Danmark kommet blandt Hamborgs Top-10
Containertrafikken mellem Danmark og Hamborg er steget det sidste år. Det betyder, at Danmark i dag er Hamborg Havns 10. største container-handelspartner.
Containertrafikken mellem Hamborg og danske havne med søgående skibe nåede 50.000 TEU i årets første kvartal.
“En vækst på 3,2 procent i containertrafikken til Danmark bringer Danmark ind som nummer 10 på Hamborgs top-10 over container-handelspartnere”, forklarer Ingo Egloff, som er co-adminstrerende direktør i Hamburger Hafen Marketing (HHM), i en pressemeddelelse.
De danske havne i Aalborg, Aarhus, København, Fredericia og Kalundborg er forbundet med Hamborg gennem syv ugentlige container-fragtruter. Hamborg Havn er den centrale hub havn og knudepunkt for logistik i Nordeuropa, og for dansk import og eksport er Hamborg den nærmeste udenlandske hub havn med verdensomspændende ruteforbindelser.
Læs også: Havnedirektør: Vi skal i gang med små, grønne projekter og opskalere løbende
Vigtigste import- og eksportvarer i generel cargo mellem Danmark og Hamborg Havn er tekstiler, beklædning, kemiske og farmaceutiske produkter, maskiner, fødevarer, elektronik, møbler, drikkevarer, glas og keramik, kakao, kaffe og andre forbrugsvarer. Stykgods, der ekspederes fra Hamborg til kunder i Danmark, vil typisk være gødning, mineralolieprodukter og korn.
Stor variation blandt Hamborgs top-10-partnere
Mens Hamborg Havn oplevede en vækst i containertrafikken med Danmark, gælder det samme ikke for samtlige af havnens 10 største handelspartnere. Fire lande oplevede en tilbagegang, der dog blev opvejet af den fremgang de resterende seks lande i top-10 havde.
For Kina, der er langt den største handelspartner for Hamborg, opnåedes en stigning på 16 procent til 672.000 TEU. Med en fremgang på 0,7 procent til 147.000 TEU forblev også USA, der er nummer to i Hamborg, på vækstkurven. Derudover oplevede Sverige, Polen og Brasilien også en positiv udvikling.
Læs også: Opråb: Indtænk erhvervshavne i den grønne omstilling!
“Af Hamborgs top-ti handelspartnere i containertransport ad søvejen var seks allerede på vej opad i første kvartal. Blandt de fire med tilbagegang så vi stabilisering og en let bedring. Vi vurderer, at de fortsatte eftervirkninger af corona pandemien på verdensomspændende transport og handelskæder vil mindskes i år. Som det ser du nu, vil 2021 betyde fornyet vækst i Hamborg Havn. Tallene for første kvartal understreger allerede de første positive tegn på en bedring for cargotrafikken over havet gennem Hamborg Havn”, siger Ingo Egloff.
Nu lysner det igen
Selvom første kvartal af 2021 stadig har været påvirket af corona-pandemien, lysner det hos Hamborg Havn.
“Marts måned var et afgørende vendepunkt for containertrafikken. Sammenlignet med marts 2020 var omsætningen 9,4 procent højere. Siden marts har vi sporet et opsving på flere økonomiske fronter, større forbrugerefterspørgsel og fornyet stabilitet i antallet af fragtruter til Hamborg. Med 697.000 TEU ekspederet med tog mellem havn og services i oplandet betyder det en stigning på 5,1 procent, og vi har dermed opnået et godt resultat,” forklarer Ingo Egloff.
Hamborg Havn Marketing forventer i 2021 en generelt mere stabil udvikling for cargo ad søvejen. Med genoptagelse af de midlertidigt afbrudte rutesejladser foruden nye ruter og forhåbentlig en bedring af situationen over hele verden vil trafik tal på 130 millioner tons og 8,7 millioner TEU være inden for rækkevidde.
- KCP