Danske Fragtmænd baner vejen for grøn transport

Danske Fragtmænds første ladestation til el-lastbiler er nu klar til brug på virksomhedens terminal i Aalborg. I samarbejde med energiselskabet OK tager virksomheden et vigtigt skridt mod at skabe en stærk ladeinfrastruktur på samtlige terminaler og understøtte den grønne omstilling af transportsektoren.

En af de største barrierer for omstillingen til eldrift i den tunge transport er manglen på en velfungerende ladeinfrastruktur. Med etableringen af ladestationen i Aalborg tager Danske Fragtmænd et vigtigt skridt i at løse den udfordring for virksomhedens fragtmænd og chauffører, så overgangen fra diesel til el bliver lettere og mere attraktiv. Foto: OK

25.03.2025

SCM.dk

Som en af Danmarks største aktører inden for vejtransport spiller Danske Fragtmænd en central rolle i at drive transportbranchen mod en mere bæredygtig fremtid. En af de største barrierer for omstillingen til eldrift i den tunge transport er manglen på en velfungerende ladeinfrastruktur. Med etableringen af ladestationen i Aalborg tager Danske Fragtmænd et vigtigt skridt i at løse den udfordring for virksomhedens fragtmænd og chauffører, så overgangen fra diesel til el bliver lettere og mere attraktiv.

For at markere indvielsen af ladestationen har transportminister Thomas Danielsen symbolsk sat strøm til den første el-lastbil og klippet den røde snor. I sin tale fremhævede han betydningen af en stærk ladeinfrastruktur for at understøtte omstillingen i den tunge transport:

"Den tunge transport skal være en del af den grønne omstilling, og det kræver en stærk ladeinfrastruktur. Initiativer som dette viser vejen frem, og gør det lettere for vognmænd at vælge el som drivmiddel”, sagde Thomas Danielsen.

Ladestationen i Aalborg er den første af flere planlagte stationer, der skal understøtte omstillingen af Danske Fragtmænd til en mere bæredygtig transportør. Snart følger ladestationer i blandt andet Sakskøbing, Taastrup, Odense og Aarhus.

Overgangen til eldrevet transport kræver en målrettet indsats, hvor både infrastruktur, teknologi og økonomiske incitamenter spiller en rolle. Hos Danske Fragtmænd har man derfor en klar strategi for at sikre, at den nødvendige ladeinfrastruktur bliver en realitet.

"I over 100 år har vi sikret effektiv godstransport i Danmark, og nu tager vi et stort skridt mod en grønnere fremtid. Vores ambition er, at alle vores 27 terminaler på sigt skal have en ladestation. Vi starter her i Aalborg, men flere følger snart efter. For os handler det om at gøre det attraktivt for vores fragtmænd at skifte til el-lastbiler ved at sikre en stærk infrastruktur”, siger Bjarne Krogh Jensen, bestyrelsesformand for Danske Fragtmænd.

Ladestationen er en del af en større aftale mellem Danske Fragtmænd og energiselskabet OK, der sammen arbejder for at opbygge den nødvendige ladeinfrastruktur for elektriske lastbiler.

Læs også: IBF åbner Danmarks første private ladestation for lastbiler

For at sikre en vellykket udrulning af ladestationerne har Danske Fragtmænd indgået et samarbejde med energiselskabet OK, som via deres datterselskab GodEnergi A/S har stor erfaring med etablering af ladeinfrastruktur til både personbiler og tunge køretøjer. Det er GodEnergi A/S, der har designet, udviklet og bygget ladestationen.

"Vi er stolte af samarbejdet med Danske Fragtmænd om at skabe en solid ladeinfrastruktur for el-lastbiler. Den grønne omstilling af transportsektoren kræver investeringer og partnerskaber, og vi ser frem til at fortsætte arbejdet med at udvikle løsninger, der gør det lettere for transportbranchen at vælge el som drivmiddel”, siger Anders Skandbo Espersen, OK’s salgschef for e-mobilitet til tung transport.

Med denne satsning viser Danske Fragtmænd og OK vejen for en grønnere fremtid inden for vejtransport. Ladestationerne vil ikke blot bidrage til at reducere Danske Fragtmænds CO2-udledning men også understøtte en bredere omstilling til mere klimavenlige transportløsninger i Danmark.

Kilde: OK

/ PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Efter 20 år med samme truckmærke sender lagerchef stafetten videre hos INOX

SCM.dk

Stort tema om smart produktion i praksis: Fra Industri 4.0 til 5.0

Relateret indhold

22.06.2026SCM.dk

Amerikanske virksomheder sagsøger containerproducenter for prisaftaler

22.06.2026SCM.dk

Forsigtig genåbning af Hormuzstrædet trods fortsat usikkerhed

SCM.dk

Kinesisk konkurrence øger globale CO₂-udledninger

SCM.dk

Kvasir henter 75 millioner kroner til grønt skibsbrændstof

18.06.2026SCM.dk

Aftale underskrevet: Hormuz åbner i 60 dage uden gebyrer

16.06.2026SCM.dk

Danske rederier indtager afventende tilgang til Hormuz' mulige åbning

15.06.2026SCM.dk

Danske Rederier: Der kommer til at gå nogle uger

15.06.2026SCM.dk

USA og Iran er enige om åbning af Hormuzstrædet

12.06.2026SCM.dk

Dansk logistikvirksomhed åbner kontor i Hamborg

11.06.2026SCM.dk

DHL lancerer ekspresservice til luftfragt i sværvægtsklassen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle