ved at finde vej til havene, og endnu flere er på vej de kommende år.

Læs også: E-handelsgiganten Zalando springer ud som logistikudbyder

Det får det danske analysehus Sea-Intelligence til, i sin seneste analyse at forvente overkapacitet - og dermed pressede rater - på markedet helt frem til 2028, måske endnu længere.

”Vi er nok tættere på 2030 eller måske 2032, før der er balance igen”, siger Niels Madsen, Vice President of Product and Operations i Sea-Intelligence, til Maritime Danmark.

Det afgørende er, hvordan rederne vælger at tackle situationen.

”De kan for eksempel vælge at skrotte ældre og brændstof in-effektive skibe. Eller trække tonnage ud af markedet. Begge dele vil bidrage til at reducere efterspørgslen”, siger Niels Madsen.

Læs også: Fusion skal sætte fart på bæredygtig shipping

Men selv om prognosen ser dyster ud, kan tingene hurtigt ændre sig. Efterspørgslen påvirkes mærkbart af begivenheder som er vanskelige at forudsige.

”Pandemien er godt eksempel. Og hvem havde forudset krigen i Ukraine eller situationen mellem Israel og Hamas”. 

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

Suez-kanalen: Maersk vender tilbage så snart, det er muligt

21.11.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

21.11.2025SCM.dk

Tre grønne søfragtsråd til ministeren efter IMO-skuffelsen

21.11.2025SCM.dk

Danskerne handler mere trygt og globalt end nogensinde før

20.11.2025SCM.dk

Rapport: Løs el-ledning på containerskib rev bro ned

19.11.2025SCM.dk

DHL løfter effektiviteten med AI-agenter

19.11.2025SCM.dk

Bring opruster for at håndtere rekordmængder af julepakker

18.11.2025SCM.dk

DHL investerer millarder i Indien frem mod 2030

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle